صنعت نمایشگاهی با ابزارهای فناوری اطلاعات دچار تحول شد
به گزارش کیوسک خبری آشنا، رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات با تاکید بر افزایش بهره روی و کاهش هزینه های حضور با برگزاری نمایشگاه مجازی با بیان اینکه امروزه فرهنگ استفاده از فناوری اطلاعات در کشور افزایش پیدا نموده گفت: صنعت نمایشگاهی هم دچار یک تحول بزرگ شده است و حتی بعد از کرونا هم به دلیل مزایایی که دارد، مورد استفاده و بهره برداری قرار خواهد گرفت.
محمدرضا طلایی با اشاره به نقش فناوری اطلاعات بیان نمود: سالیان سال است که فناوری اطلاعات برای توسعه کسب وکارها مفید و موثر بوده اما در کشور ما در چند سال اخیر رونق بیشتری گرفته است. شرکت ها از شبکه های اجتماعی و فراوری محتوای دیجیتال برای معرفی کسب و کارشان استفاده می نمایند. بعد از شیوع کرونا نیز پلتفرم های آنلاین که برای ویدیو کنفرانس ها و جلسات مجازی و نمایشگاه های مجازی رونق بیشتری گرفتند و نشان دادند که می توانند به یاری کسب وکارها بیایند.
رئیس کمیسیون فناوری فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران اعلام کرد: این تجربه اول نمایشگاه مجازی در ایران است که اتاق های بازرگانی و تشکل های وابسته به اتاق از این اتفاق حمایت نموده و اکنون نزدیک به 500 شرکت و تشکل و اتاق مشترک بازرگانی در نمایشگاه حضور دارند. ما از زمان 5 اسفند تا 30 فروردین را به عنوان مرحله ای برای آزمایش و آنالیز مسائل فنی در نظر گرفتیم و دیگر اینکه شرکت ها تسلط بیشتری داشته باشند و بتوانند محتوای مورد احتیاج خود را فراوری نمایند و اکنون نمایشگاه به صورت رسمی افتتاح شده است.
ارائه اطلاعات بازدیدنمایندگان به غرفه داران برای یاری به بازاریابی
رئیس کمیسیون فناوری اطاعات و ارتباطات ادامه داد: این نمایشگاه بازدید برای عموم فراهم نیست و فردی که می خواهد وارد نمایشگاه گردد، حتما باید اطلاعاتش را ثبت کند. اطلاعات بازدیدنمایندگان در اختیار غرفه دارها قرار می گیرد تا بتوانیم از این راه به بازاریابی شرکت ها یاری کنیم. ابزارهای فناوری در جهان برای توسعه کسب وکار شرکت ها بوده و ایران هم به این موضوع پیوسته است. نمایشگاه مجازی ایران هم همگام با کشورهای پیشرو در منطقه در استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات راه اندازی شده است، حتی تجربه ای که ما کسب کردیم را بعضی از کشورهای همسایه هنوز کسب نکردند.
طلایی با اشاره به مزیت های برگزاری نمایشگاه مجازی بیان نمود: نمایشگاه مجازی، تمام محدودیت های زمانی و مکانی که در نمایشگاه فیزیکی وجود دارد را از بین می برد و هزینه های حضور در نمایشگاه را برای بازدیدنماینده و مشارکت نماینده یا غرفه دار به شدت کاهش می دهد. همچنین در نمایشگاه های فیزیکی، مخاطبان نمایشگاه عمدتا از همان شهر هستند، در صورتی که در نمایشگاه مجازی، از اقصی نقاط کشور می توانند در نمایشگاه حضور پیدا نمایند. طبق برنامه ریزی، این نمایشگاه در دوره های بعد با امکانات وسیع تر هم برگزار می گردد.
وی با بیان اینکه امروزه فرهنگ استفاده از فناوری اطلاعات در کشور افزایش پیدا نموده است، اضافه کرد: تاکسی های اینترنتی و خریدهای آنلاین به راه افتادند و فرآیند زندگی افراد را برای دریافت احتیاجهایشان تغییر دادند. صنعت نمایشگاهی هم دچار یک تحول بزرگ شده و حتی بعد از کرونا هم به دلیل مزایایی که دارد، مورد استفاده و بهره برداری قرار خواهد گرفت. از دیگر مزایای نمایشگاه مجازی می توان به افزایش بهره وری و از بین بردن بعد مکانی تبلیغات اشاره نمود که دیگر محدود به یک شهر و کشور نیست و شرکت ها می توانند با حضور در نمایشگاه در اقصی نقاط جهان خود را معرفی نمایند و مشتری ها و مخاطبان هم هدفمند می گردد.
برگزاری رویدادهای تجاری مجازی بین المللی در اردیبهشت ماه
رئیس کمیسیون فناوری اطاعات و ارتباطات ادامه داد: ما با همکاری معاونت بین الملل اتاق تهران و ایران، سفارتخانه های مقیم تهران و سفارتخانه ایران در خارج از کشور، رویدادهای تجاری مجازی را برنامه ریزی می کنیم که در اردیبهشت ماه برگزار می گردد. چند شرکت اعلام آمادگی کردند که فرصت های سرمایه گذاری و کسب وکار کشورهایشان و ایران معرفی گردد و هم تجار و بازرگانان از همین پلتفرم برای دیدار های تجاری شان استفاده نمایند. برای رسیدن به این هدف، صداوسیما و رسانه ها باید جریان ساز باشند، بخش دولتی در فرهنگ سازی به ما یاری کند و بحث های آموزشی و تجربه حضور در فضای مجازی را به فعالان مالی آموزش دهیم و با ادبیات فعالان مالی ابزارهای فناورانه را به آنها معرفی کنیم.
طلایی درباره میزان استقبال از نمایشگاه مجازی اظهار کرد: طبق آمار، تا کنون بالغ بر 35 هزار نفر بازدیدنماینده داشتیم و امیدواریم با برگزاری رویدادهای تجاری که اطلاع رسانی آنها شروع شده، اتاق های بازرگانی نیز از اعضایشان دعوت نموده و به عنوان بازدیدنماینده ثبت نام نمایند که ما بتوانیم اطلاع رسانی مناسب تری را برای برگزاری رویدادهای تجاری ملی و بین المللی داشته باشیم و نمایشگاه رونق بیشتری بگیرد. ما همچنین می توانیم دیدار های تجاری را بین شرکت های فعال در داخل کشور برقرار کنیم، برای مثال در صنعت پوشاک و نساجی، دیدار تجاری فعالان صنعت را در همین پلتفرم نمایشگاه مجازی ایران برگزار نموده و امکانات فعالان مالی را در داخل این پلتفرم به هم معرفی کنیم.
وی با اشاره به نقش استارت آپ ها در نمایشگاه مجازی بیان نمود: براساس تفاهمی که با نمایشگاه جیتکس دوبی داشتیم، به منظور اینکه به توانمندسازی استارت آپ ها و نحوه حضور آنها در بازارهای بین المللی یاری کنیم، قرار بر این شد سالنی تحت عنوان شرکت های نوپا و نوآور یا همان استارت آپ ها داشته باشیم و از آنها با کمترین هزینه برای شرکت در نمایشگاه دعوت کردیم که تا کنون بیش از 30 استارت آپ برای حضور در نمایشگاه ثبت نام کردند و ثبت نام ادامه دارد. در نهایت هم 8 اردیبهشت ما اولین وبینار با همکاری نمایشگاه جیتکس دوبی با هدف نحوه ورود به بازارهای بین المللی و جذب سرمایه برگزار می کنیم.
به گزارش ایسنا، نمایشگاه مجازی ایران که از تاریخ 5 اسفند شروع به کار نموده بود، 30 فروردین به صورت رسمی افتتاح شد. این نمایشگاه به مدت سه ماه در تمام رشته فعالیت های مالی برگزار می گردد. مراسم افتتاحیه این نمایشگاه به دلیل شیوع ویروس کرونا لغو شد. اما مجریان نمایشگاه امیدوارند درصورت کاهش شیوع کووید-19 بتوانند مراسم اختتامیه را در تاریخ 5 خردادماه 1400 برگزار نمایند. ،ایسنا
منبع: ایران آنلاین