نکاتی برای شست و شوی لباس نوزاد

به گزارش کیوسک خبری آشنا، بچه ها ار جمله افرادی هستند که بسیار حساس بوده و در عوامل مختلف وارد بر خود حساسیت نشان می دهند. با پیشگیری و کسب اطلاعات مناسب در موارد گوناگون می توانیم در برابر بیشتر این حساسیت ها مقاومت کنیم. لباس و پوشش نوزاد یکی از موارد مهمی است که باید بسیار به آن توجه کرد چراکه نوزاد تمام وقت با آن تماس داشته و ب اینکه پوست نازک و حساسی هم دارد. در ادامه در دسته دانستنی از مجله اینترنتی خبرنگاران به نکاتی در این باره اشاره خواهیم کرد.

نکاتی برای شست و شوی لباس نوزاد

انتخاب شوینده مناسب

بدیهی است که برای شستن لباس­ نوزاد باید از شوینده­ های منحصربه فرد نوزادان استفاده کرد و به هیچ عنوان نباید لباس نوزاد را با شوینده­ های لباس بزرگسالان شست. شوینده ­های مخصوص نوزادان و بچه ها ضد حساسیت بوده، به راحتی از بافت پارچه شسته می­ گردد و لباس را نرم و لطیف می سازد.

از بین بردن لکه ها هنگام شستن لباس نوزاد

پیش از شست و شوی لباس نوزاد بهتر است تا جایی که می­توانید لکه ­های موجود روی آنها را رفع کنید. پیش از شستن لکه ­های پروتئینی مانند شیر، لکه های غذا و لکه مدفوع، لباس را در آب سرد قرار دهید و پس از چند دقیقه لباس را با شوینده­های مناسب شستشو دهید.

بیشتر بخوانید: 5 دلیل مهم عرق کردن نوزاد؛ تشخیص و درمان آن

روش هایی برای ازبین بردن لکه ­های لباس نوزاد

لکه ادرار:

پیش از هر چیز توصیه می­کنیم سرعت عمل داشته باشید. هر چه لکه کهنه تر گردد شستن و رفع کردن آن مشکل­ تر می گردد. اغلب لکه ادرار با آب و صابون از بین می رود. اما اگر با این روش پیروز به رفع ساختن آن نشدید می­توانید از پاک کننده های آمونیاکی بهره ببرید. علاوه بر این استفاده از محصولات شوینده مخصوص نوزاد که قدرت لکه بری بالایی داشته باشد می تواند برترین گزینه برای این منظور باشد.

لکه مدفوع:

برای پاک ­کردن لکه مدفوع نوزادی که فقط شیر می خورد می توانید از آب و شوینده مناسب یا صابون بهره ببرید. برای شسته لکه مدفوع کودکی که علاوه بر شیر غذا هم می خورد بهتر است ابتدا برای چند دقیقه لباس را در آب خیس کنید. سپس میزان کمی شوینده مخصوص نوزاد را به آن اضافه کنید و بگذارید چند دقیقه در این محلول باقی بماند و نهایتاً لباس را کامل آب کشی کنید.

لکه شیر:

برای شستن لکه شیر (چه شیر مادر و چه شیر خشک) می توانید از آب گرم و صابون یا پاک­ کننده ­های آنزیم­دار بهره ببرید. آنزیم باعث حل شدن لکه­ شیر می گردد. بعلاوه می توانید برای پاک­ کردن لکه شیر از محلول رقیق نمک و آمونیاک بهره ببرید.

اگر نوزاد شما حساسیت پوستی دارد، بهتر است برای درک دلیل حساسیت پوستی با پزشک مشورت کنید، بعلاوه توصیه می گردد از مواد شوینده مخصوص نوزادان با حساسیت پوستی بهره ببرید. این محصولات را می توان در داروخانه ها پیدا کرد. پزشک در صورت احساس احتیاج به تعویض مواد شوینده معمولی نوزاد، بعضی از شرکت ها را پیشنهاد دهد.

مهم است هرگز از قلم نیاندازید که مواد شیمیایی می توانند واکنش های شدیدی روی پوست نوزاد شما داشته باشند، یعنی می تواند باعث حساسیت و عفونت هایی گردد که منجر به کهیر، خراش، زخم و بریدگی های پوستی گردد. در صورت مشاهده هر یک از موارد فوق در نوزاد خود، لطفاً سریع با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

بعلاوه بسیار مهم است که در هنگام شیر دادن به نوزاد از مواد شوینده معطر قوی روی لباس خود استفاده نکنید. به دلیل این که مواد شیمیایی موجود در لباس شما می توانند به نوزاد شما منتقل گردد. این مسئله می تواند نگران کننده تر باشد چون هنگامی که نوزاد خود را بغل می کنید، دهان او به لباس شما می خورد، پس نوزاد می تواند مواد شیمیایی را بخورد.

بیشتر بخوانید: اگزما پوست در نوزادان و بچه ها

منبع: اُکالا
انتشار: 7 دی 1400 بروزرسانی: 7 دی 1400 گردآورنده: kshna.ir شناسه مطلب: 851

به "نکاتی برای شست و شوی لباس نوزاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکاتی برای شست و شوی لباس نوزاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید