خبرنگاران درگذشت دو مدیر لابراتوار سینما

به گزارش کیوسک خبری آشنا، تهران- خبرنگاران- مسعود کلانتری و کیهان خسروانی دو مدیر لابراتوارهای قدیمی سینمای ایران دارفانی را وداع گفتند.

خبرنگاران درگذشت دو مدیر لابراتوار سینما

محسن شمس خبر درگذشت مسعود کلانتری و کیهان خسروانی دو مدیر لابراتوارهای سینمای ایران را تایید کرد.

کیهان خسروانی از مدیران با سابقه لابراتوار بدیع به دلیل بیماری دارفانی را وداع گفت. استودیو بدیع قدیمی ترین لابراتوار خصوصی ظهور و چاپ فیلم های سینمایی در ایران بود.

این لابراتوار که نقش مهمی در سینمای ایران داشته است در اوایل سال 1393 به دلیل دیجیتالی شدن صنعت سینما تعطیل شد. کیهان خسروانی از اوایل دهه60 مسیٔولیت فنی و مدیریت این مرکز را به عهده داشت.

خسروانی در مرحله اجرای طرح توسعه و تجهیز لابراتوار بدیع در دوره گذار فیلمسازی به عصر دیجیتال زحمات و دل سوزی بسیاری را متحمل شد. حتی پس از دوران توقف فعالیت های لابراتوار بدیع نیز برای واگذاری، انتقال، نصب و راه اندازی تجهیزات فنی لابراتوار در فیلمخانه ملی ایران، بسیار مسئولانه، مشتاقانه و دلسوزانه عمل کرد.

مسعود کلانتری از بنیان گذاران استودیو (لابراتوار فیلمساز) در اثر ابتلا به بیماری کوید19 در آمریکا دارفانی را وداع گفت.

از دهه 1360 با از رونق افتادن فیلم های تبلیغاتی و افزایش محصولات سینمای ایران، شرکت فیلمساز به یکی از اصلی ترین لابراتوارهای ظهور و چاپ فیلم های سینمایی بدل شد و به نوسازی و گسترش تجهیزات فنی پرداخت و تا سرانجام کارش در کنار دیگر لابراتوار بخش خصوصی (لابراتوار بدیع) و دو لابراتوار فیلم بخش دولتی در وزارت ارشاد و صداو سیما لابراتواری معتبر و مکانی برای حضور همیشگی بسیاری از فیلمسازان تاریخ سینمای ایران بود.

فعالیت لابراتوارهای فیلم در سال های بین 91 تا 92 در دوران رشد فیلمسازی دیجیتال با فراز و نشیب هایی روبرو شد. و در نهایت نیز این لابراتوار و دیگر لابراتوار بخش خصوصی مجبور به توقف فعالیت های خود شدند.

فیلم جدایی نادر از سیمین از آخرین فیلم هایی بود که خدمات لابراتواری آن در این مرکز انجام شد. در این سال ها مرحوم کلانتری در کنار بیژن جباری مسئولیت مدیریت لابراتوار فیلمساز را به عهده داشت.

با پیگیری های صورت گرفته در سال های 95 و 96 و با حمایت بنیاد سینمایی فارابی تجهیزات فنی و قدیمی این دو لابراتوار فیلم خریداری و با هدف بهره برداری و نگهداری به فیلم خانه ملی ایران منتقل شد.

محل لابراتوار فیلمساز نیز با هدف حفظ و نگهداری بخشی از خاطره جمعی اهالی سینمای ایران، به همت مجید مسچی خریداری و پس از بازسازی هم اکنون به عنوان ساختمان اداری موسسه سینما شهر بهره برداری می گردد.

منبع: ایرنا
انتشار: 28 آذر 1399 بروزرسانی: 28 آذر 1399 گردآورنده: kshna.ir شناسه مطلب: 267

به "خبرنگاران درگذشت دو مدیر لابراتوار سینما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران درگذشت دو مدیر لابراتوار سینما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید