رودست ارتش به سوچی

به گزارش کیوسک خبری آشنا، میانمار در شرایط فوق العاده قرار گرفته و به کانون توجهات رسانه ای در دنیا تبدیل شده است. نیروهای ارتش میانمار سحرگاه دیروز 13 بهمن، با دستگیری آنگ سان سوچی و رئیس جمهوری، شرایط اضطراری در کشور اعلام کردند.

رودست ارتش به سوچی

همراه دور زمین باشید و با تور ارزان روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

این کودتا در حالی صورت گرفت که حزب حاکم اتحادیه ملی دموکراسی به رهبری سوچی در انتخابات میانمار ادعای پیروزی نموده بود.

ارتش میانمار سحرگاه دوشنبه اول فوریه (به وقت محلی) آنگ سان سوچی و وین مینت رئیس جمهوری و چندین مقام بلندپایه دیگر دولت را بازداشت کرد.

چنانچه شبکه دویچه وله گزارش داده است، حزب اتحادیه ملی دموکراسی، مردم میانمار را فراخوانده تا در برابر کودتای نظامی از خود مقاومت به خرج دهند که کشور به دوران دیکتاتوری نظامی بازنگردد.

چند ساعت بعد از این اتفاقات ارتش میانمار اعلام شرایط اضطراری کرد. تلویزیون نظامی خاطرنشان کرد که از دولت غیرنظامی سلب قدرت شده است.

شاهدان عینی گفته اند که خودروهای نظامی در عظیم ترین شهر میانمار، رانگون مستقر شده اند. اینترنت، شبکه تلفن و موبایل نیز قطع شده است. براساس آخرین خبرها، رهبران چندین حزب کوچک نیز جزو بازداشت شدگان هستند.

شبکه تلویزیونی دولتی MRTV در فیسبوک نوشته که به دلیل مسائل فنی قادر به پخش برنامه نیست. اتحادیه بانک های میانمار نیز خاطرنشان کرد که به دلیل کاهش پهنای باند اینترنت، تمامی بانک های کشور تعطیل شده اند. حزب اتحادیه ملی دموکراسی در انتخابات ماه نوامبر پیروز شد.

ارتش میانمار اما می گوید در انتخابات تقلب شده است. بالاترین مقام ارتش نیز تهدید نموده بود که در صورت رعایت نکردن قانون اساسی آن را فسخ خواهد نمود.

از این رو، وقوع کودتا در میانمار طی روزهای اخیر قابل پیش بینی بود. با این حال آنگ سان سوچی که خود در فربه کردن نظامیان و خصوصا استفاده از قدرت آنها علیه مسلمانان میانمار و نسل کشی آنها نقش داشته، هرگز تصور نمی کرد روزی از نظامیان این کشور رودست بخورد!

براساس قانون اساسی سال 2008 یک چهارم کرسی های مجلس در اختیار نیروهای ارتش است. همچنین براساس یک ماده الحاقی در قانون اساسی، سوچی نمی تواند رئیس جمهوری باشد بلکه به عنوان رئیس بالقوه دولت یا نخست وزیر بالقوه خدمت می نماید.

بدون رضایت ارتش تغییر قانون اساسی نیز ممکن نیست. علاوه بر آن مهم ترین وزارتخانه ها نیز در اختیار ارتش است.

آنگ سان سوچی 75 ساله در دوران دیکتاتوری نظامی در میانمار 15 سال در حبس خانگی بود. او پس از رسیدن به قدرت به دلیل سرکوب شدید و غیرانسانی اقلیت روهینگیا و نیز انجام ندادن وعده اصلاحات دموکراتیک، در سطح بین المللی بسیار مورد انتقاد نهاده شد. میانمار در جنوب شرقی آسیا قرار داشته و 50 میلیون جمعیت دارد.

بازخوانی یک پفراینده تاریک

بازخوانی پفراینده کشتار و نسل کشی مسلمانان روهینگیا در میانمار، دل هر انسانی را به درد می آورد. آنگ سان سوچی، رهبر دولت میانمار در دسامبر سال 2019 میلادی و در دادگاه کیفری بین المللی مستقر در لاهه از عملکرد کشورش در برابر اتهام نسل کشی مسلمانان روهینگیا دفاع کرد.

او پفراینده علیه میانمار را ناقص و نادرست خواند. این در حالی بود که صحنه های رقت بار ضبط شده و البته محدود توسط بعضی عکاسان و خبرنگاران، حکایت از عمق فاجعه داشت.

دادگاه کیفری لاهه که به مدت سه روز ادامه داشت، به دنبال شکایت دولت گامبیا، به نمایندگی از ده ها کشور مسلمان دیگر، تشکیل شده بود، اما در نهایت، مانعی را برای ادامه حضور سوچی و محکومیت اساسی وی در این پفراینده خونین ایجاد نکرد.

دولت گامبیا از ارتش میانمار، افراد وابسته و تحت حمایت آن شکایت نموده و آنها را به حمله به روستاهای اقلیت روهینگیا و کشتن، تخریب اموال و آواره کردن چند صد هزار نفر متهم نموده است.

آنگ سان سوچی که جایزه نوبل صلح را در سال 1991 برنده شد، در دادگاه اتهام نسل کشی را رد نموده و مدعی شده بود که مسؤولیت کشتار و آوارگی مسلمانان روهینگیا با شبه نظامیان روهینگیاست که برای استقلال می جنگند.

با این حال سوچی اذعان کرد که ارتش کمی در این خصوص زیاده روی نموده است! بر اثر این حملات، هزاران مسلمان به سخت ترین نحو ممکن توسط بوداییان و ارتش میانمار کشته شده و بیش از یک میلیون نفر آواره شدند.

بسیاری از آوارگان نیز در جهت رسیدن به کشورهای دیگر، جان خود را از دست داده اند. پس از خروج صدها هزار مسلمان از میانمار (که حتی دولت سوچی از ارائه تابعیت به آنها خودداری نموده بود)، آنها در کمپ های فشرده و به دور از هرگونه امکانات ممکن نگهداری شده و سازمان ملل متحد نیز تحت تاثیر کوشش های آمریکا و کشورهای اروپایی، اقدامی برای بازگرداندن آنها به خاک خود صورت نداد.

سوچی وعده داده بود که میانمار به بازگرداندن آواره های روهینگیا به کشور متعهد است، اما در عمل کمترین اقدامی دراین خصوص صورت نداد حتی پس از سال 2019 میلادی، اقدامات خصمانه ارتش و بوداییان علیه اندک مسلمانان به جامانده در میانمار افزایش یافت.

اکنون آنگ سان سوچی، خود هدف کودتای ارتشی نهاده شده است که قبلا از سرکوبگری آنها علیه مسلمانان دفاع نموده بود! سوچی تصور نمی کرد روزی از ارتش کودتاگر میانمار رودست بخورد.

شروع مداخله دولت بایدن در شرق آسیا

کاخ سفید بلافاصله پس از اطلاع یافتن از بازداشت سوچی و مقامات دولتی، طی بیانیه ای خاطرنشان کرد: ایالات متحده هرگونه کوششی برای تغییر نتایج انتخابات اخیر و جلوگیری از فرایند گذار به دموکراسی در میانمار را رد نموده و در صورتی که شرایط به حالت قبلی باز نگردد، علیه کسانی که مسؤولیت دارند اقدام خواهد نمود.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز خواستار آزادی فوری اعضای دولت میانمار شده است. دولت استرالیا کودتا در میانمار را محکوم نموده و خواستار آزادی فوری دستگیرشدگان شده است.

دولت ژاپن نیز گفته است اوضاع را زیر نظر دارد و فعلا برنامه ای برای بازگرداندن اتباع این کشور از میانمار ندارد.

کشورهای اروپایی نیز وقوع کودتا در میانمار را محکوم نموده اند. این در حالی است که در جریان نسل کشی مسلمانان توسط دولت سوچی و کشتار و سوزاندن زنان و بچه ها مسلمان روهینگیا در آتش (توسط بوداییان و نیروهای نظامی - امنیتی تحت فرمان دولت سوچی)، آمریکا و کشورهای اروپایی از حامیان پشت پرده این جنایات بودند.

به عبارت بهتر، جنایاتی که توسط دولت سوچی و طی سال های اخیر علیه مسلمانان میانمار اجرا شده، با چراغ سبز مقامات غربی انجام شد.

محمد علیزاده - بین الملل / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 9 اسفند 1399 بروزرسانی: 9 اسفند 1399 گردآورنده: kshna.ir شناسه مطلب: 406

به "رودست ارتش به سوچی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رودست ارتش به سوچی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید