راهنمای صفر تا صد تست پاور کامپیوتر؛ روش های سخت افزاری و نرم افزاری

به گزارش کیوسک خبری آشنا، تست پاور کامپیوتر کار چندان دشواری به نظر نمی رسد. می توان با بهره برداری از چند روش ساده سخت افزاری و نرم افزاری، منبع تغذیه کامپیوتر را از جنبه سلامت آنالیز کرد. در این مقاله صفر تا صد نحوه تست پاور کامپیوتر را شرح می دهیم.

راهنمای صفر تا صد تست پاور کامپیوتر؛ روش های سخت افزاری و نرم افزاری

تست پاور کیس به طور معمول به این منظور انجام می گردد تا از خرابی پاور کامپیوتر مطمئن شویم. طریقه تست پاور کامپیوتر سخت نبوده و بر مبنای نوع منبع تغذیه در کیس سیستم های مختلف می توان با انجام تست های معینی از سالم بودن سخت افزار اطمینان حاصل کرد.

روش تست پاور کامپیوتر

قبل از این که درباره تست منبع تغذیه کامپیوتر صحبت کنیم، اجازه دهید ابتدا درباره علائم خرابی پاور کامپیوتر صحبت کنیم. اگر چنین علامت هایی را مشاهده نموده اید، به این معناست که پاور کامپیورتان در حال خرابی کامل است. بنابراین، بهتر است هر چه زودتر یک منبع تغذیه نو را جایگزینِ مدل قبلی نموده تا از بروز مسائل جدی تر جلوگیری گردد. به طور کلی می توان این طور گفت که خرابی پاور کامپیوتر می تواند روی عملکرد سایر قطعات تاثیرگذار باشد.

وقتی خرابی منبع تغذیه کامپیوتر رخ دهد، در برترین سناریو کامپیوتر شما اصلا روشن نمی گردد و شما تنها کافی است در این شرایط منبع تغذیه دیگری را جایگزین کنید. در بدترین سناریو، سیستم کامپیوتر روشن شده و اجزای سخت افزار به دلیل انتقال ناپایدار انرژی الکتریسیته دچار نقص می گردد. بنابراین، اگر به خرابی پاور کامپیوتر شک نموده اید و سیستمتان روشن نمی گردد، بهتر است به زور کامپیوترتان را روشن نکنید.

اگر علائم زیر را مشاهده نموده اید، باید تست پاور کامپیوتر را انجام دهید:

  • دود یا بوی سوختگی: احتمالا مدارهای الکتریکی دچار نقص شده اند.
  • کامپیوتر به شما شوک الکتریکی می دهد: بخشی از اجزای داخلی پاور کامپیوتر دچار ایراد شده و اتصال آن بخش به کامپیوتر موجب برق دار شدن کیس شده است.
  • خاموش شدن یا نمایش صفحه آبی به صورت اتفاقی و مکرر: اگر شما نمی توانید دلیل این موضوع را دقیقا متوجه شوید و از طرفی اطمینان دارید دلیل بروز این دو مشکل به دلیل مسائل نرم افزاری نیست، احتمالا پاور کامپیوتر خراب شده است. در چنین شرایطی، این احتمال وجود دارد ولتاژِ پاور افت نموده و فرایند خاموشی سیستم رخ می دهد.
  • ناپایداری سیستم در حالت بارگذاری: اگر کامپیوتر پس از روشن شدن و قبل از بارگذاری سیستم عامل به طور مکرر کرش می نماید، این احتمال قوت می یابد که منبع تغذیه خراب شده است.
  • سر و صدا از منبع تغذیه: شاید فنِ منبع تغذیه دچار نقص شده است. این مسئله خیلی مهم خواهد بود؛ چرا که از کار افتادن فن موجب می گردد تا اجزای داخلی پاور کامپیوتر به دلیل گرمای بسیار زیاد تغییر شکل پیدا نمایند.

به طور کلی، تجربه هر یک از علائم ذکر شده به تنهایی نمی تواند خرابی پاور کامپیوتر را تایید کند. با این حال، اگر پس از ری استارت های مکرر، نصب مجدد درایورها و حتی سیستم عامل مشکل حل نشد، پیشنهاد می کنیم حتما پاور کامپیوتر خود را تست کنید.

چگونه پاور کامپیوتر را تست کنیم؟

سه روش برای تست پاور کامپیوتر به صورت سخت افزاری وجود دارد که از این روش ها، دو مورد نیازمند ابزار مقرون به صرفه قیمت به منظور انجام تست هستند.

هشدار مهم و جدی: به هیچ وجه در جریان فرایند تشخیصی، اقدام به باز کردن منبع تغذیه نکنید. اجزای داخلی پاور کامپیوتر قرار نیست به دست شما تعمیر گردد؛ چرا که در صورت عدم رعایت دقت کافی و بعلاوه کمبود آگاهی و دانش فنی امکان دارد ضمن تخریب اجزای داخلی، شوک برقی به شما القا گردد.

آزمایش پاور کامپیوتر با یک تست جامپر ساده

تست جامپر، ساده ترین روش برای آزمایش پاور کامپیوتر تلقی می گردد که با انجام آن می توان متوجه شد آیا پاور کامپیوتر می تواند سیستم کامپیوتر را روشن کند یا خیر.

برای انجام تست جامپر، شما تنها به یک کلیپ کاغذی یا یک مقدار سیم با گیج 16 یا 18 نیاز دارید. شما بعلاوه می توانید از مراکز تخصصی فروش لوازم جانبی کامپیوتر، یک کیت بریج جامپر را بخرید. با این حال، خرید چنین کیتی برای طیف گسترده ای از کاربران عادی پیشنهاد نمی گردد.

با سیم یا کلیپ کاغذی شما می توانید پاور را تست کنید که آیا می تواند روشن گردد یا خیر. سیم های پاور می تواند به طور یک دست مشکی باشد یا یک طیف از رنگ های رنگین کمان باشد.

به طور کلی برای تست پاور به این روش باید اقدامات زیر را به ترتیب انجام دهید:

1. کابل پاور را از پریز برق بیرون بکشید.

2. کیس کامپیوتر را باز نموده تا به پاور دسترسی پیدا کنید.

3. کانکتور 24 پین بزرگ پاور را از مادربورد قطع کنید.

4. از جامپر خود استفاده نموده تا سیم سبز 16 پین را به سیم مشکی همجوار (15 یا 17 پین) متصل کنید.

5. منبع تغذیه را مجدد به پریز برق متصل کنید.

با انجام مراحل بالا در صورت سالم بودن پاور باید فن های پاور آغاز به چرخیدن نمایند. اگر به هر دلیلی پاور روشن نشده یا فن ها نمی چرخند، احتمالا قطعه دچار خرابی شده است. اگر به تازگی پاور را خریداری نموده اید، بهتر است آن را مرجوع کنید.

تست پاور کامپیوتر با مولتی متر

اگر در جعبه ابزار خود یک مولتی متر (Multi meter) دارید، شما می توانید از آن برای تست پاور کامپیوتر با جزئیات بیشتر بهره ببرید. تست جامپر بریج تنها به شما می گوید پاور کامپیوترتان روشن می گردد یا خیر، اما شما با استفاده از مولتی متر می توانید قدرت ارتباط و مقدار ولتاژ را در بین تمامی پین های مختلف آزمایش کنید.

برای انجام این متد، شما تنها نیاز دارید تا پایه روشن کردن و یک پایه مجاور را با استفاده از یک جامپر کوتاه کنید؛ درست همچون کاری که قبلا آن را انجام داده بودیم. سپس شما می توانید یکی از پروب های مولتی متر خود را به هر یک از پین های زمین و سایر هر کدام از پین ها متصل کنید و ببینید آیا ولتاژ آنها صحیح است یا خیر.

روش تست پاور کامپیوتر با یک تستر PSU

استفاده از مولتی متر برای آزمایش پاور کامپیوتر به شدت عالی است چون مولتی متر جزء ابزارهایی به شمار می رود که در دسترس بسیاری از افراد به راحتی قرار گرفته است. با این حال، شما باید وقت گذاشته و هر پین را آنالیز کنید. از طرفی، این روش برای تست کانکتورهای کوچک مثل هدرهای فن و کانکتورهای ساتا (SATA) سخت خواهد بود.

خوشبختانه، تسترهای اختصاصی پاورها چندان گران قیمت نبوده و با یک بودجه 20 دلاری می توانید تسترهایی را برای کار خود بخرید. استفاده از چنین ابزار تخصصی نیازمند دانش خاصی نیست. شما تنها کافی است کابل دستگاه تستر را به پریز برق متصل نموده، پاور کامپیوتر را روشن نموده و اطلاعاتی که روی صفحه نمایش دستگاه تستر نمایان می گردد را بخوانید.

معرفی نرم افزار تست پاور کامپیوتر

اگر تست پاور کامپیوتر به شیوه سخت افزاری به نظرتان سخت است، می توان به وسیله تست نرم افزاری سلامت منبع تغذیه کامپیوتر را آنالیز کنید. در ادامه، چند نرم افزار برای تست پاور کامپیوتر را معرفی می کنیم.

1) نرم افزار AIDA64 Extreme

برنامه AIDA64 Extreme یکی از برترین برنامه ها برای تشخیص معینات قطعات کامپیوتری محسوب می گردد. نرم افزار AIDA64 Extreme صرفا پاور را آنالیز ننموده و سایر قطعات سخت افزاری نظیر کارت گرافیک و رم را هم چک می نماید. با استفاده از گزارش هایی که از این برنامه به دست می آید، می توان پارامترهای پاور کامپیوتر را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد که آیا قطعه مورد نظر به درستی کار می نماید یا خیر.

2) نرم افزار HWMonitor

یکی از ساده ترین و راحت ترین برنامه هایی که می توان پاور کامپیوتر را تست کرد، نرم افزار HWMonitor است. این نرم افزار اطلاعات بسیار خوب و دقیقی را درباره پاور ارائه می دهد. از طرفی دیگر، این برنامه می تواند اطلاعات مربوط به کارت گرافیک و هارد داخلی را نیز آنالیز کند. در نهایت امر، شما می توانید با خرید نسخه پولی این برنامه، از تمامی قابلیت های نرم افزار به صورت قانونی بهره برداری کنید.

3) نرم افزار Sidebar Diagnostics

برنامه Sidebar Diagnostics یکی از قدرتمندترین نرم افزارهای تست منبع تغذیه کامپیوتر محسوب می گردد. این نرم افزار هم شبیه به سایر برنامه های معرفی شده، در رابطه با سایر اجزای سخت افزار کامپیوتر اطلاعاتی را فراهم می نماید. می توان به راحتی این نرم افزار را نصب کرد و به وسیله رابط کاربری ساده آن، سلامت قطعات مختلف به خصوص پاور کامپیوتر را رصد کرد.

پاسخ به تمامی نقاط ابهام و سوالات پر تکرار درباره طریقه تست پاور

به احتمال زیاد سوالات زیادی در ذهنتان برای انجام آزمایش تست سلامت پاور شکل گرفته است. در این مقاله کوشش می کنیم به رایج ترین و پر تکرارترین سوالات به طور دقیق و در حد نیاز پاسخ دهیم.

آیا می توان یک منبع تغذیه با ظرفیت بسیار بالا را خریداری کرد؟

با یک برآورد کلی از مقدار انرژی مورد نیازِ قطعات مادربورد می توان تخمین زد که به یک پاور با چه مقدار ای نیاز پیدا خواهید کرد. شما می توانید با استفاده از سایت های مختلف نظیر Outervision به راحتی ظرفیتِ مورد نیاز برای پاور را متوجه شوید. تنها کافی است، قطعات کامپیوتر خود را در سیستم وارد نموده تا در نهایت امر، سایت به طور اتوماتیک تجزیه و تحلیل های خود را انجام دهد. در هر صورت، اگر قصد ارتقای کامپیوتر خود را حداقل تا پنج الی شش سال دیگر ندارید، نیازی به خرید منبع تغذیه گران قیمت ندارید.

آیا انرژی مازاد در پاور کامپیوتر با ظرفیت زیاد هدر می رود؟

خرید یک پاور کامپیوتر با ظرفیت واتِ بسیار زیاد ضرری به اجزای داخلی نمی رساند. انرژی خاصی هم تحت عنوان مازاد در پاور ایجاد نمی گردد که به تبع هدر برود. با این حال، خرید پاور کامپیوتر مقرون به صرفه قیمت می تواند از جنبه مالی صرف بیشتری برای شما در پی داشته باشد. با این حال، پاور کامپیوتر با ظرفیت زیاد از جنبه راندمان بهتر خواهد بود.

به طور کلی برترین بهره وری در پاور زمانی رخ می دهد که این قطعه تنها از پنجاه درصد ظرفیت خود استفاده می نماید. در صورت افزایش این رقم به بالای 80 درصد، راندمان پاور کاهش یافته و به تبع استهلاک منبع تغذیه از طرفی دیگر افزایش قابل توجهی پیدا می نماید.

استاندارد 80 Plus در پاورهای کامپیوتر به چه معناست؟

امکان دارد در هنگام خرید پاور کامپیوتر خارجی، استانداردی تحت عنوان 80 Plus توجه شما را به خود جلب کند. در بعضی از محصولات این استاندارد تحت عنوان 80 Plus Gold و 80 Titanium هم شناخته می گردد. اما این استاندارد به چه معناست؟

این نمره دهی در واقع یک استاندارد صنعتی است که نشان می دهد یک منبع تغذیه تا چه مقدار می تواند تحت شرایط فشار باری زیرِ 80 درصد راندمان داشته باشد. استاندارد 80 Plus بیانگر این موضوع است که پاور تحت شرایط فشار زیر 50 درصد، راندمانی حداقل معادل 80 درصد دارد. بدیهی است که با افزایش رده هر محصول (برای مثال 80 Plus Titanium) مقدار راندمان و قدرت عملکردی محصول بیشتر می گردد. برای مثال در استاندارد تیتانیوم، 94 درصد بهره وری تحت شرایط فشار زیرِ پنجاه درصد انتظار می رود.

آیا واقعا کیفیت پاور کامپیوتر مهم است؟

حتما توصیه می کنیم نسبت به خرید پاور کامپیوتر با کیفیت اقدام کنید؛ چرا که خرید پاور کامپیوتر مقرون به صرفه و بی کیفیت در نهایت امر به مرور زمان موجب خرابی قطعات داخلی و مادربورد می گردد. دلیل این موضوع، به انتقال ناپایدار انرژی الکتریسیته از پاور به سایر اجزا ارتباط دارد. قطع و وصلی در فرایند انتقال انرژی موجب سوختن خازن ها، آی سی و مقاومتِ هر یک از قطعات سخت افزار می گردد.

آیا از منبع تغذیه کار نموده خود در یک کامپیوتر نو می توانم استفاده کنم؟

قطع به یقین می توانید از پاور قدیمی خود برای یک کامپیوتر نو بهره ببرید. با این حال، بسیاری از پاورهای قدیمی در مهیا کردن انرژی برای سخت افزارهای مدرن و نو کارآمد نخواهند بود؛ بنابراین، به منظور استفاده از حداکثر قدرت کامپیوتر خود باید پاور قدیمی خود را با یک مدل پاور نو با ظرفیت وات بیشتر تعویض کنید. فروشِ پاور مدل قدیمی و خرید یک پاور با کیفیت تر از یک برند معتبر پیشنهاد اول ما خواهد بود.

آیا از کابل های منبع تغذیه کامپیوتر قدیمی خود می توانم مجدد استفاده کنم؟

اگر شما یک پاور نو را خریداری نموده اید که هر دو از یک مدل کابل های مدولار استفاده می نمایند، شما می توانید از کابل های قدیمی خود مجدد بهره برداری کنید. فرایند پیچیده و خاصی هم برای این کار در پیش نخواهید داشت. شما تنها کافی است کابل ها را از پاور قبلی خود قطع نموده و به قطعه نو متصل کنید.

با تمام این تفاسیر، توصیه می کنیم از کابل های قدیمی استفاده نکنید. دلیل ماجرا اینجاست که ورودیِ برق شاید مطابق با استانداردها باشد اما کمپانی سازنده پاور نو بخش خروجی پین ها را بر اساس یک مبنا و استاندارد خاصی تنظیم نموده است. به زبان ساده تر، امکان دارد ولتاژ مورد نیازی که انتظار می رود از پاور کامپیوتر به دست آید، از حداقل حد انتظار کمتر یا در سناریوی بدتر بیشتر از حد معین باشد. بنابراین، استفاده از کابل های قدیمی ممکن است نتایج و عواقب فاجعه باری را در پی داشته باشد.

در صورت ارتقا کارت گرافیک، آیا باید نسبت به خرید پاور کامپیوتر نو اقدام کرد؟

الزاما ارتقای کارت گرافیک، به معنای خرید حتمی منبع تغذیه کامپیوتر نیست. تنها در صورتی خرید یک پاور کامپیوتر الزامی خواهد بود که مصرف برق کامپیوتر از حدِ مطلوب فراتر برود. در این شرایط، باید پاور کامپیوتر با ظرفیت واتِ بیشتری را خریداری کرد. با این حال، قبل از ارتقا پاور کامپیوتر باید محاسبه کنید که سیستم کامپیوتر شما به چه مقدار ظرفیت وات نیاز دارد. با استفاده از سایت های آنلاین نظیر Outervision می توان تخمین زد قطعات سخت افزاری نو به چه نوع پاوری نیاز پیدا خواهند کرد.

آیا پاورها در کیس های نامبل شده کیفیت پایینی دارند؟

به طور معمول کیس های نامبل شده با معینات فنی متنوعی در سطح بازار به فروش می رسند. همان طور که از نام محصول معین است، تمامی قطعات مورد نیاز برای راه اندازی کامپیوتر در داخل چنین کیس هایی نصب شده است. با این حال، امکان دارد این شبهه به وجود آید که در کیس های نامبل شده مقرون به صرفه، به منظور کاهش هزینه ها از یک پاور ضعیف استفاده شده است.

در پاسخ باید گفت در داخل کیس های نامبل شده، اولین چیزی که برای فروشندگان اهمیت پیدا می نماید، پاور کامپیوتر است. به زبان ساده تر، اگر هنگام خرید کیس های نامبل شده با پاوری روبه رو شده اید که هیچ نام و نشان خاصی نداشته و ظرفیت وات بسیار محدودی در مقایسه با سایر قطعات سخت افزاری دارد، بهتر است خرید چنین محصولی را به طور کل نادیده بگیرید.

آیا من می توانم دو عدد پاور را برای یک کامپیوتر خریداری کنم؟

از آنجایی که می توان چند عدد رم، SSD و حتی کارت گرافیک را برای کامپیوتر خانگی تهیه کرد، این سوال هم ممکن است برای بعضی از کاربرها پیش بیاید که آیا می توان دو عدد منبع تغذیه برای یک فقره کامپیوتر تهیه کرد؟

در پاسخ باید گفت که به صورت فنی می توان دو پاور را روی یک کامپیوتر دسکتاپ نصب کرد اما این رویه اصلا و ابدا توجیه مالی و فنی ندارد. برای مثال به جای خرید دو پاور با ظرفیت 450 وات شما می توانید یک پاور با ظرفیت حداقل 1000 وات را بخرید. در چنین شرایطی شما هم از جنبه مالی سود خواهید کرد و هم از جنبه نصب سیستم، با سختی خاصی روبه رو نخواهید شد.

آیا با گذر زمان پاور خراب می گردد؟

اگر پاور کامپیوتر را از یک برند معتبر و خوب بخرید، دیگر نیازی به نگرانی از این بابت نیست. یک پاور کامپیوتر با کیفیت که تحت گارانتی است، به راحتی تا 10 سال بدون مشکل کار می نماید.

منبع: howtogeek

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 21 خرداد 1402 بروزرسانی: 21 خرداد 1402 گردآورنده: kshna.ir شناسه مطلب: 1201

به "راهنمای صفر تا صد تست پاور کامپیوتر؛ روش های سخت افزاری و نرم افزاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای صفر تا صد تست پاور کامپیوتر؛ روش های سخت افزاری و نرم افزاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید