فرایند تجمیع و الحاق نباید موجبات انزوای دانشگاه ها را فراهم کند

به گزارش کیوسک خبری آشنا، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: فرایند تجمیع و الحاق باید به گونه ای باشد که دانشگاه میزبان و دانشگاه ملحق شده هر دو محترم باشند و ظرفیت آن ها به حساب آورده گردد و دچار انزوا یا اضمحلال نگردد.

فرایند تجمیع و الحاق نباید موجبات انزوای دانشگاه ها را فراهم کند

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، جلسه 149 ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به ریاست سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار گردید.

عاملی بعد از استماع گزارش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره چگونگی ساماندهی این مؤسسات آموزشی گفت: ساماندهی آموزش عالی یک حوزه چند دستگاهی است و شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) نمی تواند به تنهایی این موضوع را پیش ببرد، لذا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت آموزش و پرورش و نیز وزارت بهداشت و درمان هم در این موضوع دخیل هستند و حوزه تصمیم گیری مربوط به ستاد نقشه جامع علمی کشور است.

وی گفت: ظرفیت های دانشی گسترده ای در این خصوص وجود دارد، اما اگر یک نهاد سیاست گذاری و فرا دستگاهی این برنامه را تنظیم کند این برنامه می تواند جامعیت بیشتری داشته باشد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تشکر از مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای پیشبرد این طرح ملی گفت: با اطلاعی که از کشور روسیه دارم آن ها هم با چنین شرایطی روبرو بودند. از 2500 واحد آموزشی که داشتند، تبدیل به 1200 مرکز آموزش عالی شد که بی شباهت به شرایط ما نیست؛ بنابراین طبیعی است که بعد از چنین گسترشی شاهد تجمیع هم باشیم. در طرح ساماندهی فعلاً فقط ساماندهی واحد های آموزشی دولتی تحت اشراف وزارت علوم انجام شده است و حجم قابل توجهی از مراکز آموزشی در طرح حضور ندارند.

عاملی با اشاره به اینکه در آئین نامه مدیریت دانشگاه، گروه و دانشکده را تعریف نموده است، ولی تعریف مشخصی برای دانشگاه وجود ندارد؛ اظهار کرد: به نظرم بهتر است اول یک تعریف مبتنی بر شاخص از دانشگاه داشته باشیم تا ببینیم تعریف دانشگاه الگو برای دریافت موافقت اصولی و قطعی چیست؟ باید واجد چه تعداد دانشجو، استاد، آزمایشگاه، کتاب و کتابخانه، میزان بنا و ... باشد. شاید بهتر بود طرح ساماندهی را مرحله بندی می کردیم و خصوصاً در خصوص دانشگاه ها اول موافقت قطعی را تبدیل به موافقت اصولی می کردیم تا ببینیم می توانند شرایط را احراز نمایند.

وی در بیان رعایت اصل عدالت اجتماعی در طرح ساماندهی مؤسسات آموزش عالی در کشور توضیح داد: در اینجا موضوع توسعه فرهنگی و اجتماعی است. در قدیم شهر از میدان اصلی توسعه پیدا می کرد، اما امروز شهر با موضوع دانشگاه و مراکز آموزشی توسعه می یابد.

عاملی در بحث فرایند تجمیع و الحاق دانشگاه ها نیز اضافه نمود: روش و فرایند تجمیع و الحاق باید به گونه ای باشد که دانشگاه میزبان و دانشگاه ملحق شده هر دو محترم باشند و ظرفیت آن ها به حساب آورده شود و دچار انزوا یا اضمحلال نشود. درواقع دانشگاه هایی که ملحق می شوند اصولاً در مرتبه پایین تری قرار گرفته و این موضوع به هیچ وجه، جلوه خوبی ندارد؛ بنابراین در آنالیز موضوع الحاق و تجمیع دانشگاه ها باید از سازوکاری استفاده کرد که این موارد نیز لحاظ شود و نکته آخر هم بحث شاخص های ساماندهی است که با توجه به معیار های درونی و بیرونی به آن ها پرداخته شد بهتر است این موضوع به طور مفصل تری مورد آنالیز قرار گیرد و در جلسه بعد در خصوص شاخص های ماندگاری واحد آموزشی و همچنین واحد های تجمیع و الحاقی مورد آنالیز قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 12 تیر 1400 بروزرسانی: 12 تیر 1400 گردآورنده: kshna.ir شناسه مطلب: 628

به "فرایند تجمیع و الحاق نباید موجبات انزوای دانشگاه ها را فراهم کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرایند تجمیع و الحاق نباید موجبات انزوای دانشگاه ها را فراهم کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید