آیا رژیم غذایی با جوش های صورت در ارتباط است؟ ، در برخی افراد لبنیات به ویژه شیر جوش های صورت را بیشتر می نماید

به گزارش کیوسک خبری آشنا، دانشمندان بر این باورند که رژیم غذایی می تواند تأثیر زیادی بر سلامت ما بگذارد. مثلاً وقتی قند خون بالا می رود باعث بروز مسائل زیادی می گردد. اما آیا می تواند پوست را هم تحت الشعاع قرار دهد و باعث بروز جوش و آکنه گردد؟

آیا رژیم غذایی با جوش های صورت در ارتباط است؟ ، در برخی افراد لبنیات به ویژه شیر جوش های صورت را بیشتر می نماید

خبرنگاران -یکتا فراهانی: آکنه یکی از شایع ترین بیماری های پوستی است که افراد زیادی را در سراسر دنیا تحت تأثیر قرار می دهد. به طور کلی چربی بیش از حد، هورمون ها، باکتری ها و تکثیر بیش از حد سلول های فولیکولی از عوامل اصلی ایجاد آکنه هستند.

اما ارتباط رژیم غذایی و آکنه هنوز کاملاً روشن و معین نیست. تحقیقات زیادی نشان می داد محدودیت کالری هیچ تاثیری در درمان آکنه ندارد. ضمن آنکه شواهد کافی هم برای ارتباط مواد غذایی با آکنه وجود ندارد.

بروز جوش و آکنه در نوجوانی

دکتر امیر هوشنگ احسانی، متخصص پوست و مو و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص ارتباط مواد غذایی و آکنه می گوید: از قدیم ذهنیت و باوری بین خیلی افراد به خصوص افراد مسن تر وجود دارد که گرمی جات را باعث بروز جوش و آکنه می دانند. بنابراین خیلی ها به دختران و پسران نوجوانی که دچار آکنه می شوند تاکید می نمایند گرمی جات و چیزهایی مانند گردو، فندق، خرما یا غذاهایی از این دست که اصطلاحاً انرژی بالا و طبع گرمی دارند نخورند.

اما مقالات و مطالعات نو نشان داده که ضرورتاً گرمی جات فراوری جوش و آکنه نمی نمایند و مصرف این مواد غذایی در افراد مختلف پاسخ های مختلفی خواهد داشت.

خاصیت ضد جوش میوه و سبزیجات

به گفته دکتر احسانی، فردی که آکنه یا جوش دارد می تواند همه چیز بخورد. ولی اگر چیزی خورد و احساس کرد جوش های او بدتر می گردد باید کمتر آن را مصرف کند.

اما مصرف میوه و سبزیجات اثر ضد جوش دارد. به طور کلی نیز ممکن است لبنیات جوش های صورت را بدتر و بیشتر نمایند؛ به ویژه شیر که می تواند در برخی افراد شدت جوش های صورت را بیشتر کند.

یعنی کسی که آکنه و جوش دارد بهتر است کمتر از شیر استفاده کند. ولی ماست، دوغ و پنیر چنین تاثیری ندارند و مصرف آن ها کمتر چنین عوارضی در پی خواهد داشت.

مصرف مواد غذایی با طبع سرد

این متخصص پوست می گوید گاهی نیز مردم فکر می نمایند همان گونه که گرمی جات باعث بروز جوش می گردد غذاهایی با طبع سرد می تواند جوش ها را کمتر کند یا بهبود بخشد. اما چنین باوری از لحاظ علمی درست نیست.

به گفته دکتر احسانی ،افراد باید به تجربه خود در این خصوص توجه داشته باشند. یعنی اگر ماده غذایی مصرف می نمایند که باعث بروز جوش یا شدت پیدا کردن آن می گردد مصرف آن را به حداقل برسانند یا برای مدتی کمتر آن را مصرف نمایند.

تأثیر استرس

این متخصص پوست می گوید یکی دیگر از عواملی که همواره جوش و آکنه را تشدید می نماید استرس و اضطرب است که البته باید در مبحث جداگانه دیگری به آن پرداخت.

اما به طور کلی در خصوص تأثیر مواد غذایی بر آکنه باید توجه داشته باشیم نکته حائز اهمیت خود افراد و تجربه های فردی آن هاست که می توانند با دقت نظر داشتن بر مواد غذایی که باعث بروز جوش یا شدت یافتن آن ها می گردد مصرف آن ها را محدود نمایند. اما دسته بندی طبع سرد و گرم مواد غذایی در این خصوص درست نیست. ضمن آنکه افراد می توانند با استناد به تجربه خود در این گونه موارد در خصوص مصرف مواد غذایی تصمیم بگیرند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 8 خرداد 1402 بروزرسانی: 8 خرداد 1402 گردآورنده: kshna.ir شناسه مطلب: 1195

به "آیا رژیم غذایی با جوش های صورت در ارتباط است؟ ، در برخی افراد لبنیات به ویژه شیر جوش های صورت را بیشتر می نماید" امتیاز دهید

1 کاربر به "آیا رژیم غذایی با جوش های صورت در ارتباط است؟ ، در برخی افراد لبنیات به ویژه شیر جوش های صورت را بیشتر می نماید" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا رژیم غذایی با جوش های صورت در ارتباط است؟ ، در برخی افراد لبنیات به ویژه شیر جوش های صورت را بیشتر می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید