طرف های برجام مصمم به حفظ توافق هستند

به گزارش کیوسک خبری آشنا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت اعضای حاضر در نشست کمیسیون مشترک برجام مصمم به حفظ توافق هسته ای با ایران هستند.

طرف های برجام مصمم به حفظ توافق هستند

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، هلگا اشمید، معاون سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اعلام سرانجام نشست کمیسیون مشترک برجام گفت که همه طرف های این توافق مصمم به حفظ آن هستند.

اشمید در توئیتر نوشت: همین الان ریاست جلسه کمیسیون مشترک برجام را به سرانجام رساندم. مهم است که می بینیم طرف های مشارکت کننده در عزم خود برای حفظ توافق هسته ای و یافتن راهی برای اطمینان از اجرای کامل آن علی رغم چالش های فعلی متحد هستند.

نشست کمیسیون مشترک برجام ظهر امروز به وقت تهران با حضور هیأت های ایران و نمایندگان گروه 1+4 و نماینده اتحادیه اروپا در هتل پله کوبورگ شهر وین پایتخت اتریش شروع شد.

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران و هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ریاست این نشست را برعهده دارند.

این نشست در شرایطی برگزار گردید که دولت آمریکا کوشش های تازه ای را برای تحت فشار قرار دادن طرف های برجام به اجرای این توافق مورد تأیید شورای امنیت شروع نموده است.

دولت آمریکا بعد از آنکه روز 25 مردادماه پیش نویس قطعنامه اش برای تمدید محدودیت های تسلیحاتی علیه ایران اعلام نموده در کوشش است با استفاده از مفاد قطعنامه 2231 شورای امنیت، تمامی تحریم های بین المللی علیه ایران را بازگرداند.

به همین دلیل، مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه (21 اوت/30 مرداد) با ارائه نامه ای به رئیس شورای امنیت رسماً این شورا را از خواست خود برای بازگرداندن تمامی تحریم های بین المللی علیه ایران آگاه کرد.

آمریکا در این نامه ایران را به نقض اساسی تعهداتش در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) متهم نموده است.

چنانچه آمریکا از برجام خارج نشده بود، این نامه، فرایند 30 روزه ای را شروع می کرد که می توانست به بازگشت اتوماتیک تحریم سازمان ملل علیه ایران منجر گردد.

در آن حالت، تمامی تحریم های سازمان ملل نیمه شب 20 سپتامبر به وقت گرینویچ (برابر با 04:31 بامداد 30 شهریورماه) علیه ایران از سر گرفته می شدند. این تاریخ، چند روز قبل از سخنرانی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد است.

با این حال، آمریکا اردیبهشت سال 1397 به مشارکتش در برجام سرانجام داده و طبق گفته اعضای شورای امنیت نمی تواند از حقوق تصریح شده در این توافق و متن قطعنامه صادرشده برای تأیید آن استفاده کند.

به همین دلیل، کوشش آمریکا از همان شروع با مخالفت های جدی روبرو شده است. خبرگزاری رویترز 1 شهریورماه گزارش داد 13 عضو شورای امنیت با نگارش نامه هایی مخالفت خودشان را با خواست آمریکا برای بازگرداندن تحریم ها علیه ایران اعلام نموده اند.

با وجود این پامپئو پنجشنبه گذشته (27 اوت/ 6 شهریور) مدعی شد تحریم های بین المللی علیه ایران، در نتیجه اطلاعیه مورخ 21 اوت (30 مرداد) آمریکا به شورای امنیت ازنیمه شب 20 سپتامبر (30 شهریور) به وقت گرینویچ باز خواهند گشت.

ادعای پامپئو در حالی مطرح شده که بسیاری از اعضای شورای امنیت، تفسیر ایالات متحده درباره قانونی بودن اطلاعیه این کشور برای شروع فرایند بازگشت تحریم ها علیه ایران را زیر سئوال برده اند.

به عنوان مثال نماینده چین در سازمان ملل روز چهارم شهریورماه در نشست شورای امنیت توضیح داد اعضای شورای امنیت معتقدند ابلاغیه آمریکا به این شورا درباره ایران را نباید به معنی شروع فرایند بازگشت اتوماتیک تحریم ها علیه ایران تلقی کرد.

در همان جلسه نماینده روسیه در سازمان ملل هم گفت نامه هفته گذشته آمریکا به رئیس شورای امنیت برای بازگشت تحریم ها علیه ایران را نمی توان ابلاغیه ای رسمی از سوی این کشور در نظر گرفت که ذیل بند 11 قطعنامه 2231 شورای امنیت صادر شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 27 مهر 1399 بروزرسانی: 27 مهر 1399 گردآورنده: kshna.ir شناسه مطلب: 142

به "طرف های برجام مصمم به حفظ توافق هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرف های برجام مصمم به حفظ توافق هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید