آنالیز نیازهای شهری افراد دارای معلولیت در صحن شورا

به گزارش کیوسک خبری آشنا، تهران (پانا) - نماینده بچه ها کم توان ذهنی ضمن اشاره به مسائل معلولان گفت مهم ترین دغدغه خانواده این افراد حضورشان به صورت ایمن در شهر است. حتی یک خرید ساده یا حضور در پارک یا تفرجگاه ها به عنوان یک دغدغه برای خانواده ها شناخته می گردد.

آنالیز نیازهای شهری افراد دارای معلولیت در صحن شورا

در جلسه امروز یکشنبه شورای شهر تهران سه تن از نمایندگان جامعه معلولان در راستای گرامیداشت روز دنیای معلولان کار خود را شروع کرد. در این جلسه نمایندگان جامعه معلولان با در اختیار گرفتن تریبون شورا به بیان مسائل و خواسته های این قشر از جامعه پرداختند.

در همین رابطه بهروز مروتی مدیر و نگهبان کمپین معلولان به عنوان اولین سخنران ضمن بیان مسائل معلولان و کم توانان جسمی در شهر تهران گفت: روز سوم دسامبر مصادف با 12 آذر روز گرامیداشت افراد دارای معلولیت نام گذاری شده است. این نامگذاری با این هدف اجرا شده که به مسایل، مسائل و توانمندی افراد دارای معلولیت به صورت ویژه پرداخته شود.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم تغییر را شروع کنیم باید از همین مکان یعنی شورای شهر شروع کنیم. به عنوان مثال وقتی دو سال پیش برای اولین بار در صحن شورا خدمت اعضای شورا رسیدیم اینجا رمپ هم نداشت که افراد دارای معلولیت بتوانند رفت و آمد نمایند، امروز برای دومین بار که در این شورا حضور یافتیم در ورودی مشکل وجود داشت. سوالی در اینجا مطرح است و آن اینکه اگر فرد ناشنوایی بخواهد به شورای شهر بیایند و ارتباط برقرار کند آیا کسی به عنوان مترجم در شورا و یا شهرداری حضور دارد؟ تغییر باید از همین مکان ها شروع شود و معلولان باید هر چه بیشتر به شورای شهر رفت و آمد داشته و با نمایندگان ارتباط برقرار نمایند تا از این طریق احتیاجهای این جامعه بیشتر و بهتر شناخته شود.

مروتی اضافه نمود: در حال حاضر مسئله مهم لایحه بودجه 1401 شهرداری در پیش روی است. لذا خواهش می کنم طبق نامه ای که یک هفته پیش به اعضای شورا ارسال کردیم نگاه ویژه ای به بودجه 1401 شهرداری شود. ما در مسئله حمل و نقل دچار مشکل هستیم و می خواهیم توجه بیشتری به این موضوع شود.

در ادامه این جلسه خانم دهقان نماینده بچه ها کم توان ذهنی ضمن اشاره به مسائل معلولان اظهار کرد: مهمترین دغدغه خانواده این افراد حضورشان به صورت ایمن در شهر است. حتی یک خرید ساده یا حضور در پارک یا تفرجگاه ها به عنوان یک دغدغه برای خانواده ها شناخته می شود.

وی ادامه داد: شهر باید برای شهفرایندان در دسترس و ایمن باشد، هم از نظر فیزیکی و هم از نظر معماری شهر باید برنامه های مدون داشته باشد. شاید اقدام در این زمینه هزینه بالایی به خود اختصاص ندهد ولی اجرا آن باعث می شود تا شهر دسترس پذیر شود.

دهقان اضافه نمود: یکی از خواسته های ما این است که در هر منطقه از شهرداری این اهتمام به وجود آید که یک پارک ایمن سازی شود، ایمن سازی هم کار عجیب و غریبی نیست. بدین صورت که بیشتر بوستان ها در نزدیکی خیابان های اصلی و گاها اتوبان ها قرار دارند اما هیچ حصاری وجود ندارد که این فضاها را از خیابان ها جدا کند، لذا این افراد که شاید درکی از خطرات نداشته باشند با یک دویدن ساده با حوادث ناگوار رو به رو می شوند.

زهرا شمس احسان نیز در بیست و نهمین جلسه شورا و در تذکری خطاب به شهرداری تهران با اشاره به ضرورت مناسب سازی فضاهای شهری برای جانبازان و معلولان گفت: شورای دوم شهر تهران در سال 1384 در قالب مصوبه الزام شهرداری تهران به مناسب سازی فضاهای شهری برای جانبازان و معلولین جسمی-حرکتی تشکیل ستاد مناسب سازی فضاهای شهری را با حضور جمعی از مدیران عالی شهرداری تهران و نماینده ای از شورای شهر، پیش بینی کرد. با این حال علی رغم گذشت قریب به 17 سال از زمان این مصوبه، امروز مرکز تداعی نماینده فضاهای شهری ایمن و مناسب برای گروه های هدف نیست.

وی ادامه داد: واقعیت آنست که طی 17 سال گذشته، در مجموع تعداد جلسات ستاد مناسب سازی فضاهای شهری از 25 جلسه فراتر نمی رود که این موضوع نشان میدهد سالیانه بطور میانه کمتر از 2 جلسه در این زمینه برگزار شده است. این در حالی است که در امسال از آخرین جلسه ستاد مناسب سازی فضاهای شهری بیش از 7 ماه می گذرد.

زهرا شمس احسان اضافه نمود: مطابق آنالیز های اجرا شده به وسیله کارشناسان و مشاوران اینجانب برنامه های مناسب سازی به وسیله واحدهای ستادی و اجرایی در طی این مدت به فراموشی سپرده شده است. بعلاوه آمارها نشان میدهند که کلانشهر تهران در حال حاضر 2304 بوستان در سطوح محلی، منطقه ای و فرامنطقه ای دارد که کمتر از 3 درصد از آنان برای افراد دارای معلولیت مناسب سازی شده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر از مجموع 12 هزار کیلومتر پیاده رو در محدوده 615 کیلومتری مربعی مرکز، حدود 300 کیلومتر(کمتر از 5 درصد) را میتوان برخوردار از شرایط نسبی جهت تردد آحاد شهفرایندان (فارغ از تفاوت های جسمانی) دانست. در حوزه حمل و نقل نیز، 19 ایستگاه مترو از مجموع 141 ایستگاه، به طور کامل جهت بهره مندی نابینایان و افراد دارای معلولیت مناسب سازی شده اند.

رییس کمیته اجتماعی شورا گفت: آمارهای فوق نشان می دهد کلانشهر تهران امروز کمترین انطباق با حداقلِ احتیاج گروه های آسیب پذیر را داراست. آنالیز ردیف های مربوط به حوزه مناسب سازی در سال های 1399 و 1400 نشان می دهد که به ترتیب 415 و 356 میلیارد تومان اعتبار مصوب شده است اما اندازه عملکرد و اقدامات صورت گرفته انطباقی با بودجه مصوب ندارد و عقب افتادگی جدی در حوزه مناسب سازی فضاهای شهری به خصوص در سال 1399 وجود داشته به گونه ای که عمده پروژه های این سال شامل مناسب سازی 44 بوستان، 500 کیلومتر معبر پیاده و 88 ساختمان تحت مالکیت شهرداری تهران به امسال انتقال یافته است.

شمس احسان اضافه نمود: لازم به یادآوری است که صرف افزایش اعتبار به مفهوم دستاورد در حوزه مناسب سازی نبوده و مسائلی چون، مسئولیت پذیری و دغدغه مندی مدیران نسبت به ضرورت مناسب سازی، آموزش صحیح پیمانکاران در مورد جزئیات ضوابط مناسب سازی، همکاری و پاسخ گویی سایر ارگان ها و سازمان های دولتی مستقر در مرکز از جمله استانداری تهران و ایجاد سازوکارهای نظارتی، کنترلی و پایشی کارآمد جهت ارتقای کیفیت مناسب سازی فضاهای شهری از پیش شرط های ضروری و مقدم بر تخصیص اعتبار است.

این عضو شورا گفت: با توجه به شرایط نامساعد مرکز جهت تردد اقشار آسیب پذیر، انتظار میرفت آمار خودروهای مخصوص حمل و نقل معلولین طی سالهای گذشته فرایند صعودی داشته باشد که علی رغم تصویب 31 میلیارد تومان طی سالهای 1399 و 1400 جهت خرید خودروی ون کماکان به نتیجه نرسیده است و از مجموع 60 ون موجود در سامانه حمل و نقل جانبازان و معلولان، کمتر از نیمی در حال خدمات رسانی هستند و جامعه معلولین عزیز جهت استفاده میبایست از دو روز قبل در این سامانه ثبت نام نمایند که شرایط موجود نه در شان این عزیزان و نه در شان مدیریت شهری مرکز با شعار کلانشهر تهران الگوی دنیا اسلام است.

وی گفت : نهایتا آنکه طبق اسناد فرادست از جمله؛ قانون حمایت از حقوق معلولین مصوب 1/2/ 1397 مجلس شورای اسلامی، طرح حمایت از حقوق معلولین مصوب 26/12/1399 شورای اسلامی شهر تهران و ماده 47 برنامه پنج ساله توسعه شهر تهران، میبایست هیچ پروژه عمرانی بدون رعایت ضوابط و الزامات مناسب سازی افتتاح نشود، صدور پروانه ساختمانی و گواهی سرانجام کار برای پارسل های با کاربری عمومی مشروط به رعایت ضوابط و استانداردهای مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری باشد؛ تجهیز و مناسب سازی سالن های ورزشی ویژه افراد دارای معلولیت در هریک از مناطق22گانه ، اختصاص جایگاه ویژه به افراد دارای معلولیت در مراکز فرهنگی و هنری تحت تملک شهرداری تهران و مناسب سازی فضاهای عمومی اعم از بوستان ها، معابر و ایستگاه های حمل و نقل عمومی میبایست در دستور کار شهرداری تهران قرار گیرد که انتظار داریم شهردار محترم تهران موضوع مناسب سازی را به عنوان یک اولویت در دستور کار واحدهای ستادی و اجرایی قرار دهد تا انشالله در سال آینده گرامیداشت روز دنیای معلول توامان با اقدامات موثر و ملموس در سطح شهر باشد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 22 دی 1400 بروزرسانی: 22 دی 1400 گردآورنده: kshna.ir شناسه مطلب: 868

به "آنالیز نیازهای شهری افراد دارای معلولیت در صحن شورا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز نیازهای شهری افراد دارای معلولیت در صحن شورا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید