همه آنچه باید در خصوص خواص فندق برای سلامتی بدانید

به گزارش کیوسک خبری آشنا، فندق، آجیل قهوه ای رنگی است که از درخت کریلوس به دست می آید. این میوه به صورت خوشه ای روی درخت رشد می نماید. فندق به دو صورت فندق بو داده و خام در بازار وجود دارد. در بین گروه خاصی از افراد به ویژه: گیاهخواران، افراد وگان و حساس به لاکتوز شیر این میوه هواداران زیادی دارد. به خصوص شیر فندق به علت خواص زیاد و طعم منحصر به فردش یکی از محبوب ترین انوع شیر گیاهی است.

همه آنچه باید در خصوص خواص فندق برای سلامتی بدانید

هر فردی برای حفظ سلامتی اش در پی راه های بسیاری، از تغییر رژیم غذایی گرفته تا ورزش کردن است. در این میان، داشتن رژیم غذایی سالم بیشترین اهمیت را دارد. آجیل ها یکی از منابع مهم دریافت مواد مغذی هستند. نقش این مواد مغذی در حفظ سلامتی آنقدر پررنگ است که اگر به یک پزشک تغذیه برای دریافت رژیم غذایی سالم مراجعه کنید، بدون شک انواع مغز آجیل به خصوص فندق را در فهرست غذایی شما قرار می دهد.

اما خواص و فواید فندق که اینقدر در رژیم های غذایی استفاده می گردد چیست؟ آیا خواص فندق خام با بو داده تفاوت دارد؟ فندق چه مواد معدنی دارد که آن را بمب انرژی می دانند؟ آیا فندق می تواند راه حلی برای جلوگیری از بیماری و سرماخوردگی باشد؟ فواید فندق برای سلامتی چیست؟ آیا خواص فندق در طول پخت و پز و تهیه غذا تغییر می نماید؟ چه غذاهایی با فندق می توان تهیه کرد؟ اگر این ها سوالات شما هم هست، به جای درستی مراجعه نموده اید. برای دریافت پاسخ به این سوالات در ادامه با ما همراه باشید.

  • مواد مغذی فندق
  • خواص فندق برای سلامتی
    • خواص آنتی اکسیدانی فندق
    • خواص فندق در بارداری
    • خواص فندق در کنترل وزن
    • خواص فندق در کاهش کلسترول
    • خواص فندق برای درمان ناباروری آقایان
    • خواص فندق برای چاقی صورت
    • فندق گلوتن ندارد
    • خواص فندق برای درمان یبوست
    • حساسیت به فندق
  • تنوع انواع غذا و نوشیدنی با فندق
  • مصرف روزانه فندق چه مقدار است؟
  • کلام آخر

مواد مغذی فندق

فندق سرشار از مواد مغذی و معدنی است. اگرچه کالری بالایی دارد اما متشکل از چربی های سالم است. به منظور آشنایی بیشتر با خواص فندق ابتدا ارزش غذایی این مغز را آنالیز می کنیم. مواد مغذی در 28 گرم فندق معادل 20 مغز کامل، به صورت زیر است:

ماده غذاییمقدار
کالری176 کیلوکالری
کل چربی17 گرم
کربوهیدرات4/7 گرم
فیبر2/7 گرم
ویتامین ای (ویتامین E)21 درصد مصرف روزانه
تیامین12 درصد مصرف روزانه
مهمیم12 درصد مصرف روزانه
مس24 درصد مصرف روزانه
منگنز87 درصد مصرف روزانه

فندق حاوی مقادیر زیادی ویتامین ب6 (ویتامین B6)، فولات، فسفر، پتاسیم و روی است. علاوه بر این، منبع غنی از چربی های غیراشباع و مقادیر مناسبی از امگا 6 و امگا 9 است. وجود این مواد مغذی برای بدن فوایدی هم در پی دارد. به عنوان مثال، مقادیر بالای ویتامین ای، پتاسیم و فسفر به حفظ و بازسازی سلول ها و در نتیجه، شادابی و طراوت پوست یاری می نماید.

خواص فندق برای سلامتی

همانطور که پیشتر در جدولی مشاهده کردید، فندق سرشار از مواد مغذی اساسی برای بدن است. در ادامه، به خواص فندق برای سلامتی مروری می اندازیم که مطالعه آن ها خالی از لطف نخواهد بود.

خواص آنتی اکسیدانی فندق

فندق حاوی مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان است. اما آنتی اکسیدان چه یاریی به بدن می نماید؟

آنتی اکسیدان ها بدن را در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می نمایند. این آسیب به ساختار سلول منجر به پیری زودرس، ابتلا به انواع سرطان و بیماری های قلبی می گردد. آنتی اکسیدان ها به طور کلی سیستم ایمنی بدن را قوی می نمایند.

مطالعات درمورد خواص فندق نشان می دهند خوردن فندق نه تنها عوارضی ندارد، بلکه باعث کاهش التهاب، کاهش کلسترول خون، افزایش سلامت قلب و محافطت در برابر سرطان می گردد.

خواص فندق در بارداری

برای زنان باردار آگاهی از خواص موادغذایی مورد استفاده و مقدار استاندارد دریافت روزانه اهمیت زیادی دارد. در واقع رژیم غذایی بارداری برای سلامت مادر و جنین حائز اهمیت است.

به طور کلی خوردن فندق برای زنان بارداری که به این آجیل حساسیت دارند بسیار مضرر است. اما اگر حساسیت ندارید، منعی برای مصرف در طول دوران بارداری ندارید. مواد مغذی خصوصا ویتامین های موجود در فندق می تواند به سلامت جفت و فرایند رشد جنین یاری کند. از قلم نیاندازید به دلیل کالری نسبتا بالای فندق بهتر است مصرف آن را در سه ماه آخر بارداری متوقف کنید. بنابراین دانستن بایدها و نبایدهای رژیم غذایی در دوران بارداری را جدی بگیرید.

خواص فندق در کنترل وزن

کنترل وزن و داشتن یک وزن ایده آل دغدغه اغلب افراد است. فندق می تواند یکی از خوراکی های مفید برای کاهش وزن باشد. به عبارت دیگر، فندق نه شما را لاغر می نماید و نه خوردن مقدار معقولی از آن باعث چاقی می گردد.

یک مطالعه در سال 2018 ارتباط بین مصرف آجیل و وزن افراد را مورد آنالیز قرار داد. در این مطالعه، بسیاری از افراد با خوردن مقدار مناسب فندق با کاهش خطر افزایش وزن روبه رو شدند. فندق سرشار از چربی های غیراشباع و مفید است که خوردن مقدار مناسبی از آن به کنترل وزن به ویژه بعد از 30 سالگی یاری می نماید.

خواص فندق در کاهش کلسترول

خوردن فندق ممکن است به کاهش کلسترول یاری کند؟ بله. یک مطالعه معتبر در سال 2013 نشان داده است که رژیم غذایی غنی از فندق سطح کلسترول لیپوپروتئین با چگالی پایین در شرکت نمایندگان این پروژه را کاهش داده است. این نوع کلسترول می تواند خطر مسائل قلبی را افزایش دهد.

از طرفی محققان به این نتیجه رسیده اند که برترین راه بهره بردن از فواید فندق، مصرف روزانه آن است. البته نگه داشتن اعتدال شرط ضروری است. نتایج یک آنالیز در سال 2016 نشان داد که فندق می تواند سطح کلسترول مضر را کاهش دهد. اما به این معنی نیست که باید به مقدار زیاد مصرف کنید؛ چرا که افراط در خوردن فندق می تواند نتایج را برعکس کند.

خواص فندق برای درمان ناباروری آقایان

دلیل ناباروری در مردان به دلیل ضعیف بودن اسپرم یا پایین بودن تعداد آن ها است. تحقیقات اخیر بر روی ارتباط انواع خوراکی و درمان ناباروری مردان نشان می دهد مصرف آجیل، به خصوص فندق، ممکن است تعداد اسپرم را افزایش دهد و کیفیت آن ها را بهبود ببخشد.

تحقیقات در این زمینه همچنان ادامه دارد. از قلم نیاندازید قبل از اقدام به هر نوع درمان خانگی حتما با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

خواص فندق برای چاقی صورت

اغلب افراد که اندام لاغری دارند یا به دلیل رژیم لاغری کاهش وزن داشته اند، در پی روشی برای پر شدن صورتشان هستند. روشی که در آن سایز تغییری نکند و تنها صورت توپر و چاق تر گردد. برای این دسته افراد، مصرف فندق به دلیل وجود ماده مغذی سلنیوم به توپر شدن صورت یاری می نماید. مصرف فندق علاوه بر دریافت مواد مغذی، راهی برای درمان و از بین بردن جوش و آکنه است.

فندق گلوتن ندارد

یکی از دلایل محبوبیت فندق، علاوه بر خواص بی نظیرش، این که فاقد گلوتن است. اگر جز افرادی هستید که حساسیت به گلوتن دارند، با خیال راحت می توانید فندق مصرف کنید. اگر مشکل عدم تحمل گلوتن دارید، باید از رژیم غذایی بدون گلوتن بهره ببرید. در میان سایر مواد غذایی در رژیم فاقد گلوتن، فندق به خاطر خواص بی نظیرش صندلی ویژه ای دارد.

خواص فندق برای درمان یبوست

آیا فندق ها ملین هستند و باعث برطرف یبوست می شوند؟ پاسخ مثبت است. همان طور که پیشتر گفته شد، به ازای هر 28 گرم فندق حدود 2/7 گرم فیبر وجود دارد. فیبر یک ماده مغذی و رژیمی است که سطح کلسترول را کاهش می دهد و می تواند به عنوان ملین دستگاه گوارش عمل کند. به همین خاطر، مصرف روزانه فندق می تواند در برطرف یبوست موثر باشد.

حساسیت به فندق

در کنار دانستن فواید و خواص این آجیل خوشمزه بهتر است کمی درمورد مضرات آن هم بدانید. حدود 4/9 درصد افراد در جهان به فندق حساسیت دارند. حساسیت غذایی یکی از انواع حساسیت های غذایی است. از طرفی هیچ درمان قطعی برای حساسیت به فندق وجود ندارد. شما باید حساسیت به فندق خود را با اجتناب از مصرف آن و آمادگی برای واکنش های بعدی کنترل کنید.

اگر علائمی غیرمعمول بعد از خوردن یا لمس فندق داشتید، حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای مشخص شدت واکنش این آجیل یا تشخیص این که به فندق یا هر نوع دیگری از آجیل حساسیت دارید یا خیر، باید آزمایش آلرژی را زیر نظر پزشک انجام دهید.

تنوع انواع غذا و نوشیدنی با فندق

اغلب افراد فندق را به عنوان میان وعده میل می نمایند یا به سالاد، شیرینی یا غذا اضافه می نمایند. فندق را می توانید هم به صورت خام، هم برشته یا آسیاب شده مصرف کنید. از قلم نیاندازید پوست نازک و قهوه ای رنگ فندق بیشترین غلظت آنتی اکسیدان را دارد. بنابراین، سعی کنید برای تهیه مواد غذایی با فندق، پوست نازک قهوه ای رنگ آن را جدا نکنید.

اگر شما جز افراد وگان یا گیاهخوار هستید، شیر فندق گیاهی را در رژیم غذایی خود اضافه کنید. از طرفی می توانید به راحتی شیر فندق گیاهی خانگی را یاد بگیرید و آن را در منزل تهیه کنید. البته اگر حوصله و وقت کافی برای تهیه خانگی ندارید، شیر فندق آماده هم در بازار در دسترس واقع شده است.

مصرف روزانه فندق چه مقدار است؟

افراط در خوردن یا نوشیدن هر خوراکی ضرر دارد. برترین مقدار مصرفی فندق حدود 30 گرم در روز است. به عبارت دیگر، برای لاغر شدن، هر روز 30 گرم فیبر بخورید. این مقدار معادل یک مشت کوچک یا 20 عدد فندق است. این مقدار برای تامین احتیاج روزانه شما به مواد مغذی و دریافت تمام فواید آن برای بدن کافی است.

راهنمای رژیم غذایی ایالات متحده آمریکا اعلام نموده است زنان بین 31 تا 50 سال باید به صورت روزانه 25/2 گرم فیبر دریافت نمایند. از طرفی، این مقدار برای مردان در همان سنین باید حدود 30/8 گرم فیبر در روز باشد. خوردن مقدار اصولی فندق در روز می تواند حدود 3 گرم فیبر را برای بدن تامین کند.

کلام آخر

آنچه در این مطلب خواندید مروری بر فواید فندق برای سلامتی بود. فندق سرشار از مواد مغذی از جمله ویتامین ها، مواد معدنی، ترکیبات آنتی اکسیدان و چربی های سالم است. در کنار تمام فوایدی که مصرف فندق برای سلامتی دارد، ایجاد آلرژی در بعضی افراد را نمی توان نادیده گرفت. علاوه بر این نکته، به دلیل کالری بالای این آجیل، مصرف بیش از مقدار آن می تواند باعث چاقی و اضافه وزن گردد. بنابراین رعایت اعتدال در مصرف هر ماده غذایی، حتی فندق، برترین راه حل در حفظ سلامتی است. در صورت هرگونه نظر، سوال و انتقاد، در بخش نظرات این مطلب همراه شما خواهیم بود.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 12 آبان 1400 بروزرسانی: 12 آبان 1400 گردآورنده: kshna.ir شناسه مطلب: 792

به "همه آنچه باید در خصوص خواص فندق برای سلامتی بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه آنچه باید در خصوص خواص فندق برای سلامتی بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید