خبرنگاران خسارات وارده به بازارچه مهاباد از منابع مختلف جبران خواهد شد

به گزارش کیوسک خبری آشنا، مهاباد- خبرنگاران- معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی گفت: خسارت آتش سوزی بازارچه اصغری مهاباد پس از برآورد، از منابع اقتصادی مختلف جبران خواهد شد.

خبرنگاران خسارات وارده به بازارچه مهاباد از منابع مختلف جبران خواهد شد

آیدین رحمانی عصر روز شنبه در جلسه ستاد بحران مهاباد اضافه نمود: برآورد خسارات وارده حادثه آتش سوزی بازارچه اصغری مهاباد در سه بعد سازه، خسارات به تاسیسات و همچنین کالا و لوازم موجود در مغازه ها باید به صورت دقیق و در کوتاه ترین زمان ممکن انجام تا از طرف استانداری به وزرات کشور و سازمان مدیریت بحران جهت حمایت و جبران آن ارسال گردد.

وی ادامه داد: تجربه سال های گذشته و حوادث نظیر زلزله شمال استان نشان داد که باید میزان دقیق خسارت وارد توسط دستگاه های اجرایی برآورد و در راستای جبران آن از منابع مالی مختلف اقدام کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی اعلام کرد: سه محور امداد رسانی، آواربرداری و بازسازی در هر حادثه ای از وظایف دولت در حوادث بوده که به ترتیب در اتفاق آتش سوزی بازارچه اصغری مهاباد هم به طور کامل انجام خواهد شد.

رحمانی با اشاره به اینکه در این حادثه فعالان حوزه مالی دچار خسارت مالی زیادی شده اند، اضافه نمود: با توجه به شرایط کرونا در یک سال گذشته و اکنون نیز حادثه آتش سوزی عزم مسوولان را برای جبران ضرر مالی مغازه داران را جدی نموده و به طوری که تا عادی شدن شرایط و روال طبیعی در کنار آنها خواهیم بود.

وی با بیان اینکه تامین منابع مالی برای جبران خسارات باید در کمترین زمان ممکن انجام گردد، گفت: ارایه تسهیلات ویژه، پیگیری از محل بیمه کوثر و شرکت توزیع برق و همچنین یاری های مردمی می تواند بخش زیادی از ضرر مالی کسبه را جبران کند.

وی همچنین بر بازارسی و نظارت بر دیگر اماکن عمومی نیز تاکید نمود و گفت: مکان های آسیب پذیر و دیگر بازارچه و مجتمع های تجاری مهاباد نیز باید آنالیز و آسیب شناسی گردد تا در آینده شاهد چنین حوادثی نباشیم چراکه با کمترین هزینه پیشگیری می تواند از بیشترین خسارت ها جلوگیری کرد.

خسارات اولیه آتش سوزی بازارچه مهاباد 300 میلیارد ریال است

فرماندار مهاباد هم در این جلسه ضمن قدردانی از مشارکت و همکاری تمام دستگاه های اجرایی در امر اطفای حریق آتش سوزی بازارچه گفت: براساس گزارش های اولیه دریافت شده حدود 230 میلیارد ریال کالا و اجناس، 30 میلیارد ریال به سازه مغازه ها و مابقی زیر ساخت و دیوارکشی آسیب دیده اند که انتظار داریم این رقم در روزهای آینده افزایش یابد.

عارف خدرلو با بیان اینکه حادثه در اواخر شب روز گذشته رخ داده بود، اضافه نمود: با توجه به حجم زیاد آتش سوزی و امکانات محدود آتش نشانی مهاباد عوامل آتش نشانی شهرهای اطراف و همچنین شرکت پتروشیمی در کمترین زمان محل حادثه حضور یافته و عملیات اطفای حریق را تا 3 شب به انتها رسید.

وی با بیان اینکه در این حادثه ستاد مقابله با بحران به خوبی توانست شرایط را مدیریت کند، گفت: تجمع مردم برای یاری رسانی ترافیکی لحظه ای به وجود آورد که انتظار داریم با توجه به شرایط کرونا و همچنین مدیریت صحیح صحنه حادثه شهفرایندان از تجمع و حضور در مرکز اتفاق خودداری نمایند.

خدرلو با بیان اینکه در کمترین زمان ممکن خسارت دقیق وارد شده برآورد و به استانداری ارسال خواهد شد، اضافه نمود: هم اکنون اوار برداری محل آتش سوزی به اتمام رسیده و فرایند عادی سازی و اجرای عملیات های دیگر به ترتیب انجام خواهد شد.

43 آتش نشان عملیات اطفای حریق را انجام دادند

شهردار مهاباد هم این جلسه از حضور 11 دستگاه سبک و سنگین در محل آتش سوزی خبرداد و گفت: 43 آتش نشان از عوامل شهرداری و شهرهای اطراف در عملیات اطفای حریق حضور داشتند و پیروز شدند در کمتر از چهار ساعت آتش را به طور کامل مهار نمایند.

جمیل قادری اضافه نمود: آبرسانی و اطفای حریق و عملیات آبرسانی با مدیریت صحیح در چهار نقطه اصلی محل حادثه انجام و آتش سوزی در ساعت 3 به طور کامل مهار و عملیات ایمنی سازی محیط انجام گرفت.

وی با بیان اینکه این حادثه تلفات جانی در پی نداشته است، گفت: پنج نفر مصدوم شامل 2 نفر پرسنل شهرداری، یک نفر فرمانداری و 2 نفر نگهبان بازارچه در این حادثه دچار دودگرفتگی ناشی از آتش سوزی شدند که هم اکنون حال عمومی آنان مطلوب است.

به گزارش خبرنگاران، بزرگترین بازارچه کالاهای خارجی مهاباد واقع در بلوار شهید محمد امین احمدی به نام بازارچه اصغری روز گذشته دچار آتش سوزی شد.

در این حادثه حدود 70 باب مغازه راسته قدیم این بازارچه که به طور عمده شامل مغازه های لوازم خانگی، پوشاک، مواد آرایشی و بهداشتی و چینی آلات بود، در آتش سوخت.

هنوز علت این آتش سوزی معین نشده و آنالیز در خصوص میزان خسارت دقیق و علت اصلی حادثه در حال آنالیز کارشناسان است ولی میزان خسارت حدود 500 میلیارد ریال برآورد می گردد.

این بازارچه دارای 2 راسته قدیم و جدید است که با بیش از 500 باب مغازه از بازارچه های مهم غرب کشور محسوب شده و انواع وسایل خانگی، صوتی تصویری و پوشاک به ویژه خارجی در آن عرضه می گردد.

مهاباد با 250 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع شده و از شهرهای مهم گردشگرپذیر این استان محسوب می گردد.

منبع: ایرنا
انتشار: 5 فروردین 1400 بروزرسانی: 5 فروردین 1400 گردآورنده: kshna.ir شناسه مطلب: 460

به "خبرنگاران خسارات وارده به بازارچه مهاباد از منابع مختلف جبران خواهد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران خسارات وارده به بازارچه مهاباد از منابع مختلف جبران خواهد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید