راز مجسمه ای مومیایی که به دور خود می چرخد!

به گزارش کیوسک خبری آشنا، در پرونده های مجهول این هفته به ماجرای یک مجسمه مومیایی مصری می پردازیم که چندسال پیش خبری مبنی بر چرخش و حرکت خودبه خودی آن در یکی از موزه های بریتانیا جنجالی شد و توجه بسیاری از متخصصان در بریتانیا را به خود جلب کرد. برخی معتقدند دست نیروهای ماورائی پشت این ماجرا پنهان است و برخی دیگر هم درتلاش اند تا برای فرضیات عجیب خود دلیل علمی بیاورند.

راز مجسمه ای مومیایی که به دور خود می چرخد!

ماجرای مجسمه چرخان از چه قرار است؟

مجسمه فرعونی نب-سنو را که قدمتی 4هزار ساله دارد، یک مجموعه دار در سال 1933 به موزه ای در منچستر اهدا کرد و بیش از 80 سال است که در این موزه نگهداری می گردد. این مجسمه 25سانتی متری، پیش از این در یک تابوت باستانی پیدا شده و مربوط به خدای آزیریس یا خدای مردگان است که به گفته محلی ها تا قبل از اهدا به موزه، جان 20 نفر را در مصر گرفته است. این شایعه خود به باورهای عجیب درباره این مجسمه دامن زده است. نخستین بار کمپل پرایس مصرشناس و یکی از مسئولان موزه منچستر متوجه می گردد که این مجسمه خود به خود چرخشی نیم دایره و 180 درجه ای داشته است.

آن را در جهت درست قرار می دهد اما روز بعد با تغییر جهت دوباره مجسمه روبه رو و به ادعای او این چرخش در روزهای بعد تکرار می گردد. مسئولان به منظور کشف راز این چرخش، به مدت دوهفته دوربین هایی برای رصد 24ساعته مجسمه در اطراف کابین آن نصب می نمایند. بعد از آنالیز تصاویر ویدئویی ضبط شده، به نظر می رسد که مجسمه فقط در طول روز جابه جا می گردد و این در حالی است که کابین شیشه ای تندیس، قفل بوده و کسی عمدا آن را حرکت نمی داده است. به گفته پرایس، او تنها فردی است که به کلید کابین شیشه ای دسترسی دارد.

عامل حرکت مجسمه؛ ارتعاشات زمین یا طلسم ارواح باستانی؟

بعد از خبرساز شدن این مجسمه، برایان کاکس فیزیک دانی مشهور در یک برنامه تلویزیونی، دلیل چرخش مجسمه را لرزش های حاصل از قدم های بازدیدنمایندگان درطول روز و زمان بازدید موزه، رفت و آمد زیاد خودروها در خیابان های مجاور و زاویه دار بودن پایه مجسمه که باعث حرکت آسان آن می شده است، اعلام می کند.

کمپل پرایس، متصدی موزه، در رد این ادعا نظریه عجیبی ارائه می دهد. به گفته او این مجسمه در گذشته در مقبره مردگان قرار می گرفته است تا مردم نذورات شان را به پای آن بریزند و به باور آن ها به مرور زمان و با ازبین رفتن مومیایی، روح متوفی در مجسمه حلول می نموده است. بنابراین او عقیده دارد که چرخش مجسمه نتیجه لرزش قدم ها نیست بلکه روح مجسمه منجر به حرکتش می گردد.

کمپل با پافشاری روی نظریه خود، در پاسخ به ناباوران شرح می دهد تنها با اعتقاد به ارواح باستانی این موضوع قابل توجیه است. با این که محققان نظریه های واقع بینانه تری برای چرخش این مجسمه ارائه داده اند اما بازار برآورد های غیرعلمی درباره این پدیده داغ تر است مثل نفرین شدن این مجسمه، انتقال پیامی از باستان توسط مجسمه به امروزیان و... . در کوشش برای تفسیر حرکت مجسمه، دکترزاهی حواس وزیر سابق میراث فرهنگی مصر معتقد است وجود چنین پدیده ای محال است و موزه برای تبلیغ و جلب توجه به منظور افزایش مراجعه نمایندگان، چنین خبری را منتشر نموده است.

با وجود همه این شرحات، موضوع این مجسمه همچنان برای دانشمندان معماست زیرا حرکت مجسمه کاملا سازمان یافته و دایره ای شکل است و ذره ای از چرخش منظم خود فراتر نمی رود.

منبع: گردشبان
انتشار: 2 فروردین 1400 بروزرسانی: 2 فروردین 1400 گردآورنده: kshna.ir شناسه مطلب: 453

به "راز مجسمه ای مومیایی که به دور خود می چرخد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راز مجسمه ای مومیایی که به دور خود می چرخد!"

1 دیدگاه

Majid 13 مهر 1400

داخل مجسمه دو عدد #یاقوت بصورت قطب مثبت و منفی که بسیار نادر هست وجود دارد که در روز انرژی های دریافتی از وجود نور را در شب ، با چرخش خود تخلیه میکند و این کار کاملا علمی میباشد

پاسخ به Majid
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید