تداوم بهبود اقتصاد چین در سایه رشد چشمگیر فراوری و خرده فروشی

به گزارش کیوسک خبری آشنا، اقتصاد چین به لطف بهبود چشمگیر و فراتر از انتظار فعالیت کارخانه ها و بخش خرده فروشی این کشور در دوماهه نخست امسال میلادی همچنان در جهت بهبود از بحران جهانی ناشی از همه گیری ویروس کرونا گام برمی دارد.

تداوم بهبود اقتصاد چین در سایه رشد چشمگیر فراوری و خرده فروشی

با ما همراه باشید و با تور چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

بر اساس گزارش رسمی اداره آمار چین که امروز دوشنبه 15 مارس (25 اسفند) منتشر شده است، شاخص فراوری صنعتی چین در دوماهه نخست امسال میلادی 35.1 درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش نشان می دهد. این در حالی است که تحلیلگرانی که در نظرسنجی اخیر رویترز شرکت داشتند، نرخ رشد شاخص فراوری صنعتی چین در این دوره دوماهه را به طور متوسط 30 درصد پیش بینی نموده بودند.

علاوه بر این، شاخص فعالیت خرده فروشی در چین نیز طی دوره دوماهه نخست سال 2021 در مقایسه با دوره مشابه سال قبل 33.8 درصد افزایش یافته است که این رقم نیز 1.8 واحد درصد فراتر از پیش بینی تحلیلگران شرکت نماینده در نظرسنجی اخیر رویترز است.

لوئیس کوجیس، مدیر بخش اقتصاد آسیا در مؤسسه تحقیقات اقتصادی آکسفورد اکونومیکس، در مورد تداوم فرایند بهبود اقتصاد چین با سرعتی فراتر از انتظار کارشناسان می گوید: ما چشم انداز مثبتی برای سرمایه گذاری در بخش های فراوریی و صادراتی چین در امسال متصور هستیم. ما همچنین انتظار داریم که از سه ماهه دوم امسال با بهبود شاخص های اطمینان و کاهش محدودیت های سفر، مصرف خانوارها نیز به میزان قابل توجهی افزایش یافته و به محرکی کلیدی برای افزایش نرخ رشد اقتصادی چین تبدیل گردد.

موفقیت چین در مهار همه گیری کووید-19 قبل از سایر اقتصادهای عظیم دنیا به اقتصاد این کشور یاری کرد تا سریع تر بهبود یابد. در سال 2020 اقتصاد چین تنها اقتصاد عظیم دنیا بود که توانست به رشد اقتصادی مثبت (2.3 درصد) دست یابد. این بهبود اقتصادی در سایه تجارت قوی، تقاضای صعودی و محرک های اقتصادی دولت حاصل شده است. در ماه فوریه نرخ رشد صادرات چین به یک رکورد تاریخی رسید و شاخص قیمت فراورینماینده نیز بیشترین رشد ماهانه خود از اواخر سال 2018 را تجربه کرد.

شاخص های فراوری و مصرف در چین طی دوماهه نخست سال 2021 در مقایسه با دوره مشابه سال 2019 (آخرین سال قبل از شروع بحران دنیای کرونا) نیز افزایش قابل توجهی نشان می دهند. طی این دوره دوماهه، شاخص فراوری صنعتی و شاخص فعالیت خرده فروشی نسبت به دوره مشابه سال 2019 به ترتیب 16.9 و 6.4 درصد افزایش یافته است.

اما لیو آیهوا، سخنگوی اداره ملی آمار چین، هشدار می دهد که علی رغم رشد شاخص های خرد و کلان اقتصاد چین، پایه و اساس بهبود اقتصاد این کشور هنوز به اندازه کافی مستحکم نیست. پس از انتشار آمارهای اقتصادی اخیر، وی در یک نشست خبری در پکن بیان کرد: کووید-19 همچنان در سراسر دنیا وجود دارد و شرایط اقتصاد دنیای پیچیده و سخت است. در داخل کشور نیز عدم توازن در شاخص های بهبود کاملاً مشهود است.

نرخ بیکاری در چین از ابتدای امسال رو به افزایش نهاده است، به طوری که نرخ بیکاری در این کشور که در ماه پایانی سال گذشته میلادی 5.2 درصد بود، در ماه فوریه امسال به 5.5 درصد رسیده است. این افزایش نرخ بیکاری از تشدید فشار بر بازار کار چین حکایت دارد.

سالانه میلیون ها کارگر چینی در روزهای تعطیلات سال نو چینی به شهرها و روستاهای زادگاه خود سفر می نمایند، اما امسال به دلیل نگرانی از شیوع ویروس کرونا بسیاری از آنها قید سفر به زادگاهشان را زدند. این شرایط باعث شد که فعالیت بسیاری از کارخانه ها در روزهای تعطیلات ادامه پیدا کند، اما در عین حال مخارج مصرفی را نیز تحت تأثیر قرار داد.

تحلیلگران مؤسسه تحقیقاتی کپیتال اکونومیکس طی یادداشتی خاطرنشان نموده اند که در واقع آمارهای ماهانه نشان می دهد که شاخص فعالیت خرده فروشی در چین طی ماه فوریه کاهش یافته است که این کاهش احتمالاً ناشی از محدودیت های سفر و افزایش نرخ بیکاری بوده است.

از طرفی سرمایه گذاری در دارایی های ثابت در چین طی دوماهه نخست امسال میلادی 35 درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش یافته است که این رقم به میزان محسوسی کمتر از پیش بینی 40 درصدی تحلیلگران حاضر در نظرسنجی رویترز است. سرمایه گذاری در دارایی های ثابت در چین طی سال 2020 تحت تأثیر بحران کرونا تنها 2.9 درصد نسبت به رقم آن در سال 2019 افزایش یافته بود.

سرمایه گذاری در دارایی های ثابت بخش خصوصی چین -که 60 درصد کل سرمایه گذاری در این کشور را تشکیل می دهد- در دوره دوماهه نخست سال 2021 نسبت به دوره مشابه سال قبل 36.4 درصد افزایش یافته است.

دولت چین اخیراً در گزارشی محتاطانه پیش بینی نموده است که نرخ رشد اقتصادی این کشور در امسال میلادی بالاتر از 6 درصد خواهد بود؛ این در حالی است که بسیاری از کارشناسان اقتصادی نرخ رشد اقتصادی چین در سال 2021 را بیش از 8 درصد پیش بینی می نمایند. هفته گذشته لی ککیانگ، نخست وزیر چین، بیان کرد که امسال تمرکز دولت چین بر تثبیت بهبود اقتصاد این کشور خواهد بود.

ژانگ یی، اقتصاددان ارشد شرکت مدیریت سرمایه ژونگهای شنگرانگ چین، معتقد است که بعضی شاخص های اقتصادی چین در ماه فوریه به نقطه اوج خود رسیده اند و انتظار می رود که از این پس فرایند رشد آنها کُندتر گردد. در عین حال، وی خاطرنشان می نماید که با توجه به سیاست های اقتصادی دولت و باز شدن اقتصاد دنیای، انتظار می رود که سرمایه گذاری در زیرساخت های چین و رشد صادرات این کشور طی ماه های آینده نیز با شتاب کنونی ادامه پیدا کند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 9 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 9 اردیبهشت 1400 گردآورنده: kshna.ir شناسه مطلب: 525

به "تداوم بهبود اقتصاد چین در سایه رشد چشمگیر فراوری و خرده فروشی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تداوم بهبود اقتصاد چین در سایه رشد چشمگیر فراوری و خرده فروشی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید