هشدار کمیسیون اروپا درباره فقر انرژی روزافزون در بین شهروندان

به گزارش کیوسک خبری آشنا، کمیسر کار و امور اجتماعی اروپا با توجه به افزایش روزافزون قیمت انرژی در این اتحادیه درباره فقر انرژیِ بیشتر در بین شهروندان هشدار داد.

هشدار کمیسیون اروپا درباره فقر انرژی روزافزون در بین شهروندان

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از روزنامه تاگس شاو آلمان، نیکلاس اشمیت، کمیسر کار و امور اجتماعی در اروپا با توجه به افزایش روزافزون قیمت انرژی درباره فقر انرژی بیشتر در این اتحادیه هشدار داده است.

وی در این باره گفته است: میلیون ها نفر در حال حاضر از فقر انرژی در این اتحادیه رنج می برند و تعداد آن ها می تواند بیشتر هم گردد.

این مقام اروپایی در بخش دیگری از سخنانش توضیح داد: اگر چه کمیسیون اروپایی می تواند به کشورهای عضو برای محدود کردن عواقب قیمت بالای در حال حاضر انرژی یاری کند اما در درجه اول مهار این بحران به اقدامات ملی از طرف کشورها بستگی دارد.

مارتینا فیتز، معاون سخنگوی دولت فدرال آلمان هم پیشتر گفته بود که باید به صورت هماهنگ و در چارچوب قواعد قابل اجرا برای بازار داخلی اروپا عمل کرد. مسئله قیمت انرژی و اقدامات احتمالی کوتاه مدت برای مهار این بحران در نشست اروپایی هفته آینده هم از محورهای مذاکرات مقامات این اتحادیه خواهد بود.

کنفدراسیون اتحادیه های اروپایی ETUC در ماه سپتامبر در این باره ابراز نگرانی کرد که بیش از 2.7 میلیون نفر در اروپا به علت بحران انرژی با وجود داشتن کار نتوانند آپارتمان های خود را در فصل سرما گرم نمایند.

کمیسیون اتحادیه اروپا از کشورهای عضو این اتحادیه خواسته که در اسرع وقت از خانوارها و شرکت های اروپایی در برابر افزایش سریع قیمت انرژی محافظت نمایند.

در این شرایط بعضی کشورهای اروپایی اقداماتی را برای مقابله با این بحران در پیش گرفته اند.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در این باره گفته است: ما باید بخصوص در این باره دید دراز مدتی داشته باشیم و خود را به یک نوع منبع انرژی وابسته نکنیم که به علت قیمت پایین مجذوب کننده است و به مرور ما را در معرض جهش ناگهانی قیمت ها قرار می دهد. فرانسه می خواهد تا ماه آوریل قیمت برق و گاز را کاهش دهد و کوپن های انرژی برای خانواده های با عایدی پایین صادر کند.

اسپانیا هم موقتا مالیات بر ارزش افزوده برق را کاهش می دهد. اما پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا این را کافی نمی داند و در این باره گفته است: وقتی همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا از افزایش قیمت ها رنج می برند ما باید از اقدامات ملی فراتر رفته و راهکار های اروپایی ارائه دهیم.

قیمت عمده فروشی گاز طبیعی بین ژانویه و اکتبر حدود 440 درصد در اروپا افزایش داشته و این گاز برای گرمایش و فراوری برق مورد استفاده قرار می گیرد.

در آلمان قیمت برق در بورس از ماه ژانویه حدود 140 درصد گران تر شده ، در ایتالیا 340 و در اسپانیا این افزایش قیمت 425 درصد بوده است.

توماس انگلکه، از انجمن مصرف نمایندگان جمهوری فدرال آلمان پیش بینی نموده است که افزایش قابل توجه قیمت ها در سال آینده برای مشتریان خصوصی هم شکل گیرد. وی امنیت عرضه گاز در کشورش را نگران نماینده ارزیابی نموده است.

با کاهش بحران کرونا در اروپا اقتصاد این منطقه در راستا بهبود قرار گرفته و این منجر به افزایش تقاضای گاز به ویژه در شرکت ها شده است. هرچه تقاضا بیشتر گردد قیمت ها افزایش می یابد. از طرفی ازآنجایی که نفتکش هایی که گاز مایع را در کشورهای فراورینماینده ذخیره نموده اند به جایی راهنمایی می شوند که بیشترین سود را برای آن ها دارد بیشتر آن ها در زمان حاضر به آسیا سفر می نمایند، نتیجه این می گردد که گاز در اروپا گران تر و کمیاب تر می گردد.

کمیسر انرژی اتحادیه اروپا بعلاوه گفته است: 97 درصد نفت مصرفی در اتحادیه اروپا باید وارد گردد. وابستگی به واردات گاز 90 درصد است. استقلال انرژی باید به اولویت های اصلی در اتحادیه اروپا تبدیل گردد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 3 آذر 1400 بروزرسانی: 3 آذر 1400 گردآورنده: kshna.ir شناسه مطلب: 816

به "هشدار کمیسیون اروپا درباره فقر انرژی روزافزون در بین شهروندان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار کمیسیون اروپا درباره فقر انرژی روزافزون در بین شهروندان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید