کاروانسرای دیر گچین قم پذیرای گردشگران نوروزی است

به گزارش کیوسک خبری آشنا، میراث آریا/ براساس آخرین خبر و گزارش های منتشر گشته، کاروانسرای دیر گچین قم پذیرای گردشگران نوروزی است.

کاروانسرای دیر گچین قم پذیرای گردشگران نوروزی است

علیرضا ارجمندی با بیان اینکه کاروانسرای دیر گچین در مالکیت صندوق حفظ و احیای بناها و محوطه های تاریخی است، گفت: این بنای تاریخی برای راه اندازی و ارائه خدمات بهتر به گردشگران به وسیله صندوق مذکور به بخش خصوصی واگذار می گردد تا با اخذ مجوزهای لازم از ارگان های مرتبط به گردشگران خدمات ارائه دهد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم اضافه کرد: این کاروانسرای تاریخی در ایام نوروز به صورت موقت به وسیله نگهبان در حد متعارف به گردشگران خدمات ارائه می دهد.

ارجمندی با بیان اینکه این کاروانسرا با قدمتی 1750 ساله ساخت آن به دوره ساسانی مقارن با زمان اردشیر بابکان می رسد، ادامه داد: در آن موقع این بنا به عنوان دژی مستحکم در مسیر جاده پر رفت و آمد جاده ابریشم نهاده شد، اما در دوره اسلامی به کاروانسرا، مکانی برای استراحت و پناهگاه مسافران مبدل شد.

او با اشاره به اینکه این بنای تاریخی به علت وسعت و فضاهایی که دارد به مادر کاروانسراهای ایران معروف شده ، ادامه داد: با توجه به اینکه اصلی ترین مصالح بکار رفته در این بنا گچ بوده، به کاروانسرای دیر گچین معروفیت یافته است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم گفت: کاروانسرای دیر گچین به شماره 10408 در سال 1382 در لیست آثار ملی کشورمان به ثبت رسید.

منبع: همگردی
انتشار: 25 اسفند 1401 بروزرسانی: 25 اسفند 1401 گردآورنده: kshna.ir شناسه مطلب: 1167

به "کاروانسرای دیر گچین قم پذیرای گردشگران نوروزی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاروانسرای دیر گچین قم پذیرای گردشگران نوروزی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید