نارضایتی بازدیدکنندگان غار علیصدر؛ آبروی گردشگری استان، آبروی همدان را به خطر انداخت!

به گزارش کیوسک خبری آشنا، غار علیصدر به نام مهمترین جاذبه گردشگری استان همدان و بزرگترین غار آبی دنیا هرساله قریب به یک میلیون بازدید کننده را به خود جذب می کند.

نارضایتی بازدیدکنندگان غار علیصدر؛ آبروی گردشگری استان، آبروی همدان را به خطر انداخت!

این غار آبی به میزان ای برای گردشگری استان اهمیت دارد که فعالان این حوزه از آن با نام آبروی گردشگری همدان یاد می کنند، اما با این وجود، برخی مسائل در جهت غار و هم محوطه بیرونی و داخلی این جاذبه گردشگری نارضایتی گردشگران را به ویژه در عید نوروز و ایام تعطیل از جمله تعطیلات اخیر در پی داشته است؛ مسائلی که سال های سال غار علیصدر با آنها دست به گریبان است و با آنکه رسانه ها و فعالان گردشگری استان در موردشان بارها تذکر داده اند اما متولیان گردشگری همدان و مدیران شرکت سیاحتی علیصدر تا به امروز اقدامی برای رفع آنها انجام نداده اند.

جاده نا ایمن و کم عرض با ترافیک 4 کیلومتری

در تعطیلات عید فطر امسال که گردشگران استقبال چشمگیری از استان و شهر همدان و هم این جاذبه گردشگری منحصر به فرد داشتند مسائل موجود باز هم به بدترین شکل ممکن خود را بروز دادند و اسباب ناراحتی و نارضایتی گردشگران را فراهم کردند و مانع از آن شدند تا خاطره خوب و به یادماندنی از سفر به همدان و غار علیصدر در ذهنشان شکل بگیرد.

بر اساس بازدید خبرنگار تسنیم در همدان از شرایط غار در تعطیلات آخر هفته و هم گفت و گو با برخی از مسافران مسائل موجود از جاده غار آغاز و به محوطه و درون غار ختم می شد.

از همان بدو حرکت مسافران به سمت غار، یک جاده یک طرفه و کم عرض، آن هم با وجود حجم بسیاری از خودروهای در حال تردد بدجور توی ذوق می زد. مسئولان استان هر ساله از تلاش گسترده برای چهار بانده کردن این جاده خبر می دهند، اما تا به امروز این امر میسر نشده است.

اگرچه به نظر می رسد دولت با اختصاص ردیف ملی به تعریض جاده غار موافقت کرده اما پرداخت آن را منوط به مشارکت بخش خصوص کرده است تا موضوع تعریض جاده غار علیصدر اندر خم کوچه بی توجهی بماند.

خسارات مالی ناشی از تصادف و تلفات چند ده نفری سالانه در این جاده از یک سو و از سوی دیگر ترافیک 4 کیلومتری شکل گرفته در سرانجامی جاده در روز چهارشنبه هفته گذشته بی تردید نگرانی و نارضایتی گردشگران و رانندگان را به همراه داشته است.

برخی از گردشگران برای صرفه جویی در وقت پس از طی جهت شهر خود تا همدان مستقیم راهی جاده علیصدر می شوند و به جای آن که با جاد ه ای عریض و ایمن و ترافیکی روان روبرو شوند، با وجود خستگی ناشی از سفر چند ساعته جاده ای کم عرض، خطرناک و با ترافیک سنگین را پیش روی خود می بینند تا خستگی شان افزون شود.

جنگ تن به تن برای خرید بلیت و نشستن در قایق

اما پس از رسیدن به محوطه بیرونی غار، گردشگران با مسائل دیگری روبرو می شوند که تعرفه بالای پارکینگ یکی از این مسائل است. برای پارکینگ های غار که فاقد استانداردهای اولیه هستند ورودی 1500 تومانی در نظر گرفته شده و به ازای هر ساعت پارک خودرو در پارکینگ هم هزار تومان اخذ می شود. با این شرایط مسافرانی که بلیت بازدید آنها به علت ازدحام مسافر به صبح روز بعد موکول می شود باید مبلغ قابل توجهی را برای پارک خودرو پرداخت کنند.

اما تهیه بلیت غار هم خود معضل دیگری در تعطیلات عید فطر بود. صف طولانی خرید بلیت و مسافران خسته ای که ساعت ها در انتظار رسیدن به بادجه بلیت فروشی بودند، خرید و فروش بلیت در بازار سیاه (البته بازار سیاه عرضه بلیت در تعطیلات عید فطر نسبت به تعطیلات عید نوروز کنترل شده بود و کمتر از قبل مشاهده شد) و ارائه یک تکه کاغذ سفید مهر شده و درج ساعت ورود به غار با اتوماتیک بر روی آن که جلوه بسیار زشتی داشت از مسائل این بخش بود.

اما پس از یک جدال فرسایشی و خسته کننده برای گرفتن بلیت، نوبت نبرد تن به تن در صف جلیقه نجات بود؛ آن هم جلیقه هایی که در یک گوشه بر روی هم تلنبار شده بودند و بیشترشان هم با مشکل کثیفی وخرابی زیپ و بست روبرو بودند.

با سرانجام نبرد رسیدن به جلیقه، صف طولانی انتظار برای سوار شدن به قایق پیش روی مسافران بود ؛ آن هم در شرایطی که برخی از گردشگران حاضر در صف ساعت ها قبل از زمان قید شده بر روی تکه کاغذی که به نام بلیت در اختیار داشتند در صف حاضر بودند و قایقران ها بدون توجه به ساعت قید شده به آنها سرویس می دادند تا در حق افرادی که زودتر بلیت گرفته بودند اجحاف شود.

عدم ایمنی بانوان در صف انتظار

اگرچه انتظار و ایجاد صف برای بازدید از یک جاذبه گردشگری منحصر به فرد و با معروفیت جهانی امری بدیهی و قابل انتظار است و مطمئناً این صفوف در جاذبه های گردشگری کشورهای پیشرو در امر گردشگری هم شکل می گیرد، اما گردشگران غار علیصدر در این بخش با 2 مشکل بزرگ روبرو بودند. نخست آنکه در محوطه غار کمتر اسباب تفریحی برای گردشگران ایجاد شده تا آنها در ساعت انتظار، خود و فرزندانشان را سرگرم کنند.

دوم آن که صف ایجاد شده به شدت فشرده بود و بانوان حاضر در صف هیچگونه حاشیه امنیتی نداشتند ؛ چنان که این مسئله باعث درگیری بین چند خانواده شد.

حال جای سؤال است مسافری که ساعت ها در جاده کم عرض و پرخطر غار در ترافیک مانده و ساعت ها هم علاف تهیه بلیت و جلیقه و رسیدن به قایق بوده و گاه مجبور است تا 6 صبح روز بعد برای رسیدن نوبتش منتظر بماند و در صف انتظار هم باید نگران امنیت خانواده اش باشد از این سفر لذت خواهد برد؟ آیا وی دوباره همدان را به نام مقصد گردشگری خود انتخاب می کند؟ رفع نکردن این مسائل بازی با آبروی همدان نیست؟ درآمد غار صرف چه اموری می شود که شرایط رفع برخی مسائل پیش پا افتاده از جمله افزایش سرویس های بهداشتی یا ایجاد گیت های الکترونیکی تهیه بلیت میسر نمی شود؟ و این که این مسائل با وجود تکرار هر ساله چه زمانی باید مرتفع شود؟

تلاش برای ثبت جهانی غار علیصدر

مدیرعامل نو شرکت سیاحتی علیصدر که کمتر از یک ماه است این مسئولیت را بر عهده گرفته در گفت و با خبرنگار تسنیم در همدان با بیان این که غار علیصدر از جاذبه های گردشگری منحصر به فرد در کشور است و روزانه گردشگران زیادی از غار دیدن می کنند گفت: در ایام تعطیل از جمله تعطیلات عید نوروز و عید فطر آمار سفر ها افزایش پیدا می کند و شهر همدان به نام یک مقصد مهم گردشگری و غار علیصدر به نام مهم ترین جاذبه همدان با تعدد مسافر و بازدیدنماینده روبرو می شوند که مسائلی را به وجود می آورد.

مجید درویشی افزود: با توجه به جهت کم عرض جاده غار، با افزایش تردد مسافران در ایام تعطیل در این جاده ترافیک ایجاد می شود. مانند ترافیکی که در جهت شمال در این ایام شکل می گیرد و امری بدیهی است.

وی با بیان این که نرخ پارکینگ های غار علیصدر مصوب است و بر اساس یک چهارچوب خاص از طریق کمیته مربوطه مشخص شده گفت: در صورتی که بیش از نرخ مصوب از مسافران وجهی دریافت شود با متخلف برخورد قانونی صورت می گیرد.

درویشی با اذعان به وجود بازار سیاه فروش بلیت از گذشته تا کنون در غار علیصدر نام کرد: برای مبارزه با این مسئله به ویژه در تعطیلات اخیر تمهیدات ویژه ای در نظر گرفتیم که از آن جمله می توان به لغو تخفیفات برای ارگان های مختلف و اردو های دانش آموزی، اعلام اسامی برخی افراد که در این امر سابقه دارند به دادستانی و ممانعت از حضور آنها در محوطه مجموعه و هم نظارت آشکار و پنهان حراست مجموعه اشاره کرد.

وی افزود: منکر بازار سیاه نیستیم اما این امر با تمهیدانی که در نظر گرفتیم حالت سازماندهی شده نداشت و یا از سوی تشکیلات خاصی اداره نمی شد و بیشتر موردی بود.

وی با اشاره به این که برنامه ها و طرح های متعددی را برای حل مسائل موجود و حفظ حرمت مسافران اندیشیده ایم گفت: شعارم از بدو قبول مسئولیت در شرکت سیاحتی علیصدر ثبت جهانی غار است و در نظر داریم به گونه ای عمل کنیم که حتی یک گردشگر خارجی از کشور خود بتواند بلیت غار را برای روز و ساعت مشخص تهیه کنید.

درویشی شرح داد: به همین علت جلسه ای با مدیرعامل شرکت ایرانسل برگزار کردیم تا این اپراتور زیر ساخت لازم برای خرید اینترنتی بلیت غار در کل کشور و حتی خارج از کشور را فراهم کند و مسافران در شهر خود بلیت غار را برای روز و ساعت مشخص تهیه کنند.

وی با اشاره به این که در صورت باقی ماندن در این مسئولیت (گفته می شود مجید درویشی به زودی به نام فرماندار یکی از شارستان های استان منصوب می شود) قول می دهم خرید اینترنتی بلیت از فروردین سال 99 اجرایی شود گفت: با معاونین استاندار همدان و مدیرعامل راه آهن همدان صحبت هایی اجرا شده تا یک خط انحرافی از جهت راه آهن همدان به غار علیصدر کشیده شود که باید گفت کار ساده ای نیست و تحقق آن زمانبر است.

درویشی با تاکید بر آن که جاده غار علیصدر باید چهاربانده شود تا مسافران سفری راحت و ایمن به غار داشته باشند نام کرد: برنامه های دیگری از جمله اجرای طرح هادی روستای علیصدر، ارتقای روستای علیصدر به شهر و تبدیل معماری روستا به یک معماری خاص مانند ورکانه را در دست اقدام داریم تا خود روستای علیصدر هم به مقصد مهم گردشگران و گردشگران تبدیل شود.

منبع: گردشبان
انتشار: 22 مرداد 1400 بروزرسانی: 22 مرداد 1400 گردآورنده: kshna.ir شناسه مطلب: 703

به "نارضایتی بازدیدکنندگان غار علیصدر؛ آبروی گردشگری استان، آبروی همدان را به خطر انداخت!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نارضایتی بازدیدکنندگان غار علیصدر؛ آبروی گردشگری استان، آبروی همدان را به خطر انداخت!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید