خطرات و عوارض عمل جراحی زیبایی بینی

به گزارش کیوسک خبری آشنا، اختلال در عملکردهای حیاتی بینی مسئله ای جدی و بسیار مهم است زیرا ممکن است سایر قسمت های بدن را نیز تحت تاثیر قرار دهد. در این شرایط ممکن است اکسیژن کافی به فرد نرسیده و فرد خواب راحت شبانه نداشته و نه تنها از این موضوع رنج ببرد بلکه باید در طول روز بی حالی و خواب آلودگی ناشی از خواب ناکافی شبانه را نیز تحمل کند.

خطرات و عوارض عمل جراحی زیبایی بینی
عمل بینی یک عمل جراحی بسیار پرطرفدار است که اغلب قشر جوان مایل به انجام آن هستند اما عوارض آن احتمالا خطرناک باشند.

انجام عمل های زیبایی امروزه طرفداران بسکمک پیدا کرده که عمل بینی هم در زمره این عمل ها قرار می گیرند. توصیه ما به افرادی که قصد انجام این عمل را دارند این است که با آگاهی کامل و مطالعه اقدام به این کار کرده و قربانی تبلیغات نشوند.

تمام عمل های جراحی ممکن است عوارضی را به همراه داشته باشند؛ جراحی زیبایی بینی هم از این عارضه مستثنی نبوده و ممکن است عوارضی همانند عوارض عملکردی و تنفسی و یا عوارض زیبایی برای فرد در پی داشته باشد.

در صورتی که فردی که قصد انجام عمل بینی دارد؛ با تحقیق و بررسی پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مورد اطمینان را برای مشاوره و سپس متخصص جراحی زیبایی خود را پیدا کند و پزشک مورد نظر تجربه و مهارت لازم را برای این عمل داشته باشد و از آخرین متدهای روز دنیا برای انجام این عمل استفاده کند؛ باز هم احتمال خطرات ناشی از جراحی صفر نخواهد شد.

در این نوشته سعی کرده ایم که برخی از این خطرات را ذکر کنیم. این موضوع از نظر این که بیمار را برای رویارویی با مسائل احتمالی آماده می کند؛ امری مفید و سودمند است. همچنین ذکر این نکات سبب می گردد که افراد به این عمل صرفا به چشم یک عمل زیبایی بی اهمیت نگاه نکرده و همه جوانب احتیاط را در قبال آن رعایت کنند.

عوارض عمل بینی

به طور کلی این عوارض را می توان به دو دسته کلی تقسیم کرد:

اول عوارضی که در عملکرد بینی اختلال ایجاد می کنند، مثلا چسبندگی های داخل بینی یا تنگ شدن بیش از میزان سوراخ های بینی که این مشکل اغلب به ایجاد مشکل تنفسی در فرد منجر می شوند و گاهی این مشکل بیش از حد جدی می گردد.

دوم عوارضی هستند که در ظاهر بینی اشکال ایجاد می کنند و اغلب، به علت برداشتن بیش از میزان بافت های بینی ایجاد می شوند، و در این مواقع بینی بیش از میزان کوچک شده و هماهنگی آن با دیگر اجزای صورت به طورکلی بهم می ریزد.

اختلالات عملکردی جراحی بینی

جراحی بینی یک عمل چند جانبه است به طوری که علاوه بر مبحث زیبایی توجه جراح باید به مسائل عملکردی بینی نیز به طور کامل معطوف باشد تا خطایی از وی سر نزند. اختلال در عملکردهای حیاتی بینی مسئله ای جدی و بسیار مهم است زیرا ممکن است سایر قسمت های بدن را نیز تحت تاثیر قرار دهد. در این شرایط ممکن است اکسیژن کافی به فرد نرسیده و فرد خواب راحت شبانه نداشته و نه تنها از این موضوع رنج ببرد بلکه باید در طول روز بی حالی و خواب آلودگی ناشی از خواب ناکافی شبانه را نیز تحمل کند.

آسیب به بخش عملکردی بینی به هر شکلی، سبب خشکی مجاری تنفسی و مخاط شده همچنین از آنجایی که مخاط بینی نقش به سزایی در پاکیزه کردن هوای ورودی به مجاری تنفسی داشته اند بروز مشکل در آنها فرد را از این نعمت محروم کرده و به نوعی موجب ضعف سیستم دفاعی بدن می گردد زیرا یکی از سدهای دفاعی مهم بدن حذف می گردد.

اگر بینی دچار گرفتگی شدید و التهابات ناشی از این گرفتگی ، گردد موجب متوقف شدن موقت تخلیه سینوس های اطراف بینی شده و همین موضوع زمینه را برای دردهای سینوسی، سردرد یا احساس پری، سنگینی و فشار در ناحیه سر و صورت ایجاد می کند.

تو دماغی شدن صدا، اختلال بویایی، احساس سرماخوردگی طولانی، خرخر و مسائل تنفسی حین خواب از علائم دیگر اختلال عملکرد بینی است که ممکن است متعاقب عمل جراحی بینی ایجاد گردد. علایم ذکر شده به شدت کیفیت زندگی فرد را تحت تاثیر قرار داده و همین طور بسیار برای وی آزاردهنده است.

علت بروز عوارض عملکردی پس از جراحی زیبایی چیست؟

عوارض عملکردی تنفسی ممکن است به علت های مختلفی که در طی عمل رخ می دهند؛ ناشی گردد که به چند مورد از آنها اشاره خواهیم کرد.

بروز چسبندگی های داخل بینی: در صورت ایجاد شدن زخم در هر بافتی، بدن متقابلا به اقدامات و واکنش های جهت ترمیم زخم انجام می دهد. که این اقدامات بعضا ممکن است موجب ایجاد چسبندگی های بافت های بینی به هم شده و راه تنفسی را تنگ و یا حتی در موارد شدید مسدود گرداند. در موارد شدید بیمار مجددا برای برطرف مشکل، تحت عمل جراحی قرار می گیرد ولی متاسفانه گاهی حتی بعد از عمل های پیاپی، بیمار هنوز درجاتی از این مشکل را در بینی خود احساس می کند.

باقی ماندن انحراف تیغه بینی: یکی از معضلات جراحی های پلاستیک بینی، وجود همزمان انحراف تیغه بینی در بیماری است که قرار است تحت عمل زیبایی قرار بگیرد. گاهی این انحراف ها از دید جراح مخفی باقی می مانند و علائم خود را پس از عمل نشان می دهند. پزشک می تواند با معاینه دقیق تیغه داخل بینی پیش از انجام عمل جراحی و انجام اصلاح آن حین عمل زیبایی، از بروز این مشکل جلوگیری کند.

برای انجام معاینه دقیق تر پزشک می تواند پیش از عمل از اندوسکوپ استفاده کرده و به بررسی دقیق تر بینی و راه های هوایی بیمار بپردازد و یا از تست های تشخیصی راه های هوایی بینی مانند آکوستیک راینومتری و راینومانومتری جهت تعیین کردن انحراف های مخفی تیغه بینی و مسائل دیگر موجود در راه های هوایی استفاده کند. پزشکان باید این قبیل معاینات را پیش از عمل جدی بگیرند و هزینه جانی و مالی اضافه برای بیمار ایجاد نکنند.

بزرگی شاخک های بینی: در برخی از بیماران که دارای انحراف تیغه بینی، هستند در سمت مخالف انحراف، شاخک تحتانی یا میانی بینی، بیش از میزان رشد کرده و موجب تنگ شدن راه های هوایی بینی میگردد. در اغلب موارد، تشخیص دقیق بزرگی شاخک تحتانی، صرفاً با یک معاینه ساده به وسیله پزشک پیش از انجام عمل امکان پذیر است، در برخی شرایط این موضوع با اندوسکوپ کاملا تعیین می گردد.

اگر به این موضوع توجه نگردد و معاینات لازم انجام نگیرد؛ پس از جراحی زیبایی، تنگ تر شدن راه هوایی خود را بیشتر نشان داده و بیش از پیش موجب آزار فرد می گردد. درمان این مشکل امروزه با روش هایی نوین انجام می گردد که دیگر فرد نیازی به انجام عمل جراحی ندارد.

تنگی دریچه های بینی: تنگی دریچه های بینی، شایع ترین و مهم ترین عارضه تنفسی در بینی هایی است که تحت عمل زیبایی قرار گرفته اند. در جراحی پلاستیک بینی ، ایجاد شدن تغییر در دریچه بینی حتی در مقیاسی میلیمتری، ممکن است سلامت بینی فرد را به خطر انداخته و مسائل عدیده ای ایجاد کند. در بینی دو دریچه وجود دارد: دریچه خارجی که همان سوراخ های بینی هستند که ممکن است در جراحی بینی، بیش از حد کوچک شده باشند و سبب ایجاد مسائل تنفسی شوند و دریچه داخلی بینی که در بخش درونی تر سوراخ های بینی قرار گرفته است و باریک ترین قسمت بینی فرد را تشکیل می دهد.

بنابراین چنانچه کمترین تنگی در دریچه داخلی ایجاد گردد، در مقاومت این ناحیه نسبت به جریان هوا تغییرات شدیدی ظاهر می گردد. علاوه بر این، برداشتن بیش از میزان غضروف های بینی در عمل زیبایی، منجر به تورفتگی های بیش از حد در قسمت پایینی بینی شده و چاله هایی عمیق در دو سوی نوک بینی ایجاد می کنند. این تورفتگی های ظاهری، خود را به صورت برآمدگی هایی در داخل بینی، نشان می دهند و مانع عبور جریان هوا از دریچه داخلی بینی می گردد.

اختلال تنفسی ناشی از اختلال دریچه داخلی بینی از شایع ترین و وخیم ترین عوارض عمل بینی در شرایطی است که هدف، کوچک کردن میزان بینی است. اگر به هر علتی این اتفاق طی عمل رخ دهد؛ متاسفانه انجام عمل جراحی مجددی برای برگردان بینی به شرایط قبلی انجام گیرد که این عکل بسیار سخت وبوده و ریسک آن نیز بالاست.

به طور کلی اگر این قبیل عوارض که ناشی از برداشتن بیش از حد بافت طی عمل است؛ رخ دهند جراح در این شرایط، از قسمتی از بینی یا سایر قسمت های بدن خود فرد استفاده کرده و به بینی پیوند می زنند.

عوارض زیبایی ناشی از عمل بینی

عوارض زیبایی جراحی پلاستیک بینی مربوط به مسائل ظاهری بوده و بسیار متنوع هستند که در ادامه برخی از مهمترین موارد آن را ذکر خواهیم کرد.

بینی زینی شکل: این عارضه اغلب به علت برداشتن بیش از میزان قوز استخوانی یا غضروفی در نیمه پایینی بینی، ایجاد میگردد. این که بیش از میزان قوز استخوانی، در فردی برداشته گردد معمولاً به علت تخمین نادرست جراح در میزان لازم برداشتن قوز حاصل می گردد.

در روز های نخست پس از جراحی، تورم موجود در بافت ها، شاید مانع از آن باشد که این عارضه به وضوح نمایان گردد. برای این که از بروز چنین عارضه ای جلوگیری گردد؛ به بیماران توصیه می گردد که پس از اینکه عمل جراحی انجام درخواست مجددی از پزشک خود مبنی بر کوچک تر کردن بینی خود نداشته باشند. درست است که این قبیل مسائل در گروه عوارض زیبایی و ظاهری بینی دسته بندی می گردد ولی به علت ارتباط تنگاتنگی که ظاهر بینی با عملکرد آن دارد؛ این عوارض ممکن است موجب بروز اختلال در فضای تنفسی و مسائل تنفسی برای فرد گردد.

برای جلوگیری از بروز این مشکل جراحان بینی، اگر از تخصص و تبحر کافی برخوردار باشند باید در درجه اول برای کم کردن بافت استخوانی پشت بینی، دقیق و حساب شده عمل کرده و قوز کاذب را از قوز حقیقی تشخیص دهند.

برای برطرف این مشکل امروزه از روش های افزودن بافت ها در قاعده بینی به جای کاستن پشت بینی که عوارض خود را دارد، استفاده می گردد تا هم بینی را به لحاظ ظاهری متناسب جلوه دهند، هم هماهنگی آن را با سایر قسمت های صورت حفظ کنند و البته بیمار به جراحی مجدد نیاز پیدا نکند.

منظور از افزودن بافت، افزودن بافت های پیوندی از بدن خود بیمار است که اغلب از محل خود بینی یا محلی غیر از بینی برداشته شده در پشت بینی پیوند زده می گردد.

اگر فرورفتگی ایجاد شده در پشت بینی اندک باشد، شاید برداشت این بافت از تیغه بینی برای تأمین نقص موجود کفایت کرده و دیگر نیازی به بافت دیگر نباشد ولی متأسفانه در اغلب موارد، نقص ایجاد شده به میزان ای زیاد است که بافت برداشته شده از غضروف های تیغه بینی، برای جبران این نقص کفایت نکرده و جراح به اجبار از بافت های دیگر بدن همانند غضرف گوش یا غضروف دنده ها برای برطرف مشکل مذکور استفاده می کند هر چند در اغلب موارد این قبیل جراحی های مجدد فقط اندکی سبب بهبود اوضاع می شوند و به طور کامل مشکل را برطرف نمی کنند.

بدشکلی هشت مانند در فاصله هرم استخوانی و غضروفی: یکی دیگر از مسائل ظاهری که بعد از عمل بینی ممکن است رخ دهد؛ شکاف عمیق اسکلت استخوانی و غضروفی بینی در اثر برداشتن بیش از میزان بافت های حمایت کننده بینی است که در این شرایط حالتی ایجاد می گردد که در آن، بینی از روبه رو مانند عدد هشت به نظر می رسد و متاسفانه این مشکل علاوه بر ظاهر بینی عملکرد تنفسی فرد را نیز تحت تاثیر قرار می دهد زیرا فرورفتگی های ایجاد شده در داخل بینی، موجب تنگ شدن فضای داخلی بینی می شوند.

در صورت بروز این مشکل فرد می تواند عمل مجددی انجام داده و پزشک مربوطه برای وی از پیوند های غضروفی مخصوصی بنام پیوند های توسعه دهنده برای برطرف مشکل استفاده کند به این ترتیب مشکل تنفسی فرد نیز بطرف می گردد. در این مورد هم مانند موردهای قبل این غضروف ها را از تیغه بینی یا نواحی خارج از بینی تأمین می گردد که بستگی به شدت و وخامت اوضاع دارد و نیز در این مورد هم همانند موارد قبل بیمار نباید از جراحی مجدد انتظار بهبود کامل عارضه پیش آمده را داشته باشد.

صدمات مجرای اشکی و کاسه چشم: وقوع چنین اتفاقی طی عمل های زیبایی بینی بسیار نادر است ولی با این وجود، گاه چنین واقعه ای طی برخی عمل ها دیده شده است و به این ترتیب برای بیمار مسائل چشمی ایجاد می گردد. در توضیح علت بروز این عارضه ، باید بگوییم برش بیش از حد عمیق استحوان های بینی به وسیله جراح موجب بسته شدن مجرای اشکی شده و تورم و التهاب و عفونت و سایر مسائل چشمی را برای فرد ایجاد می کند.

حتی گاهی دیده شده است که برش بیش از حد عمیق استخوانی، منجر به جدا شدن بافت همبندی متصل کننده کره چشم به بینی شده و موجب تغییر حالت چشم می گردد. به این معنی که چشم ها گردتر به نظر خواهند رسید و فاصله چشم ها از بینی بیشتر می شوند.

امروزه درمان این عارضه به وسیله روش های جراحی اندوسکوپیک بینی بدون انجام برش های مجدد انجام می گردد. در این روش، با استفاده از اندوسکوپ (که همانند لوله ای است که سر آن مجهز به دوربین است) از راه داخل بینی وارد سینوس ها شده موقعیت دقیق کیسه اشکی تعیین می گردد، سپس پزشک بین کیسه اشکی و حفره بینی ارتباطی مستقیم برقرار می کند. یکی از نکات مثبت این روش این است که در این روش، هیچ برشی بر روی صورت بیمار داده نمی گردد.

آسیب پوست بینی: در صورتی که طی عمل جراحی آسیب های شدید شبکه مویرگی در عروق زیرپوستی بیمار ایجاد گردد یا پزشک از مواد پیوندی نامناسب، استفاده نابجا کند؛ آسیب های پوستی در سمت استخوانی بینی ایجاد می گردد علاوه بر این در موارد شدید که صدمات عمیق مویرگی پوستی در بیمار ایجاد می گردد؛ خون کافی به پوست بیمار نرسیده و ممکن است حتی موجب مرگ سلولی در سلول های پوست گردد.

برای پیشگیری از این عارضه، جراح باید از ابزارهای جراحی بینی مخصوصا در قسمت های زیر پوست بینی و به ویژه در پوست پوشاننده استخوان بینی باید در کمال آرامش و ملایمت صورت گیرد. به طور کلی پزشکان برای انجام عمل بینی نباید از مواد مصنوعی به عنوان پیوند در داخل بینی، استفاده کنند چرا که با عوارض احتمالی زیادی همراه است و همیشه باید از مواد طبیعی و بافت های سالم خود بیمار به این منظور استفاده کنند.

احتمال ایجاد این قبیل آسیب های پوستی در عمل بینی معمولا در عمل دوم بیش از عمل اول رخ می دهد و در عمل های مجدد بعدی این احتمال رخداد این مشکل با درصد بسیار بالایی افزایش میابد.

از دست دادن پوست نوک بینی: تأسف بارترین عارضه ای که در جراحی پلاستیک بینی، ممکن است رخ دهد از دست دادن پوست نوک بینی است که در موارد بسیار شدید، حتی ممکن است کل پوست نوک بینی از دست رفته و بیمار را به شدت از نظر روحی تحت تاثیر قرار دهد. برای ترمیم چنین عارضه ای که البته بسیار وخیم نیز هست؛ باید به وسیله روش های جراحی ترمیمی پوست، از پوست قسمت های دیگر صورت، مانند پوست پیشانی یا پوست چین بین لب و بینی خود فرد برداشته و به ناحیه مورد نظر در بینی بیمار پیوند زد.

فرورفتگی های پره های بینی: معمولاً این عارضه به علت برداشتن غضروف های پره های بینی که به منظور جمع کردن نوک بینی انجام می گردد؛ روی می دهد. در هفته های اول بعد از انجام عمل جراحی، به علت ورم داشتن بینی و بافت های اطراف آن، این موضوع آشکار نمی گردد. این مشکل نیز اگر بیش از حد سبب فرورفتگی پره های بینی گردد فضای داخلی بینی را تنگ کرده و تنفس را برای فرد آزاردهنده می کند.

بالا رفتن بیش از میزان نوک بینی یا اصطلاحا بینی خوکی: برداشتن بیش از میزان بافت های غضروفی و پوست قسمت پایینی بینی، امکان دارد موجب بالا رفتن بیش از حد نوک بینی شده و در نتیجه، نمای بینی بسیار غیر طبیعی شده و نمای خوکی شکل پیدا کند. در این حالت، عمق سوراخ های بینی فرد از فاصله دور نیز نمایان است و علاوه بر این که بینی کاملاً مصنوعی و غیرطبیعی به نظر می آید؛ احساس ناخوشایندی را نیز در بیمار ایجاد می کند. اصلاح این حالت نیز از موارد بسیار شایع در موارد مسائل ظاهری بعد از انجام شدن عمل زیبایی است و اغلب افراد اقدام به جراحی مجدد می کنند که این عمل نیز از عمل های بسیار سخت و طاقت فرسا است.

باریک شدن بیش از حد نوک بینی، گشاد شدن مویرگ های روی پوست بینی و نمایان شدن مویرگ ها و بسکمک عوارض دیگر از جمله شایع ترین عوارضی بودند که طی جراحی زیبایی بینی ممکن است رخ دهند.

به عنوان یک جمع بندی کلی باید بگوییم که عمل بینی ممکن است عوارض بسیار زیادی را برای فرد به همراه داشته باشد به همین علت اولین قدمی که باید هوشمندانه به وسیله بیماران برداشته گردد انتخاب متخصص گوش و حلق وبینی مجرب و با تجربه است تا به این نحو به بهترین شکل ممکن بتواند عوارض ناشی از عمل را کاهش دهد. برخی از عوارض شایع این عمل به تفصیل در بالا اشاره شد اما برخی مسائل عمومی نیز بر سر راه انجام این عمل هستند مثلا خونریزی یا واکنش نشان دادن بیمار به داروهای بیهوشی یا عفونت ناحیه یا بهبود نیافتن زخم ها در محل جراحی و … از عوارضی هستند که تهدیدکننده همه عمل های جراحی از جمله عمل بینی هستند.

از دست همه یا بخشی از حس بویایی بعد از عمل یک شکایت بسیار رایج است که از سوی بیماران مطرح می گردد حس بویایی طی این عمل نباید تحت تاثیر قرار بگیرد ولی اگر فرد دچار این مشکل شد ممکن است یک عارضه موقتی بوده و بعد از چند هفته بهبود پیدا کند ولی اگر چند هفته گذشت ولی مشکل برطرف نشد؛ ممکن است پزشک سهوا به مخاط بویایی فرد آسیب رسانده باشد که بسیار نادر است.

اما خطر نگران کننده ای که درباره این عمل وجود دارد این است که در زمانی که فرد بیهوش است به وسیله لوله های تنفسی که به وسیله پزشک به بیمار وصل می گردد؛ تنفس صورت می گیرد اما در این عمل به علت اینکه محل انجام عمل و تنفس به وسیله لوله ها در یک محل است گاهی ممکن است به علت سهل انگاری کادر تیم جراحی لوله ها برای چند ثانیه از بیمار جدا شده و هیچ از اعضای تیم جراحی متوجه آن نشوند؛ و از آنجایی که مغز ارگان بسیار حساسی است اگر اکسیژن رسانی برای فقط چند ثانیه به آن مختل گردد؛ فرد دچار کما یا مرگ مغزی می گردد.

مزایای جراحی زیبایی بینی

1) تعادل

گاهی اوقات بینی می تواند بر روی صورت فردی شکل انحرافی داشته باشد؛ ظاهرمنحصر به فرد بینی ممکن است باعث ایجاد عدم تعادل بین بینی و صورت گردد. یک شخص مشهور ممکن است به خاطر شکل بینی اش معروف گردد. افرادی مانند اوون ویلسون، بیل کلینتون، و یا باربارا استرئیس و هرگز در مورد ایجاد تغییرات بر روی بینی شان فکر نمی کنند، زیرا تعیینه های بینی آنها ویژگی هایی است که بواسطه اش در بین عموم مردم شناخته شده اند. با این حال در حالت عادی برای افرادی مانند ما، یک بینی بزرگ می تواند چیزی باشد که به نظر برسد تعادل چهره را به هم زده و باید فکری در موردش کرد.

2) بهبود جریان تنفس بینی

ساختارهای متفاوت داخل بینی می تواند در ایجاد مسائل جریان تنفس از راه بینی سهیم باشد.. ایجاد ضربه شدید در حین ورزش یا حوادثی مانند تصادف یا اختلال های دیگر می تواند دلایلی برای ایجاد انحراف و شکستگی در تیغه بینی فرد گردد. استخوان اصلی یا تیغه بینی شامل یک دیوار است که سمت چپ و راست بینی را جدا می کند. اگر این تیغه یا به اصطلاح سپتوم کج شده باشد، ممکن است یک یا هر دو طرف راه تنفسی بینی فرد که وظیفه ارسال جریان هوا به ریه را بر عهده دارد، را ببندد. در این موارد اغلب رینوپلاستی یا جراحی زیبایی بینی به همراه سپتوپلاستی یا اصلاح انحراف استخوان همزمان برای فرد انجام می گردد تا با عبارتی هم هر دو راستا تنفس برای فرد اصلاح گردد و هم ظاهر نامناسب بینی اش بهبود پیدا کند.

مخروط های وارونه پایین تر نیز شامل ساختارهای پیچیده تر در داخل بینی می شوند که می تواند منجر به انسداد مجاری هوایی بین بینی گردد. جراحی بینی می تواند با هدف کوچک کردن این مخروط ها و بهبود جریان هوا انجام گردد. در این رابطه هم جراحی به اصطلاح توربینوپلاستی همزمان با آرژینوپلاستی یا اصلاح مجاری تنفسی انجام می گردد. مخروط های وارونه بر روی ظاهر بینی تاثیر نمی گذارد.

3) اعتماد به نفس و تجسم ذهنی بهتر از ظاهر خود

در مواردی که افراد از مسائل روانی مانند خود پنداری های منفی و نبود اعتماد به نفس رنج می برند، تغییرات مثبت در ظاهر بینی می تواند به افزایش اعتماد به نفس بواسطه جراحی بینی منجر گردد.

معایب رینوپلاستی

1) پوست ضخیم

پوست بینی که ضخیم باشد، باعث می گردد نتایج جراحی بینی چالشی تر دیده گردد؛ موضوعی که بیشتر در کسانی صدق می کند که خواستار نوک بینی جمع و جور شده تر هستند. جراحی های بینی فانتزی یا به اصطلاح ساختن بینی های عروسکی که بیش از حد نرمال نوک بینی را کوچک می کند، ممکن است غضروف نوک بینی فرد را از بین ببرد. با این حال، اگر پوست رویه صورت شما ضخیم باشد، نتایج چالشی تری از جراحی زیبایی بینی به دست خواهید آورد.

2) محدودیت ها

موارد بسکمک است که فرد در فرآیند جراحی زیبایی بینی با آنها درگیر خواهد بود. با استفاده از جراحی بینی انجام گردد. شکل بینی می تواند با تغییر شکل غضروف و استخوان یه اشکال متنوع دستکاری گردد. با این حال محدودیت هایی بر اساس آناتومی کلی فردی وجود دارد.

3) هرگز تصویر بینی سلبریتی مورد علاقه تان را مبنا قرار ندهید

حتی اگر فرد با سلبریتی مشهور و محبوبش دو قلوی همسان هم باشد، این تصور غیر واقعی است که فکر کند می تواند یک بینی مشابه او داشته باشد ؛ بدون توجه به اینکه نتیجه جراحی بینی پیروز است یا نه. بنابراین، هر فردی باید بر جنبه های منحصر به فرد بینی خودش تمرکز کند تا با توجه به نگرانی ها و انتظارات و اهداف خود، بهترین نتیجه را از جراحی بینی بگیرد.

ملاقات با جراح زیبایی بینی

قبل از تصمیم برای انجام جراحی بینی باید با جراح تان درمورد عوامل مختلفی که می توانند روی نتیجه کار تأثیر بگذارند و همچنین عوارض عمل بینی صحبت کنید. هر پزشکی فرایند کاری خودش را دارد، اما به طورکلی جلسه ملاقات با جراح برای انجام عمل بینی معمولا به شکل زیر است:

1. سوابق پزشکی تان را توضیح دهید

جراح حتما از شما درباره انگیزه و هدف تان از انجام این کار خواهد پرسید. همچنین باید به سؤالاتی درباره سوابق پزشکی تان جواب دهید. این سؤالات احتمالا درمورد سابقه ابتلا به انسداد بینی، جراحی هایی که انجام داده اید یا داروهایی که مصرف می کنید، خواهند بود.

2. تحت معاینه بالینی قرار می گیرید

باید تحت معاینه بالینی کامل قرار بگیرید. جراح آزمایش هایی را که باید انجام دهید ازجمله آزمایش خون برای تان معلوم و همچنین پوست و داخل و بیرون بینی تان را معاینه خواهد کرد. این معاینات بالینی به جراح کمک می کنند تا تغییراتی را که لازم دارید تشخیص دهد و نیز متوجه گردد که باتوجه به ویژگی هایی مثل ضخامت پوست یا استحکام غضروف بینی تان چقدر می توانید بعد از عمل به نتیجه دلخواه تان برسید. به علاوه جراح با معاینات بالینی می تواند تأثیر عمل بینی روی تنفس تان را هم بررسی کند.

3. از زوایای مختلف بینی تان عکس گرفته می گردد

ممکن است لازم باشد که در همان مطب از زوایای مختلف بینی تان عکس بگیرند. به این ترتیب جراح می تواند عکس ها را به وسیله نرم افزارهای رایانه ای دستکاری کند و نتیجه احتمالی عمل را نشان تان دهد. این عکس ها برای مقایسه ها و ارزیابی های قبل و بعد از عمل نیز کاربرد خواهند داشت و اجازه می دهند تا درمورد اهداف جراحی بینی با جراح تان صحبت کنید.

4. باید انتظارات تان را توضیح دهید

باید با جراح تان درمورد انگیزه ها و انتظارات تان از عمل بینی و همچنین عوارض عمل بینی به طور واضح صحبت کنید. جراح به شما توضیح خواهد داد که می توانید از عمل تان چه انتظاراتی داشته باشید و کدام خواسته هایتان شدنی نیستند. شاید برای تان کمی سخت باشد که درمورد ظاهرتان راحت حرف بزنید، اما خیلی مهم است که خواسته ها و اهداف تان را روشن به جراح تان بگویید. شاید جراح تان با شما درمورد جراحی بزرگ کردن چانه صحبت کند، چراکه در برخی افراد چانه کوچک باعث می گردد بینی بزرگ تر به نظر برسد. نه اینکه جراحی چانه در چنین مواردی الزامی باشد، اما گاهی می تواند نیم رخ صورت را متعادل تر کند. پس انتظارات تان را خوب توضیح دهید تا جراح ببیند که از چه راهی می تواند کمک تان کند.

وقتی رینوپلاستی انجام شد، چند روزِ اولِ بعد از بیهوشی شاید دچار افت حافظه، کندی واکنش یا اختلال قضاوت شوید. بنابراین حتما از کسی بخواهید تا چند روزی پیش تان بماند و در انجام کارها کمک تان کند. اگر هم قرار است جراحی سرپایی انجام دهید، باید کسی را همراه داشته باشید تا شما را به منزل برساند.

مراقبت های پس از جراحی بینی

بعد از انجام عمل بینی باید در تخت استراحت کنید، آن هم در حالتی که سرتان بالاتر از قفسه سینه قرار بگیرد تا خون ریزی و ورم کمتر گردد. شاید به خاطر ورم یا اِسپلینت هایی که طی جراحی داخل بینی می گذارند احساس گرفتگی و پُری در بینی داشته باشید. در بیشتر موارد پانسمان های داخلی باید یک تا هفت روز بعد از جراحی باقی بمانند. همچنین ممکن است که جراح برای محافظت و حفظ شکل بینی برای تان اِسپلینت یا گچ بینی بگذارد که نوعی قالب پلاستیکی است و معمولا باید حدود یک هفته تحملش کنید.

میزانی خونریزی و تخلیه مخاط و خون کهنه تا چند روز بعد از عمل یا پس از برداشتن پانسمان ها طبیعی است. شاید جراح برای تان در قسمت زیر بینی پد قطره گیر بگذارد. این پد درواقع تکه ای گاز پانسمان کوچک است که زیر بینی می چسبانند تا تخلیه ها را به خود جذب کند. باید این گاز را طبق دستور پزشک عوض کنید و نباید خیلی هم سفت به بینی تان ببندید.

برای کاهش احتمال خونریزی و ورم و برای اینکه عوارض عمل بینی تان کمتر باشد شاید جراح تان صلاح ببینید که موارد زیر را در هفته های بعد از عمل رعایت کنید:

* از فعالیت های شدید مثل ورزش های هوازی و دویدن و به طورکلی جست وخیز شدید خودداری کنید.

* زمانی که روی بینی تان پانسمان دارید، در وان حمام کنید و زیر دوش نایستید.

* فین نکنید.

* مواد غذایی پرفیبر مثل میوه و سبزیجات بخورید تا یبوست نگیرید، زیرا یبوست باعث می گردد که زور بزنید و به محل جراحی فشار بیاورید.

* از ابراز شدید احساسات با صورت مثل لبخندزدن یا خندیدن خودداری کنید.

* دندان هایتان را آرام مسواک بزنید تا لب بالایی تان کمتر حرکت کند.

* لباس هایی بپوشید که از جلو بسته می شوند تا مجبور نباشید لباس تان را از سر بپوشید یا دربیاورید.

ضمناً نباید تا حداقل چهار هفته بعد از جراحی عینک آفتابی یا طبی روی بینی تان بگذارید، چراکه عینک می تواند به بینی فشار وارد کند. درعوض می توانید از عینک هایی استفاده کنید که روی پل بینی قرار نمی گیرند. یا حتی می توانید عینک تان را با یک تکه چسب به پیشانی بچسبانید. ممکن است دو تا سه هفته بعد از عمل بینی دچار ورم یا تغییر رنگ موقتی پلک شوید. اما ورمِ خود بینی کمی طول می کشد تا بخوابد. برای اینکه ورم تان زودتر برطرف گردد، بهتر است سدیم مصرفی تان را کاهش بدهید.

دیگر اینکه از قلم نیاندازید بینی انسان، چه عمل بینی انجام داده باشید و چه نه، در طول عمر تغییر می کند. به همین علت به سختی می توان گفت که چه زمانی بینی شخص عمل کرده دقیقا به نتیجه نهایی رسیده است. البته نگران نباشید، چون بیشتر ورم بینی در عرض یک سال ازبین می رود.

نتیجه عمل بینی

هر تغییر کوچکی در ساختار بینی حتی در میزان میلی متری می تواند روی ظاهر صورت تأثیر بگذارد. اگر برای انجام جراحی بینی به جراحی حاذق و باتجربه مراجعه کنید، می توانید امیدوار باشید که نتیجه رضایت بخشی خواهید گرفت. خیلی مهم است که هم خودتان از نتیجه عمل راضی باشید و هم جراح تان از مشاهده نتیجه کارش احساس رضایت کند. گاهی هم شاید تغییرات کوچک کافی نباشند و با جراح تان به این نتیجه برسید که جراحی دیگری برای انجام اصلاحات بیشتر انجام دهید. معمولا در چنین مواردی باید حداقل یک سال برای انجام عمل دوم صبر کنید، زیرا بینی تان می تواند در عرض این مدت تغییراتی بکند.

مراقبت های غذایی و داروییِ قبل و بعد از جراحی

از دو هفته قبل از عمل و تا دو هفته پس از آن مصرف داروهای حاوی آسپرین یا ایبوپروفن توصیه نمی گردد، زیرا این داروها احتمال خون ریزی را افزایش می دهند. البته درمورد تصمیمات دارویی باید صلاحدید جراح تان را بپرسید. اگر سیگار می کشید، سیگارتان را هم کنار بگذارید. شاید برای تان جالب باشد که بدانید سیگارکشیدن فرایند بهبودِ بعد از جراحی را کند می کند و موجب افزایش احتمال بروز عفونت و عوارض عمل بینی می گردد.

12 سؤال رایج درمورد عمل بینی

1. رینوپلاستی و سِپتوپلاستی چه تفاوتی دارند؟

رینوپلاستی به جراحی تغییر شکل بینی گفته می گردد. ازآنجایی که تنفس و شکل بینی به هم مرتبط اند، گاهی اوقات رینوپلاستی نه فقط به منظور تغییر ظاهر بینی بلکه به خاطر تقویت تنفس از راه بینی انجام می گردد. اما سِپتوپلاستی یا جراحی انحراف بینی یعنی صاف کردن تیغه داخلی بینی برای بهبود تنفس. تیغه داخلی بینی راستا تنفسی را به دو قسمت راست و چپ تقسیم می کند. وقتی که این تیغه کج باشد، تنفس از راه بینی سخت می گردد. سِپتوپلاستی اغلب همراه با رینوپلاستی انجام می گردد.

2. آیا عمل بینی جراحی ساده ای است؟

خیر. جراحی بینی یکی از چالشی ترین اعمال جراحی است، آن هم به چند علت. یکی به خاطر اینکه بینی حجم سه بعدی پیچیده ای دارد و در وسط صورت واقع است. تغییراتی که در جریان رینوپلاستی ایجاد می شوند، اغلب تغییراتی جزئی هستند، اما وقتی همه ی این تغییرات کوچک باهم جمع می شوند، می توانند تغییر قابل توجهی در ظاهر و عملکرد بینی ایجاد کنند. ضمن اینکه در تغییرات ظریف جای کمی برای خطا وجود دارد. نکته دیگر اینکه رینوپلاستی همیشه دارای مراحل یکسانی نیست، زیرا این جراحی بسته به نیازها و ویژگی های منحصربه فرد هر بیمار انجام می گردد.

3. آیا بعد از جراحی بینی نیاز به بستری در بیمارستان است؟

تقریبا همه کسانی که رینوپلاستی انجام می دهند، می توانند در همان روزِ عمل مرخص شوند. در موارد خیلی کمی ممکن است لازم باشد که یک شب در بیمارستان بستری شوید و تحت مراقبت کادر بیمارستان بمانید، آن هم درصورت تهوع زیاد یا وجود سایر مسائل.

4. دوره نقاهت عمل بینی چقدر طول می کشد؟

خودتان را آماده کنید تا یک هفته ای از محل کار و مدرسه یا هر مسئولیت دیگری که دارید مرخصی بگیرید. در طول هفته اول با گذشت هر روز، بهبودی بیشتری احساس خواهید کرد و تا زمانی که نوبت ویزیت هفته اول تان برسد، به میزان قابل توجهی بهبود خواهید یافت.

بعد از عمل، میزانی ورم خواهید داشت و این ورم ماه های زیادی طول می کشد تا از بین برود و این مورد از رایج ترین عوارض عمل بینی است. البته بیشتر افراد پس از چند ماه دیگر توجهی به این ورم نخواهند داشت. بیشتر افراد معمولا می توانند بعد از یک هفته اغلب فعالیت هایی را که داشتند از سر بگیرند و بعد از دو تا چهار هفته دوباره به تمام فعالیت های سابق شان برگردند.

5. آیا عمل بینی خطر دارد؟

هیچ جراحی ای بی خطر نیست. خوشبختانه خطرات و عوارض عمل بینی کم است و عوارضش هم به ندرت گریبان گیر می شوند. اما حتما از جراح تان درباره خطرات، عوارض عمل بینی و مزایای عمل بینی بپرسید و قبل از جراحی به جزئیات لازم آگاه شوید.

6. آیا بیمه هزینه جراحی بینی را می پردازد؟

شاید بیمه بخشی از هزینه رینوپلاستی را تقبل کند که البته آن هم به علت انجام جراحی و سیاست های بیمه ای که تحت پوشش آن هستید بستگی دارد.

7. عمل بینی چقدر هزینه دارد؟

هزینه رینوپلاستی به عوامل مختلفی بستگی دارد. پیچیدگی جراحی و میزان تخصص و تجربه جراح می توانند روی هزینه عمل تأثیر بگذارند. البته قیمت عمل بینی می تواند از شهری به شهر دیگر نیز متفاوت باشد.

8. آیا می توان پیشاپیش ظاهر احتمالی بینی خود در بعد از جراحی را دید؟

بله. گفتیم از زوایای مختلف بینی شما عکس می گیرند و به وسیله دست کاری رایانه ایِ همین عکس ها نشان تان می دهند که بینی شما بعد از جراحی تقریبا چه شکلی خواهد شد.

9. آیا جراحی بینی دردناک است؟

میزان درد نیز به عوامل مختلفی بستگی دارد و یکی از عوارض عمل بینی است که می تواند در هر فرد متفاوت باشد. اما رینوپلاستی برای بیشتر افراد آن قدرها هم دردناک نیست. اغلب افراد میزان دردشان را در ویزیت بعد از عمل بین 0 تا 4 از 10 ارزیابی می کنند.

10. آیا بینی را می بندند؟

ممکن است بسته به نوع عملی که داشته اید، جراح برای تان در داخل بینی اِسپلینت های سوراخ دار کار بگذارد تا بتوانید نفس بکشید. شاید لازم باشد که این اسپلینت ها را چند روزی نگه دارید، اما در ویزیت هفته اول، پزشک به راحتی آن را برمی دارد.

11. کبودیِ بعد از عمل چقدر طول می کشد؟

کبودیِ زیاد خیلی شایع نیست. اگر میزانی کبودی جزئی داشته باشید، بعد از تقریبا یک هفته یا همین حدودها برطرف خواهد شد.

12. کدام جراح را انتخاب کنیم؟

جراحی بینی معمولا به وسیله جراح پلاستیک، جراح پلاستیک صورت یا متخصص گوش و حلق بینی انجام می گردد. کسی را برای انجام عمل بینی انتخاب کنید که دارای تخصص و مدارک حرفه ای است و مکررا این عمل را انجام می دهد. همچنین جراحی را انتخاب کنید که تجربه و اعتبارش در میان بیماران و سایر پزشکان زبانزد باشد و نیز اطمینان حاصل کنید که جراح کارتان را در بیمارستانی با امکانات مجهز انجام دهد. با رعایت این موارد می توانید عوارض عمل بینی تان را به کمترین میزان برسانید. ضمناً لازم است که جراح فرایند عمل را به زبان ساده برای تان توضیح بدهد تا از آنچه قرار است روی بینی تان انجام بگیرد آگاه باشید.

منبع: سایت دکتردکتر

سایت چطور

سایت دکتر حسین نژاد

منبع: راسخون
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: kshna.ir شناسه مطلب: 815

به "خطرات و عوارض عمل جراحی زیبایی بینی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خطرات و عوارض عمل جراحی زیبایی بینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید