بلژیک قانون خروج کامل از انرژی هسته ای را تضعیف می نماید

به گزارش کیوسک خبری آشنا، دولت بلژیک به علت نگرانی درباره کمبود منابع تامین انرژی، تضعیف قانون خروج کامل از انرژی هسته ای تا سال 2025 را مد نظر قرار داده و همچنان به سرمایه گذاری در زمینه انرژی هسته ای ادامه می دهد.

بلژیک قانون خروج کامل از انرژی هسته ای را تضعیف می نماید

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از روزنامه تاگس شاو آلمان، بلژیک قانون خروج کامل از انرژی هسته ای را تضعیف می نماید.

حدود 20 سال پیش بلژیک خروج کامل از انرژی هسته ای را بر اساس قانون مد نظر قرار گرفته است. حالا دولت بلژیک می خواهد در این راستا به علت نگرانی درباره کمبودهای انرژی یک گام به عقب بردارد.

بلژیک می خواهد قانون تعطیلی همه نیروگاه های هسته خود تا سال 2025 را تضعیف کند. البته دولت بلژیک بر هدف خود برای از شبکه خارج کردن این تاسیسات تا اواسط دهه جاری تاکید نموده و با این حال خاطرنشان کرد که اگر مسئله تامین انرژی از راه های دیگر تضمین نگردد دو رآکتور همچنان باید به فراوری برق ادامه دهند.

ائتلاف هفت حزبی دولت بلژِیک چندین هفته است که درباره این مسئله بحث برانگیز مشاوره نموده و کوشش می نمایند به توافقی در این راستا دست یابند. بلژیک در حال حاضر دو نیروگاه هسته ای دارد که در مجموع هفت رآکتور هسته ای در بلژیک به وسیله شرکت فرانسوی Engie اداره می شوند.

این طرح قانونی دولت به معنای انتها انرژی هسته ای در این کشور نیست چرا که بلژیک می خواهد 100 میلیون یورو برای تحقیق در زمینه فناوری های هسته ای سرمایه گذاری کند.

دولت با یک سرمایه گذاری 100 میلیون یورویی، زمینه تحقیق بر روی راکتورهای کوچک مدولار(SMR) را فراهم می نماید. هزینه این سرمایه گذاری بین 7 حزب دولت ائتلافی مطرح و از هم اکنون بودجه آن تامین شده است.

راکتورهای کوچک مدولار (SMR) نسل جدیدی از نیروگاه های هسته ای هستند که در بسیاری از کشورها با هدف فراوری انرژی جایگزین ارزان مورد توجه تصمیم گیران قرار گرفته است.

خروج مرحله ای و کاهش وابستگی به انرژی هسته ای بخشی از قانون سال 2003 بلژیک است که دولت را موظف می نماید نهایتا تا سال 2025 این موضوع را عملی کند و دولت ائتلافی فعلی که از اکتبر 2020 قدرت را در دست دارد پایبندی خود را به این تعهد اعلام نموده است. با این وجود احزاب ائتلاف نماینده بر روی جزئیات این مسئله اتفاق نظر نداشته اند.

حدود 40 درصد انرژی برق مورد احتیاج بلژیک با بیش از 11.5 میلیون جمعیت به وسیله نیروگاه های هسته ای تامین می گردد.

خروج کامل از انرژی هسته ای در ائتلاف هفت حزبی دولت بلژیک موضوعی بحث برانگیز است.

در حالی که وزیر انرژی از حزب سبز خواهان خروج کامل از انرژی هسته ای است، اما حزب لیبرال نخست وزیر این کشور بر این عقیده است که در صورت قطع کامل انرژی هسته ای باید امنیت عرضه به وسیله نیروگاه های گازی تامین گردد.

در حال حاضر در اتحادیه اروپا هم بحث های داغی درباره منظره انرژی هسته ای در این منطقه شکل گرفته است. کمیسیون اروپایی قرار است بعد از آنالیز های لازم در این باره طرحی را ارائه دهد که آیا انرژی هسته ای در لیست اشکال انرژی سبز پایدار قرار خواهد گرفت.

در حالی که کشور آلمان فرایند خروج از انرژی هسته ای را دنبال می نماید و طبقه بندی انرژی هسته ای در ردیف انرژی های سبز و پایدار را شدیدا رد می نماید، اما فرانسه از چنین طرحی حمایت می نماید.

آلمان بعد از فاجعه اتمی فوکوشیما طرح خروج از انرژی هسته ای را در دستور کار قرار داد و بر اساس قوانین تا انتها سال 2022 باید تمام نیروگاه های هسته ای در این کشور از شبکه خارج شوند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 6 بهمن 1400 بروزرسانی: 6 بهمن 1400 گردآورنده: kshna.ir شناسه مطلب: 883

به "بلژیک قانون خروج کامل از انرژی هسته ای را تضعیف می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بلژیک قانون خروج کامل از انرژی هسته ای را تضعیف می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید