علائم وجود لخته خون خطرناک در بدن

به گزارش کیوسک خبری آشنا، علائمی مانند سرفه بی دلیل، تورم دست و پا و تنگی نفس می تواند نشانه ای از لخته خون در بدن باشد.

علائم وجود لخته خون خطرناک در بدن

لخته خون مجموعه ای از سلول ها و پروتئین ها در خون است. لخته خون در صورت آسیب دیدگی، خونریزی را کند می نماید و معمولا بعد از بهبودی حل می گردد اما اگر لخته ایجاد شده حل نگردد یا در صورت احتیاج نبودن به وجود بیاید، می تواند رگ های خونی را مسدود کند. در این صورت ممکن است مسائل جدی ایجاد کند و حتی منجر به مرگ گردد. اگر شکستگی استخوان یا کشیدگی شدید عضله را تجربه نموده باشید احتمال تشکیل لخته خون در بدن تان وجود دارد.اطلاعات بیشتر را در ادامه مطلب مطالعه کنید:

گاهی ممکن است علت تشکیل لخته تعیین نباشد. احتمال تشکیل لخته در شرایط زیر افزایش می یابد:

1- افرادی که عمل جراحی را پشت سر گذاشته اند

2- کسانی که مجبورند ساعت های زیادی بنشینند

3- افرادی که اضافه وزن یا چاقی دارند

4- افرادی که دیابت یا کلسترول بالا دارند

5- سالمندانی که سن شان بالای 60 سال است

علائم وجود لخته خون

ضربان قلب بالا: اگر لخته خونی در قلب وجود داشته باشد، پایین بودن سطح اکسیژن در ریه ها ممکن است باعث تپش قلب گردد. در این شرایط قلب سعی می نماید کمبود اکسیژن را جبران کند در نتیجه سریع ترمی تپد.

تنگی نفس: اگر به طور ناگهانی متوجه شدید که نفس کشیدن عمیق برای تان سخت شده است، باید آن را نشانه ای از وجود لخته خون در ریه ها بدانید. به این شرایط آمبولی ریوی گفته می گردد.

سرفه بدون دلیل: اگر گاهی دچار حملات غیرمنتظره سرفه خشک همراه با تنگی نفس، درد قفسه سینه و افزایش ضربان قلب می شوید، این مسائل ممکن است نشانه آمبولی ریوی باشد. همچنین ممکن است سرفه همراه با خون و مخاط را تجربه کنید.

درد قفسه سینه: اگر هنگام تنفس عمیق درد قفسه سینه داشته باشید، ممکن است دچار آمبولی ریه باشید. تفاوت آمبولی ریه با حمله قلبی این است که تنفس، آمبولی ریه را تشدید می نماید. در هر دو صورت باید به سرعت با اورژانس تماس بگیرید.

وجود لکه های قرمز یا قرمز تیره روی پوست: اگر این لکه ها بدون دلیل ظاهر گردد می تواند از علایم لخته شدن خون در پا باشد.

درد بازو یا پا: درد ناشی از لخته خون به راحتی می تواند با گرفتگی عضلات اشتباه گرفته گردد. اما درد ناشی از وجود لخته معمولاً هنگام راه رفتن یا خم شدن پاها به سمت بالا احساس می گردد.

تورم در یک اندام: تورم ناگهانی در مچ پاها می تواند نشانه وجود لخته باشد. این شرایط یک موقعیت اضطراری است زیرا هر لحظه ممکن است لخته به سمت اعضای حیاتی بدن آغاز به حرکت کند.

رگه ها و خطوط قرمز روی پوست: رگه ها و خطوط قرمزی که به طور ناگهانی روی پوست ظاهر می گردد ممکن است طبیعی نباشد. در صورت مشاهده چنین رگه هایی بهتر است به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

استفراغ: استفراغ می تواند نشانه لخته شدن خون در روده ها باشد. به این حالت ایسکمی مزانتریک گفته می گردد. این رویداد که با درد همراه است یک شرایط تهدید کننده زندگی است و می تواند با نارسایی قلب، ضربان قلب نامنظم یا حمله قلبی ایجاد گردد. تشخیص سریع و درمان برای نجات روده و زندگی بیمار لازم است.

نابینایی جزئی یا کامل چشم: از بین رفتن بدون درد دید یکی از چشم ها معمولاً نشانه انسداد مرکزی شبکیه است. این شرایط، اورژانسی است به خصوص اگر با سرگیجه و مسائل تعادل همراه باشد.

چگونه از بروز لخته پیشگیری کنیم؟

برای کاهش احتمال تشکیل لخته خون موارد زیر را در نظر داشته باشید:

وزن مناسب داشته باشید؛ درست غذا بخورید و ورزش کنید.

به خصوص پس از یک سفر طولانی یا عمل جراحی برای مدت طولانی ننشینید.

اگر پشت میز نشین هستنید، حداقل هر دو ساعت یک بار برخیزید و حرکت کنید. هنگامی که نشسته اید پاها و انگشتان پا را حرکت بدهید.

برای یاری به جریان خون از جوراب های فشاری یا ضد لختگی بهره ببرید.

در صورت احتیاج به مصرف داروهای ضد لخته به نام داروهای ضد انعقاد با پزشک تان مشورت کنید.

منابع: ba-bamail.com، webmd.com

منبع: همگردی
انتشار: 12 خرداد 1400 بروزرسانی: 12 خرداد 1400 گردآورنده: kshna.ir شناسه مطلب: 584

به "علائم وجود لخته خون خطرناک در بدن" امتیاز دهید

1 کاربر به "علائم وجود لخته خون خطرناک در بدن" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم وجود لخته خون خطرناک در بدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید