7 خاصیت باوردنکردنی سلنیوم برای سلامتی

به گزارش کیوسک خبری آشنا، اگرچه شاید تا به امروز چیز زیادی از سلنیوم نشنیده باشید، این مادهٔ معدنی مهم و شگفت انگیز برای سلامتی شما تا حدود زیادی حیاتی است. سلنیوم یک ماده معدنی اساسی و ضروری بدن شما است، بنابراین باید به وسیله رژیم غذایی برای بدن شما فراهم گردد.

7 خاصیت باوردنکردنی سلنیوم برای سلامتی

این ماده فقط به میزان کمی مورد نیاز بدن است اما در فرآیندهای مهم بدن شما از جمله متابولیسم یا همان سوخت و ساز و عملکرد غدهٔ تیروئید نقش مهمی دارد.

در این مقاله 7 خاصیت سلنیوم برای سلامتی بدن شما که بوسیلهٔ مطالعات و آزمایش های علمی به اثبات رسیده، آورده شده است.

سلنیوم به عنوان یک آنتی اکسیدان قدرتمند عمل می نماید

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی در مواد غذایی هستند که از آسیب سلولی که به علت وجود رادیکال های آزاد در بدن ایجاد می گردد، تا حدودی جلوگیری می نمایند.

رادیکال های آزاد محصولاتی فرعی به دست آمده از متابولیسم یا همان سوخت وساز بدن هستند که هر روزه در بدن شما بوجود می آیند.

این رادیکال های آزاد معمولاً به نادرستی مضر نامیده می شوند، در حالی که رادیکال های آزاد برای سلامتی شما تا حدودی هم ضروری هستند. آن ها عملنمودهای مهمی در بدن شما دارند مانند محافظت کردن از بدن شما در برابر خطر مبتلا شدن به بسیاری از بیماری ها و مسائل مربوط به سلامتی.

با این حال، بعضی عامل ها مانند سیگار کشیدن، استفاده بیش از میزان از الکل و بعلاوه داشتن استرس بیش از از میزان، می تواند باعث افزایش بیش از میزانٔ رادیکال های آزاد گردد. این قضیه می تواند باعث بوجود آمدن آسیب اکسید شدگی در بدن گردد که به سلول های سالم آسیب می رساند.

نتایج آزمایش ها و مطالعه های اجرا شده در این زمینه نشان می دهد، آسیب اکسید شدگی می تواند تا حدودی باعث ایجاد بعضی از بیماری ها و مسائل مربوط به سلامتی مانند بیماری های قلبی، آلزایمر و سرطان و بعلاوه پیری زودرس و گاهی هم بیشتر شدن خطر سکته مغزی در افراد گردد. آنتی اکسیدان هایی مانند سلنیوم با کم کردن تعداد رادیکال های آزاد به پایین نگه داشتن آسیب اکسید شدگی یاری می نمایند.

این مادهٔ معدنی مهم عمل محافظت از بدن را با خنثی کردن رادیکال های آزاد اضافی و محافظت از سلول ها در برابر صدمات احتمالی بوجود آمده از آسیب اکسید شدگی انجام می دهد.

خلاصه: سلنویم یک آنتی اکسیدان بسیار قدرتمند است که با آسیب اکسید شدگی مبارزه می نماید و به شما در دفاع از بدن در برابر مسائل و بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی و سرطان یاری می نماید.

سلنیوم خطر مبتلا شدن به بعضی از سرطان ها را کاهش می دهد

می دانیم که علاوه بر کم کردن آسیب اکسید شدگی، سلنیوم می تواند به کم تر کردن خطر مبتلا شدن افراد به بعضی از انواع سرطان ها، تا حدود زیادی یاری کند.

این قضیه به توانایی سلنیوم در کاهش آسیب دیدگی DNA ها و آسیب اکسید شدگی، تقویت سیستم ایمنی بدن و از بین بردن سلول های سرطانی مربوط است.

در یک آنالیز و تجزیه و تحلیل بر روی تعداد 69 مطالعه که در همین زمینه بر روی تعداد بیش از 350،000 نفر اجرا شده است، نشان داده شد که داشتن میزان بالای سلنیوم در خون می تواند تا حدود زیادی باعث کم شدن خطر مبتلا شدن افراد به انواع خاصی از سرطان، از جمله سرطان های پستان، ریه، روده بزرگ، روده کوچک و پروستات گردد.

جالب است که بدانید که این تأثیرات ضد سرطانی این مادهٔ معدنی بسیار مهم فقط با سلنیوم دریافت شده از خوردن غذاها به دست می آید و سلنیم درون مکمل ها این خاصیت ضد سرطانی را ندارد.

با این حال، نتایج بعضی تحقیق ها و مطالعه های اجرا شده در این زمینه نشان می دهند که مصرف مکمل های سلنیم می تواند عوارض جانبی منفی را در افرادی که تحت پرتودرمانی قرار دارند، تاحدودی کم تر نمایند.

به عنوان مثال، نتایج به دست آمده از یک مطالعه نشان داد که مکمل های سلنیوم خوراکی باعث بهتر شدن کلی کیفیت زندگی در افراد می شوند و تا حدودی می توانند باعث کم شدن احتمال مبتلا شدن به اسهال به علت تابش اشعه های پرتو درمانی در زنان مبتلا به سرطان رحم و دهانهٔ رحم گردد.

خلاصه: میزان بالای سلنیوم خون می تواند شما را در برابر بعضی سرطان ها محافظت کند، در حالی که مصرف سلنیوم ممکن است به بهبود کیفیت زندگی در افرادی که پرتودرمانی می شوند، تا حدودی یاری کند.

می تواند در برابر بیماری های قلبی از شما محافظت کند

یک رژیم غذایی سرشار از سلنیوم می تواند به سلامت قلب شما یاری کند، به این خاطر که میزان پایین سلنیوم می تواند تا حدودی باعث زیاد شدن خطر مبتلا شدن به بیماری های قلبی در افراد گردد.

در یک آنالیز و تجزیه و تحلیل بر روی 25 مطالعه تجربی، نشان داده شد که 50 ٪ افزایش در میزان سلنیوم خون افراد می تواند باعث با کم شدن خطر مبتلا شدن به بیماری های قلبی به میزان 24 ٪ در افراد گردد.

سلنیوم بعلاوه ممکن است علائم بوجود آمدن التهاب را در بدن شما تا حدودی کاهش دهد. می دانیم که التهاب ها یکی از مهمترین عامل های خطر در بیماری قلبی محسوب می شوند.

به عنوان مثال، یک آنالیز اجرا شده بر روی 16 مطالعه کنترل شده که بر روی تعداد 433،000 فرد مبتلا به بیماری قلبی، نشان داد که مصرف مکمل های سلنیوم می تواند باعث کم شدن میزان پروتئین واکنشیدر بدن گردد. این پروتئین یک عامل بوجود آوردن التهاب در بدن است.

به علاوه این که مصرف مکمل های سلنیوم می تواند تا حدودی میزان گلوتاتیون پراکسیداز که یک آنتی اکسیدان قدرتمند است را در بدن شما افزایش بدهد.

این نشان می دهد که سلنیوم با کم کردن التهاب ها و آسیب اکسید شدگی در بدن ممکن است تا حدود باعث کم شدن خطر بیماری های قلبی در افراد گردد. وجود آسیب اکسید شدگی و التهاب در بدن می تواند بعلاوه تا حدودی باعث بوجود آمدن بیماری (آترواسکلروز) گرفتگی رگ ها و یا ایجاد پلاکت در رگ های بدن شوند.

بیماری آترواسکلروز می تواند باعث بوجود آمدن مسائل مربوط به سلامتی و بیماری های خطرناکی مانند سکته مغزی، سکته های قلبی و بیماری های قلبی در افراد بگردد.

وجود غذاهای سرشار از سلنیوم در رژیم غذایی شما یک روش عالی است برای اینکه بتوانید میزان آسیب اکسید شدگی و بعلاوه میزان التهاب ها را در بدن خود در پایین ترین میزان ممکن نگه دارید.

خلاصه: سلنیوم با پایین نگه داشتن میزان آسیب اکسید شدگی و کم کردن خطر مبتلا شدن به بیماری های قلبی می تواند تا حدودی به سلامت قلب شما یاری کند.

به جلوگیری از کم شدن توان ذهنی شما یاری می نماید

همانطور که می دانید بیماری آلزایمر یک بیماری ویران نماینده است که باعث از دست رفتن حافظه می گردد و بر قدرت تفکر وتشخیص و بعلاوه بر رفتار افراد تأثیر منفی می گذارد. بر طبق آمار، این بیماری ششمین عامل مرگ و میر در ایالات متحده است.

تعداد مبتلایان به آلزایمر در همه جهان رو به افزایش است. بنابراین، پیدا کردن راه هایی برای جلوگیری از این بیماری از بین برنده و ویران نمایندهٔ کاری ضروری است.

دانشمندان و محققان بخش سلامت و درمان می گویند که آسیب اکسید شدگی در بوجود آمدن و پیشرفت بیماری های سیستم عصبی انسان مانند پارکینسون، مولتیپل اسکلروزیس و آلزایمر نقش مهمی دارند.

مطالعه ها و تحقیق های فراوان اجرا شده در این زمینه نشان داده اند که سلنیوم خون در افراد بیمار مبتلا به آلزایمر نسبت به افراد سالم تا حدودی کمتر است.

علاوه بر این، نتایج به دست آمده از بعضی از مطالعات نشان داده اند که آنتی اکسیدان های موجود در مواد غذایی و مکمل ها می تواند تا حدودی قدرت حافظه را در بیماران مبتلا به آلزایمر، بهبود بدهد.

یک مطالعه کوچک نشان داد که مصرف روزانه یک عدد گردوی برزیلی که سرشار از سلنیوم است، تسلط کلامی یعنی صحبت کردن به صورت روان و عملنمودهای ذهنی دیگر را در بیماران دارای مسائل خفیف ذهنی تا حدودی بهبود می دهد.

از این گذشته جالب است بدانید که رژیم غذایی مدیترانه ای که یک رژیم غذایی سالم و متنوع است و سرشار از غذاهای پر سلنیوم مانند غذاهای دریایی و آجیل ها است، تا حدودی باعث کم تر شدن خطر مبتلا شدن به بیماری آلزایمر در افراد می گردد.

خلاصه: مصرف رژیم غذایی سرشار از سلنیوم می تواند به جلوگیری از ضعیف شدن و کم شدن توان ذهنی و قدرت حافظه در افراد مبتلا به آلزایمر تا حدود زیادی یاری کند.

سلنیوم برای سلامتی تیروئید مهم است

وجود میزان کافی سلنیوم برای عملکرد مناسب غده تیروئید شما تا حدود زیادی ضروری است. در حقیقت، غدهٔ تیروئید دارای میزان بیشتری سلنیوم نسبت به اندام های دیگر بدن انسان است.

این ماده معدنی مهم و قدرتمند می تواند تا حدود زیادی به محافظت کردن از تیروئید در برابر آسیب اکسید شدگی، یاری کند و در فراوری هورمون های تیروئید نقش مهمی دارد.

می دانیم که سلامت غده تیروئید برای انجام بسیار از عملنمودهای مهم بدن ضروری است، مثلاً سوخت و ساز بدن را تنظیم می نماید و رشد بدن را کنترل می نماید.

کمبود سلنیوم در بدن افراد می تواند تا حدودی باعث بوجود آمدن مسائل و بیماری های مربوط به تیروئید گردد مانند تیروئیدیت هاشیموتو، که نوعی کم کاری تیروئید است که در آن سیستم ایمنی بدن به غده تیروئید حمله می نماید.

یک مطالعه تجربی بر روی تعداد بیش از 6000 نفر نشان داد که میزان پایین سلنیوم در بدن می تواند تا حدودی باعث بیشتر شدن خطر مبتلا شدن به بیماری های تیروئیدیت خود ایمنی و کم کاری تیروئید گردد.

علاوه بر این، بعضی از مطالعه ها در این زمینه نشان داده اند که مصرف مکمل های دارای سلنیوم می تواند تا حدود زیادی باعث بهبودی مبتلایان به این بیماری تیروئیدیت هاشیموتو باشد.

نتایجی که از یک آنالیز اجرا شده در همین زمینه به دست آمده است نشان می دهد که مصرف مکمل های دارای میزان مناسبی از سلنیوم به صورت روزانه و به مدت سه ماه تا حدودی باعث کم شدن آنتی بادی تیروئید که باعث صدمه زدن به این غدهٔ مهم می شوند، می گردد. بعلاوه نشان داده شد که مصرف این مکمل ها به بهبود روحیه و سلامت عمومی افراد مبتلا به بیماری هاشیموتو تا حدود زیادی یاری می نماید.

با این حال، هنوز تحقیق ها و مطالعه های بیشتری در این زمینه نیاز است قبل از اینکه مکمل های سلنیوم برای افراد مبتلا به بیماری هاشیموتو توصیه گردد.

خلاصه: سلنیوم غده تیروئید را از آسیب های اکسید شدگی محافظت می نماید و برای فراوری هورمون های تیروئید تا حدودی ضروری است. سلنیوم می تواند تا حدود زیادی به مبتلایان به هاشیموتو و انواع دیگر بیماری تیروئید یاری کند، اما هنوز تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.

سیستم ایمنی بدن را تقویت می نماید

سیستم ایمنی بدن با شناسایی و مقابله با تهدیدات احتمالی، بدن شما را سالم نگه می دارد. این تهدیدها و خطرها شامل باکتری ها، ویروس ها و انگل ها است.

سلنیوم نقش مهمی در سالم و قوی نگه داشتن سیستم ایمنی بدن شما دارد.

آنتی اکسیدان به کم تر شدن آسیب اکسید شدگی در بدن شما یاری می نماید و باعث کم شدن التهاب ها و تقویت سیستم ایمنی بدن شما می گردد.

نتایج مطالعه ها و تحقیق هایی که در این زمینه اجرا شده است نشان داده اند که بیشتر کردن میزان سلنیوم خون می تواند تا حدودی به تقویت کردن پاسخ سیستم ایمنی بدن یاری کند.

از طرف دیگر، کمبود این مادهٔ معدنی مهم می توان تا حدودی به عملکرد سلول های ایمنی بدن شما آسیب برساند و ممکن است باعث کند تر شدن و ضعیف تر شدن واکنش ایمنی بدن شما بگردد.

بعلاوه نتایج به دست آمده از آزمایش ها و مطالعه هایی که در این زمینه اجرا شده است نشان می دهد که کمبود این مادهٔ معدنی مهم در مبتلایان به HIV می تواند تا حدودی باعث بیشتر شدن خطر مرگ و بعلاوه پیشرفت بیماری در این بیماران گردد، در حالی که نشان داده شده است که مصرف این مکمل های دارای سلنیوم می تواند باعث گردد این بیماران کمتر به بستری شدن در بیمارستان ها نیاز پیدا نمایند و بعلاوه باعث می گردد تا حدودی علائم و عوارض منفی این بیماری در این افراد بهبود پیدا کند. علاوه بر این، مکمل های سلنیوم می توانند به تقویت سیستم ایمنی بدن در مبتلایان به آنفلوانزا، سل و هپاتیت C هم تا حدودی یاری کند.

خلاصه: سلنیوم برای سلامتی و عملکرد مناسب سیستم ایمنی بدن بسیار مهم است. میزان بالاتر سلنیوم در بدن افراد می تواند می تواند تا حدودی به تقویت سیستم ایمنی افراد مبتلا به HIV، آنفلوانزا، سل و هپاتی C، یاری کند.

سلنیوم به کاهش علائم منفی آسم یاری می نماید

آسم یک بیماری مزمن است که مجراهای عبور هوای شش ها را تحت تأثیر قرار می دهند. این مجراها هوا را به داخل و خارج از ریه ها راهنمایی می نمایند.

وقتی افراد به این بیماری مبتلا می شوند این مجارهای هوایی تا حدودی ملتهب می شوند و آغاز به باریک شدن می نمایند و باعث بوجود آمدن علائم و عوارض منفی مانند خس خس سینه، تنگی نفس، سفتی در قفسه سینه و سرفه کردن می گردد.

نتایج آزمایش ها و تحقیق های اجرا شده در این زمینه نشان می دهد که افزایش میزان آسیب اکسید شدگی و التهاب در بدن تا حدود زیادی می تواند باعث مبتلا شدن به بیماری آسم در افراد شوند.

با توجه به اینکه سلنیوم توانایی خوبی در کاهش التهاب ها در بدن دارد، بعضی از مطالعه ها و آزمایش ها در این زمینه نشان می دهند که این ماده معدنی می تواند به کم کردن علائم و عوارض منفی مربوط به آسم، یاری کند.

جالب است بدانید که تحقیق ها و مطالعه ها در این زمینه نشان می دهد که افرادی که به آسم مبتلا هستند، میزان سلنیوم در خون آن ها تا حدودی کمتر از افراد سالم است.

در حقیقت، نتایج به دست آمده از یک مطالعه نشان داد که بیماران آسم با میزان بالاتر سلنیوم در خون عملکرد ریه بهتری نسبت به افراد با میزان پایین سلنیوم دارند. مکمل های سلنیوم بعلاوه ممکن است به کاهش علائم مرتبط با آسم یاری کند.

به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که اگر به افرادی که آسم دارند روزانه 200 میلی گرم سلنیوم داده گردد این کار می تواند باعث گردد که این افراد مصرف داروهای کورتیکواستروئید را کم تر نمایند. این دارویی است که برای کم کردن علائم و عوارض منفی این بیماری استفاده می گردد.

با این حال، نتایج به دست آمده از تحقیق ها و آزمایش ها در این زمینه هنوز کامل نیست و مطالعه های بیشتری برای درک کامل نقش سلنیوم در بهبود و درمان بیماری آسم ضروری است.

خلاصه: مصرف سلنیوم به علت توانایی آن در کم کردن التهاب ها در بدن می تواند برای افراد مبتلا به آسم تا حدودی سودمند و مفید باشد. با این حال، هنوز تحقیق های بیشتری در زمینه مورد نیاز است.

برترین منابع رژیم غذایی سلنیوم

خوشبختانه بسیاری از غذاهای سالم دارای منابع سرشاری از این مادهٔ معدنی بسیار مهم هستند.

غذاهای زیر منابع عالی برای تأمین سلنیوم بدن شما هستند:

  • صدف: 238 ٪ میزان توصیه شدهٔ مصرف روزانه در 3 اونس (حدود 85 گرم)
  • بادام برزیل: 174 ٪ از میزانتوصیه شدهٔ مصرف روزانه در یک عدد (حدود 5 گرم)
  • ماهی لوزی: 171 ٪ میزانتوصیه شدهٔ مصرف روزانه در 6 اونس (حدود 159 گرم)
  • ماهی گیدر: 167 ٪ میزانتوصیه شدهٔ مصرف روزانه در 3 اونس (حدود 85 گرم)
  • تخم مرغ: 56 ٪ میزانتوصیه شدهٔ مصرف روزانه در 2 تخم بزرگ (حدود 100 گرم)
  • ماهی ساردین: 46 ٪ از میزانتوصیه شدهٔ مصرف روزانه در 4 عدد ساردین (حدود 48 گرم)
  • تخمه آفتابگردان: 27 ٪ میزانتوصیه شدهٔ مصرف روزانه در 1 اونس (حدود 28 گرم)
  • سینه مرغ: 12 ٪ از میزانتوصیه شدهٔ مصرف روزانه در 4 برش (حدود 84 گرم)
  • قارچ: 10 ٪ میزانتوصیه شدهٔ مصرف روزانه در 1 فنجان (حدود 97 گرم)

میزان سلنیوم موجود در غذاهای گیاهی بسته به میزان سلنیوم خاک که در آن رشد نموده اند فرق دارد.

بنابراین، غلظت سلنیوم در محصولات زراعی تا حد زیادی به جایی بستگی دارد که در آن زراعت می گردد.

به عنوان مثال، یک مطالعه که در این زمینه اجرا شده نشان داد که میزان سلنیوم در بادام های برزیلی به میزان فراوانی می تواند متفاوت باشد. در حالی که یک عدد بادام برزیلی که در یک منطقه کشت شده می تواند تا حدود حداکثر 288 ٪ از میزان توصیه شده مصرف روزانهٔ سلنیم را برای شما تأمین کند، در بعضی دیگر از منطقه ها یک عدد از این محصول تنها دارای 11 ٪ از این مادهٔ معدنی مهم است.

بنابراین، مهم است که رژیم غذایی متنوعی مصرف کنید که شامل بیش از یک منبع خوب برای تأمین این ماده معدنی مهم باشد.

خلاصه: غذاهای سرشار از سلنیوم شامل غذاهای دریایی، آجیل و قارچ هستند. مصرف انواع غذاهای دارای این ماده معدنی، اهمیت فراوانی برای سلامتی بدن شما دارد، زیرا میزان سلنیوم بسته به شرایط در حال رشد فرق دارد.

خطرات مصرف بیش از حد سلنیوم

اگرچه سلنیوم برای حفظ سلامتی بدن شما تا حدود زیادی ضروری است، اما مصرف بیش از میزانٔ آن می تواند خطرناک باشد. در حقیقت، مصرف میزانهای زیاد سلنیوم می تواند تا حدودی ایجاد مسمومیت کند و حتی کشنده باشد.

اگرچه مسمومیت سلنیوم نادر است، مهم است که میزان توصیه شده مصرف که 55 میکروگرم در روز است را رعایت کنید و از مصرف بیش از حد بالایی قابل تحمل که 400 میکروگرم در روز است تا حد امکان خود داری کنید.

بادام برزیلی دارای میزان بسیار زیادی سلنیوم است. مصرف زیاد آن می تواند باعث مسمومیت سلنیوم گردد.

با این وجود، مسمومیت این مادهٔ معدنی مهم به احتمال زیاد با خوردن غذاهای طبیعی بوجود نخواهد آمد اما ممکن است با مصرف بیش از حد مکمل های دارای این مادهٔ معدنی مسمومیت سلنیوم در افراد اتفاق افتد.

بعضی از علائم مسمومیت سلنیوم در زیر آورده شده است:

  • ریزش مو
  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • جوش صورت
  • لرزش در بدن
  • درد عضلانی

در موارد شدید، مسمومیت حاد سلنیوم می تواند باعث بوجود آمدن به علائم جدی در روده ها و سیستم عصبی، حمله قلبی، نارسایی کلیه و حتی مرگ گردد.

خلاصه: مسمومیت سلنیوم بسیار نادر است، مصرف بیش از حد این ماده معدنی به وسیله رژیم های غذایی یا مکمل ها می تواند عوارض جانبی خطرناکی داشته باشد.

چکیدهٔ مقاله

سلنیوم یک ماده معدنی قدرتمند است که برای عملکرد صحیح بدن شما تا حدود زیادی ضروری است.

این ماده نقش مهمی در سوخت و ساز بدن یا همان متابولیسم بدن و در عملکرد تیروئید دارد و بعلاوه به محافظت از بدن در برابر صدمات بوجود آمده از آسیب اکسید شدگی یاری می نماید.

علاوه بر این، سلنیوم می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن و کم شدن سرعت ضعیف شدن قوای ذهنی در افراد مسن و حتی کم شدن خطر مبتلا شدن به بیماری های قلبی یاری کند.

این مادهٔ معدنی مهم در غذاها و خوراکی های زیادی وجود دارد، از صدف و قارچ گرفته تا بادام برزیلی.

اضافه کردن غذاهای سرشار از سلنیوم به رژیم غذایی شما یک روش عالی برای حفظ سلامتی است.

منبع: www.healthline.com

منبع: اُکالا
انتشار: 3 دی 1400 بروزرسانی: 3 دی 1400 گردآورنده: kshna.ir شناسه مطلب: 846

به "7 خاصیت باوردنکردنی سلنیوم برای سلامتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 خاصیت باوردنکردنی سلنیوم برای سلامتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید