مقایسه دوربین گلکسی S22 اولترا با آیفون 13 پرو مکس و پیکسل 6 پرو

به گزارش کیوسک خبری آشنا، در این مطلب به مقایسه دوربین گلکسی S22 اولترا با آیفون 13 پرو مکس و پیکسل 6 پرو می پردازیم تا ببینیم کدام پرچم دار عملکرد بهتری در زمینه عکاسی دارد.

مقایسه دوربین گلکسی S22 اولترا با آیفون 13 پرو مکس و پیکسل 6 پرو

بالاخره انتظارها به سر رسید و سامسونگ از گوشی های سری گلکسی S22 رونمایی کرد. محصولاتی که در سه مدل استاندارد، پلاس و اولترا قرار است راهی بازار شوند و گل سرسبد آن ها هم همان طور که می دانید مدل اولترا است. این گوشی این بار نه به خاطر ویژگی های درونی بلکه به خاطر نوع طراحی و شباهت زیادی که به سری نوت دارد و بعلاوه بهره مندی از قلم S-Pen، باعث شده کاربران نگاه ویژه ای به آن داشته باشند.

البته قلم و ویژگی هایی که گفته شد تنها قابلیت های گلکسی S22 اولترا نیستند. کهکشانی قدرتمند سامسونگ سال جاری در بخش دوربین هم ارتقای کم نظیری داشت و به سنسور 108 مگاپیکسلی نو با ابعاد بزرگ تر برای جذب نور بیشتر مجهز شد. علاوه بر این ها، سامسونگ با یاری گرفتن از هوش مصنوعی کوشش کرد پردازش تصویر بعد از ثبت آن را هم بهبود ببخشد که طبق آنالیز های اولیه متوجه شدیم واقعا تأثیر شگرفی در بهبود کیفیت خروجی ها دارد.

با این حال آنچه در عمل اتفاق می افتد همواره با مشخصات روی کاغذ و ادعای مطرح شده به وسیله شرکت های سازنده فرق می نماید. بنابراین قصد داریم گلکسی S22 را در مقابل بهترین پرچم دارهای بازار از لحاظ کیفیت عکاسی قرار دهیم تا ببینیم آیا این گوشی می تواند از این مقایسه سربلند بیرون بیاید یا خیر. در این مطلب کهکشانی سامسونگ مقابل آیفون 13 پرو مکس و گوگل پیکسل 6 پرو قرار می گیرد که هر دوی آن ها بهترین و مجهزترین پرچم داران شرکت های مربوطه به حساب می آیند.

از جمله قابلیت های خوب آیفون 13 پرو مکس در زمینه عکاسی می توان به گگرددگی بسیار باز دریچه دیافراگم آن و بعلاوه بهبود کیفیت عکاسی در نور شب اشاره نمود. گوگل پیکسل 6 پرو هم مانند نماینده سامسونگ، به لطف وابستگی سنگین خود به هوش مصنوعی و سیستم پردازش تصویر حرفه ای، از جمله پرچم داران قابل در این زمینه به شمار میرود. حال باید دید چه اتفاقی در مقایسه امروز رخ می دهد.

قبل از اینکه به مقایسه دوربین گلکسی S22 اولترا با آیفون 13 پرو مکس و پیکسل 6 پرو بپردازیم ضروری است یک نکته مهم را یادآور شویم. دو گوشی پیکسل 6 پرو و آیفون 13 پرو مکس مدت هاست که در بازار حضور دارند و آپدیت های متعددی را هم دریافت کردند. در نتیجه اندازه پایداری آن ها قطعا از گلکسی S22 اولترا که هنوز رسما راهی بازار نشده بیشتر است. معمولا گوشی ها با دریافت به روزرسانی های بیشتر عملکرد پایدارتری از خود در زمینه عکاسی نشان می دهند اما امیدواریم این موضوع خیلی تأثیری روی عملکرد گلکسی S22 اولترا نداشته باشد.

در مقایسه دوربین گلکسی S21 اولترا با آیفون 13 پرو مکس و گوگل پیکسل 6 پرو دریافتیم که در زمینه عکاسی در حالت معمولی در بیشتر شرایط آیفون 13 پرو و گلکسی S21 اولترا پیکسل 6 پرو را با فاصله کمی از میان برداشتند. در زمینه بزرگ نمایی حرفی برای گفتن در مقابل کهکشانی سامسونگ وجود نداشت اما در عکاسی با دوربین فوق عریض هم نماینده اپل دست بالا را داشت. حال باید دید این شرایط با ورود گلکسی S22 چه تغییری می نماید.

نام گوشیگلکسی S22 اولتراآیفون 13 پرو مکسپیکسل 6 پرو
دوربین اصلی108 مگاپیکسلی با گگرددگی دیافراگم f/1.8 - لرزشگیر اپتیکال پیشرفته - اندازه سنسور، 1/1.33 اینچ - لنز 23 میلی متری12 مگاپیکسلی با گگرددگی دیافراگم f/1.5 - لرزشگیر اپتیکال سنسور شیفت- اندازه سنسور، 1/1.65 اینچ - لنز 26 میلی متری50 مگاپیکسلی با گگرددگی دیافراگم f/1.85 - لرزشگیر اپتیکال - اندازه سنسور، 1/1.31 اینچ - لنز 26 میلی متری
دوربین فوق عریض12 مگاپیکسلی با گگرددگی دیافراگم f/2.2 - اندازه سنسور، 1/2.55 اینچ12 مگاپیکسلی با گگرددگی دیافراگم f/1.8 - اندازه سنسور، 1/3.4 اینچ12 مگاپیکسلی با گگرددگی دیافراگم f/2.2 - اندازه سنسور، 1/2.86 اینچ
دوربین تله فوتو10 مگاپیکسلی با گگرددگی دیافراگم f/2.4 - اندازه سنسور، 1/3.52 اینچ12 مگاپیکسلی با گگرددگی دیافراگم f/2.8 - اندازه سنسور، 1/3.4 اینچ48 مگاپیکسلی با گگرددگی دیافراگم f/3.5 - اندازه سنسور، 1/2 اینچ
سنسورهای دیگر10 مگاپیکسلی تله فوتو با گگرددگی دیافراگم f/2.4 - اندازه سنسور، 1/3.52 اینچسنسور لیزری LiDAR برای بهبود عملکرد فوکوس اتوماتیکندارد
کیفیت فیلم برداری8K با سرعت 24 فریم بر ثانیه - 4K با سرعت 30/60 فریم بر ثانیه - 1080P با سرعت 30/60/240 فریم بر ثانیه4K با سرعت 30/60 فریم بر ثانیه - 1080P با سرعت 30/60/120/240 فریم بر ثانیه - Dolby Vision HDR با سرعت 60 فریم بر ثانیه4K با سرعت 30/60 فریم بر ثانیه - 1080P با سرعت 30/60/120/240 فریم بر ثانیه
دوربین سلفی40 مگاپیکسل12 مگاپیکسل11.1 مگاپیکسل
کیفیت فیلم برداری4K با سرعت 30/60 فریم بر ثانیه - 1080P با سرعت 30 فریم بر ثانیه4K با سرعت 24/25/30/60 فریم بر ثانیه - 1080P با سرعت 30/60/120 فریم بر ثانیه4K با سرعت 30 فریم بر ثانیه - 1080P با سرعت 30/60 فریم بر ثانیه

همان طور که می بینید، هر گوشی از قابلیت های مجذوب نمایندهی بهره می برد که آن را از سایرین متمایز می نماید. البته سال جاری نبرد بر سر سخت افزار نخواهد بود چرا که سخت افزار در نهایت تا یک مرز خاصی بالا می رود. آنچه اهمیت دارد، نرم افزار است که تمام پتانسیل آن سخت افزار را بیرون بکشد و گویا پیکسل و گلکسی به همین دلیل در کوشش هستند. اپل هم سال هاست که با سنسورهای 12 مگاپیکسلی در دنیای عکاسی و فیلم برداری جزء بهترین ها قرار گرفته است و این نشان از عملکرد بی نظیر شرکت کوپرتینویی در بخش هایی نظیر پردازش تصویر دارد.

می پردازیم به مقایسه دوربین گلکسی S22 اولترا با آیفون 13 پرو مکس و گوگل پیکسل 6 پرو تا ببینیم آیا کهکشانی سامسونگ می تواند عملکرد موفقی داشته باشد و از نسل گذشته بهتر ظاهر گردد یا تمام تعریف و تمجیدهایی که از آن شد فقط حرف بود.

دوربین اصلی

با نگاهی به یک سری از تصاویر بالا می توان به وضوح دریافت که سامسونگ اکنون تصمیم گرفته اندکی خروجی های دوربین پرچم دار خود را در تمامی شرایط روشن تر کند. این موضوع به احتمال بسیار زیاد به خاطر اندازه بزرگ تر سنسور دوربین و بعلاوه فناوری های پیشرفته ای است که درون آن اعمال شده تا گوشی بتواند نور بیشتری جذب کند و همین این مسأله سبب می گردد تصاویر روشن تر و با جزئیات بیشتری ثبت شوند.

البته این روشنی بیش از حد یک نقطه ضعف بزرگ را به همراه دارد. مادامی که شرایط نوری مناسب باشد، یعنی نه نور زیادی وجود داشته باشد و نه کم، گلکسی S22 اولترا می تواند از این قابلیت خود به بهترین شکل ممکن بهره ببرد. اما وقتی در یک روز آفتابی که تابش نور در بعضی نقاط شدید هست بخواهید عکاسی کنید متوجه خواهید شد که در بعضی مواقع جزئیات درون نقاط روشن تا حد زیادی از بین می فرایند و این اصلا جالب نیست. تا جایی که برای توصیف تصاویری که گلکسی S22 اولترا ثبت کرد فقط باید از عبارت Overexposed استفاده کرد به این معنا که عکس زیادی نوردهی شده و جزئیات هایلایت ها از بین رفته. اگر به شاخ و برگ درختان هم نگاه کنید متوجه می شوید که آن قدر در این قسمت Overexposure رخ داده که یک حالت پخش نور به وجود آمده است و این خوب به نظر نمی رسد.

نکته بعدی اما از دست رفتن جزئیات کنار صفحه است که مشخص نیست چرا این رخ داده. سامسونگ در این گوشی از لنز بزرگ تری به نسبت قبل استفاده کرد اما در نهایت این موضوع منجر به حفظ جزئیات در مرکز تصویر شد و نه گوشه ها. مسئله ای که اصلا در دو گوشی دیگر دیده نشد. البته این مشکل در خود گوشی قابل مشاهده نیست و برای مشاهده آن باید از لپ تاپ یا کامپیوتر استفاده و روی این بخش ها زوم کنید.

وب سایت PhoneArena بعد از مشاهده این موضوع از سامسونگ تقاضا کرد هرچه زودتر آپدیتی را به منظور بهبود این شرایط عرضه کند چرا که گلکسی S22 اولترا در همان تجربه اول عکاسی ناامیدنماینده ظاهر شد. البته در بالا هم به این موضوع اشاره نمودیم که نسخه های اولیه به علت دریافت نکردن آپدیت های نرم افزاری معمولا در زمینه عکاسی اشکالاتی دارند که طبیعی است و غالبا حل می شوند. حال باید دید آیا گلکسی S22 هم واقعا مشکل نرم افزاری دارد یا خیر.

پیکسل های تطبیق پذیر؛ حالت نوی به نام Hi-Res

سامسونگ از وقتی که به استفاده از سنسورهای 108 مگاپیکسلی روی گوشی هایش رو آورد به کاربران این اجازه را داد تا تصاویر 108 مگاپیکسلی فول فریم ثبت نمایند. اما این بار شرکت کره ای پا را فراتر گذاشت و از قابلیت نوی تحت عنوان پیکسل تطبیق پذیر (به لاتین، Adaptive Pixel) رونمایی کرد. این فناوری نو به صورت اتوماتیک تصویر ثبت شده در حالت فول فریم را با یک تصویر که از ترکیب 9 تصویر دیگر بوجود آمده ترکیب می نماید تا یک خروجی بی نظیر بدست بیاید. نمونه این خروجی را هم می توانید در بالا مشاهده کنید.

تصویر اول در حالت پیش فرض کراپ شده اما تصویر دوم با ترکیب خروجی ثبت شده در حالت فناوری ترکیب پیکسلی با تصویر فول فریم. تفاوتی که دو تصویر با یکدیگر دارند کاملا مشهود است بنابراین به نظر می رسد ارزش دارد که چند ثانیه بیشتر منتظر بمانید اما در نهایت یک تصویر خارق العاده داشته باشید. البته از قلم نیاندازید این تصاویر هر کدام حدود 20 تا 30 مگابایت حجم دارند.

دوربین فوق عریض

می رسیم به دوربین فوق عریض؛ جایی که جز اپل، دو شرکت دیگر تمایلی به آپدیت سنسورهای خود نداشتند. سامسونگ که دقیقا از همان سنسور فوق عریض بکار رفته در دو گوشی نسل قبل استفاده کرد و گوگل هم ترجیح داد خیلی روی این سنسور مانور ندهد. اما از آن طرف اپل با بازتر کردن گگرددگی دریچه دیافراگم، دوربین فوق عریض آیفون 13 پرو مکس را قادر ساخت تصاویر بهتر و با جزئیات بیشتری ثبت کند. البته همه این ها را باید در عمل هم اثبات کرد.

همان طور که در تصاویر بالا مشاهده می کنید، دقیقا همان مسئله ای که با دوربین اصلی گلکسی S22 اولترا داشتیم در اینجا هم دیده می گردد. یعنی تصاویر بسیار از آنچه باید روشن تر ثبت می شوند و آن قدری هم شارپ هستند که از حالت طبیعی خارج شده اند. باز هم جزئیات نقاط روشن از بین رفته و به همین دلیل نمی توانیم خیلی روی تصاویری که نماینده شرکت کره ای ثبت کرد حساب کنیم.

باید به این نکته هم اشاره داشته باشیم که پیکسل 6 پرو اصلا دوربین فوق عریض ندارد. این سنسور لزوما اندکی عریض تر از دوربین اصلی است و تصاویری با زاویه دید بیشتر ثبت می نماید. در غیر این صورت در مقایسه با دو گوشی دیگر این تصویر اصلا فوق عریض به حساب نمی آید. بنابراین این گوشی با وجود عملکرد بد گلکسی S22 اولترا در رده آخر قرار می گیرد.

کیفیت زوم

در بخش زوم طبیعتا انتظار نداریم هیچ گوشی به گلکسی S22 اولترا حتی نزدیم هم باشد چرا که این محصول از دو سنسور تله فوتو با قابلیت بزرگ نمایی 3 و 10 برابری مجهز شده است و قطعا نسبت به دو گوشی دیگر دست بالاتر را دارد. این گوشی در اندازه زوم 10 برابری نه تنها می تواند تصاویری بدون لرزش ثبت کند بلکه اندازه جزئیات، دقت رنگ بندی و به طور کلی همه چیز را در حد و اندازه های زوم 10 برابری به درستی به نمایش می گذارد. به لطف لرزشگیر نو و پیشرفته ای هم که گلکسی S22 دارد در مقایسه با دوربین دو گوشی دیگر در زوم های بیشتر از حد اپتیکال عملکرد بهتری را از نماینده سامسونگ شاهد هستیم.

البته در مقایسه های قبلی هم این موضوع را شاهد بودیم و اکنون هم همین طور بود. پیکسل 6 پرو اگرچه توانایی زوم 10 برابری اپتیکال را ندارد اما آنقدر دقت پردازش تصویر آن بالاست که اگر با زوم 10 برابری هم با این گوشی عکاسی کنید اصلا متوجه این موضوع که این تصاویر به صورت دیجیتالی ثبت شده اند نخواهید شد در حالی که آیفون وقتی از مرز 3 برابر می گذرد تصاویر بسیار بدی را ثبت می نماید.

مقایسه دوربین گلکسی S22 اولترا با آیفون 13 پرو مکس و پیکسل 6 پرو در حالت پرتره

می رسیم به یکی از مجذوب نماینده ترین بخش های عکاس، جایی که تأثیر هوش مصنوعی برای تشخیص و جداسازی سوژه از پس زمینه بیشتر از هرجای دیگری خود را نشان می دهد. هم سامسونگ، هم اپل و هم گوگل روی این بخش تأکید زیادی دارند و معتقد هستند پرچم دارانشان بهترین تصویر را ثبت می نمایند. البته این موضوع را پیش تر در گوشی های اپل دیده بودیم و باید بگوییم نماینده های شرکت آمریکایی در تشخیص و جداسازی سوژه از پس زمینه بی نظیر هستند. گوگل اما با پیکسل 6 پرو عملکرد بسیار بدی از خود به نمایش گذاشت. حال باید دید گلکسی S22 اولترا در این زمینه چگونه است.

با توجه به تصاویر بالا می توان گفت گلکسی S22 اولترا و آیفون 13 پرو مکس مطابق انتظار تصاویر پرتره بهتری از پیکسل 6 پرو ثبت کردند. اما سامسونگ مدعی شد گوشی نوش حتی می تواند تارهای مو را از پس زمینه تشخیص دهد و آن را سوا کند. کاری که معمولا دوربین های قدرتمند از پس آن بر می آیند. متأسفانه در این تصاویر چیزی که بخواهد مو داشته باشد یا حیوان خانگی وجود ندارد اما با نگاهی به همین تصاویر هم می توان متوجه شد که گلکسی S22 تا چه اندازه در تشخیص و جداسازی سوژه اصلی از پس زمینه بی نظیر عمل کرد.

رقابت بین آیفون و گلکسی بسیار نزدیک است اما در نهایت رأی برنده را به کهکشانی سامسونگ می دهیم چرا که توانست تصویر باکیفیت تر ودقیق تری را ثبت کند. از قلم نیاندازید با گلکسی S22 اولترا امکان ثبت تصاویر پرتره با زوم 10 برابری اپتیکال هم وجود دارد که در هیچ یک از دو گوشی دیگر چنین چیزی را شاهد نیستیم.

سلفی

در هر سه گوشی امکان عکاسی به صورت نزدیک (کلوز-آپ) یا عریض وجود دارد اما پیکسل می تواند تصاویری عریض تر از آنچه که دو گوشی دیگر ثبت می نمایند به ثبت برساند. همین امر سبب می گردد زمانی که با تعداد زیادی از افراد مشغول ثبت سلفی هستید مسئله ای از بابت جای گرفتن تمام آن ها درون فریم تصویر نداشته باشید.

نکته جالب اما اینجاست که گلکسی S22 اولترا در این بخش اندکی تصاویر را گرم تر از آنچه که انتظار داشتیم به ثبت رساند. گاهی اوقات هم این الگوریتم گرم نشان دادن رنگ ها آن قدر از حد خارج می شد که رنگ تصویر به نارنجی متمایل می شد. آیفون 13 پرو مکس هم در نمایش رنگ پوست و جزئیات صورت در بسیاری از تصاویر عملکرد خوبی از خود به نمایش نگذاشت تا بدین ترتیب این پیکسل 6 پرو باشد که بیشترین امتیاز این بخش را به خود اختصاص دهد. این گوشی نه فقط به خاطر فریم بندی عریض بلکه به خاطر حفظ جزئیات، رنگ بندی دقیق و طبیعی نشان دادن سوژه و اجزای صورت آن، بیشترین امتیاز را دریافت کرد.

مقایسه دوربین گلکسی S22 اولترا با آیفون 13 پرو مکس و پیکسل 6 پرو در شب

تصاویری که در نور شب با گلکسی S22 اولترا به ثبت رسید نشان می دهد این گوشی به نسبت نسل گذشته واقعا بهتر شده است و این فزونی هم کاملا حس می گردد. حتی در بسیاری از صحنه ها این گوشی یا هم سطح با آیفون 13 پرو مکس بود یا از آن بهتر ظاهر می شد.

با تمام این تفاسیر باز هم به نظر می رسد پیکسل 6 پرو به نسبت دو گوشی دیگر عملکرد بهتری در عکاسی در نور شب داشت. این گوشی بهترین و زیباترین تصویر را به ثبت رساند که تعادل در تمام بخش های آن تا بیشترین حد وجود دارد. تنها نکته منفی در رابطه با این گوشی مدت زمان زیادی است که کاربر باید منتظر بماند تا تصویر در شب ثبت گردد. اما اگر منتظر بمانید، تصویری که ثبت می گردد قطعا ارزشش را خواهد داشت.

نتیجه؛ آیا گلکسی S22 اولترا می تواند بهترین پرچم دار در زمینه عکاسی و فیلم برداری باشد؟

قبل از اینکه به پاسخ این پرسش برسیم باید نکته ای را یادآور شویم. اول اینکه این مقایسه اگرچه تمام لنزهای گوشی را شامل شده است اما همانطور که گفته شد، سامسونگ هنوز رسما گلکسی S22 اولترا را راهی بازار نکرده است و طبیعتا وقتی در چنین مرحله ای باشیم، طبیعی است یک سری تصاویر با کیفیت پایین تر از حد انتظار ثبت شوند. بنابراین باید بیشتر منتظر بمانیم و ببینیم با عرضه آپدیت های نرم افزاری بیشتر آیا شرایط بهتر می گردد یا خیر.

بعلاوه یک سری نکات دیگر نظیر فیلم برداری با شرایط مختلف، عکاسی در حالت شب و در حالت عادی در نور شب و بسیاری چیزهای دیگر باید به صورت دقیق آنالیز شوند که به زودی به مقایسه دوربین گلکسی S22 اولترا با این دو گوشی در این بخش ها هم می پردازیم.

با در نظر گرفتن آنچه اکنون و در این مطلب شاهد بودیم می توانیم بگوییم گلکسی S22 اولترا یک گوشی فوق العاده در زمینه عکاسی است اما به نظر می رسد هنوز نمی تواند در به کارگیری یک سری از الگوریتم های خود تعادل را رعایت کند. در نور روز هم رنگ ها به زیبایی رنگ های به نمایش در آمده در دو گوشی دیگر نیستند. خوشبختانه تمام این ها به خاطر عملکرد نادرست نرم افزار است و به نظر نمی رسد از لحاظ سخت افزاری مسئله ای وجود داشته باشد.

با این حال در زمینه بزرگ نمایی همچنان این نماینده سامسونگ است که بی رقیب به کار خود ادامه می دهد. عملکرد این گوشی چه در زوم 10 برابری و چه در زوم 3 برابری عالی است و همه چیز آن طوری هست که باید باشد. البته اندکی مشکل و نقطه ضعف وجود دارد که باید دید طی هفته های آینده و با آنالیز های بیشتر بعد از دریافت آپدیت های مربوطه چه تغییراتی بوجود می آید.

نظر شما در رابطه با عملکرد گلکسی S22 اولترا چیست؟

منبع: PhoneArena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 30 فروردین 1401 بروزرسانی: 30 فروردین 1401 گردآورنده: kshna.ir شناسه مطلب: 962

به "مقایسه دوربین گلکسی S22 اولترا با آیفون 13 پرو مکس و پیکسل 6 پرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقایسه دوربین گلکسی S22 اولترا با آیفون 13 پرو مکس و پیکسل 6 پرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید