ایجاد نواحی فناورانه برای شرکت های فناوری اطلاعات و ارتباطات

به گزارش کیوسک خبری آشنا، به گزارش خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جریان بازدید از ناحیه نوآوری پردیس، با شرکت های دانش بنیان و خلاق فناوری اطلاعات و ارتباطات به گفت وگو نشستند.

ایجاد نواحی فناورانه برای شرکت های فناوری اطلاعات و ارتباطات

ستاری در جریان این بازدید و گفت وگو، با اشاره به سهم قابل توجه شرکت های دانش بنیان و خلاق فناوری اطلاعات و ارتباطات از اکوسیستم فناوری و نوآوری کشور گفت: به طور خاص و در ناحیه نوآوری پردیس، تعداد قابل توجهی از شرکت های دانش بنیان و خلاق در حوزه الکترونیک، میکروالکترونیک، نرم افزار، فناوری اطلاعات و ارتباطات، صنایع و تجهیزات پیشرفته مستقر شده اند و اکنون پروژه ایجاد بزرگ ترین ناحیه نوآوری به وسعت 1000 هکتار در جهت تحقق است.

وی، از ایجاد اشتغال درخور توجه شرکت های مستقر در ناحیه نوآوری پردیس گفت و ادامه داد: 7000 نفر در شرکت های پارک فناوری پردیس فعالیت می نمایند که بالغ بر 50 نفر از آنان، نخبه های بازگشته به کشور در قالب حمایت معاونت علمی و فناوری هستند. دستاوردهای فناورانه شرکت ها، به بسیاری از صنایع از جمله نفت، نیرو و کشاورزی نیز یاری نموده است.

به گفته معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، 2700 نیروی انسانی به کشور بازگشته اند که 50 نفر در شرکت های پارک فناوری پردیس، کارخانه های نوآوری و سایر نواحی، شرکت های دانش بنیان خلاق خود را ایجاد نموده اند.

توسعه کارخانه های نوآوری و پهنه های نوآورانه با هدف الگوسازی

معاون علمی و فناوری، به راه اندازی کارخانه های نوآوری با هدف زیر یک چتر آوردن نوآوری ها اشاره نمود و اضافه نمود: علاوه بر تهران، در سایر استان های کشور نیز اماکنی که متروکه و بلااستفاده بودند، به مأمنی برای خلق نوآوری ها و تبدیل ایده های نیروی انسانی خلاق به پدیده تبدیل شده است. یکی از برترین کارخانه های نوآوری کشور در استان سیستان و بلوچستان راه اندازی شده است و به زودی تعداد این کارخانه های نوآوری استانی افزایش خواهد یافت. به طوری که تا یک ماه آینده، کارخانه نوآوری یزد در یکی از برترین نقاط این استان راه اندازی می گردد.

فروش 15 هزار میلیارد تومانی

ستاری بعلاوه از فروش 15 هزار میلیارد تومانی شرکت های مستقر در ناحیه نوآوری پردیس اطلاع داد و ابراز کرد: شرکت ها 7,700 میلیارد تومان سرمایه گذاری نموده اند و موجب بهبود این ناحیه شده اند؛ صادرات این کسب و کارها بعلاوه سال گذشته 9 میلیون یورو و در مجموع بیش از 300 میلیون یورو به بیش از 22 کشور بوده است. این امر موجب صرفه جویی 235 میلیون یورو ارز شده است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، هدف از راه اندازی نواحی و پهنه های نوآوری را فرهنگ سازی و ترویج رویکرد حمایت از ایده های نوآورانه در سراسر کشور دانست و گفت: در بخش های مختلف مرکز این اماکن و پهنه ها در حال راه اندازی و الگوسازی برای سایر بخش های کشور است؛ در واقع، پارک فناوری پردیس ایده های نو را نمونه سازی و آزمایش می نماید تا در سایر نقاط کشور پیاده سازی گردد.

ستاری، شبکه نوآوری تهران را بستری مجازی برای فعالیت شرکت های دانش بنیان و خلاق معرفی کرد و ادامه داد: این شبکه، بدون محدودیت مکانی، خدمات مورد احتیاج فعالان اکوسیستم نوآوری را ارائه می دهد.

ایجاد نواحی فناورانه برای شرکت های فناوری اطلاعات و ارتباطات

ستاری، حمایت از توسعه بخش های مختلف اکوسیستم نوآوری در قالب های گوناگون را حمایت بخش خصوصی از پژوهش مطرح کرد و اضافه نمود: تمامی این زیرساخت ها ایجاد شده ند تا بخش خصوصی در پژوهش سرمایه گذاری کند چراکه تمام این ظرفیت ها با سرمایه گذاری بخش خصوصی در پژوهش به اشتغال، کارآفرینی و ارزآوری می رسد.

وی، ایجاد پهنه ها و زیرساخت ها را یکی از مهم ترین لازمه های توسعه شرکت های دانش بنیان و خلاق خدماتی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات دانست و گفت: اگرچه فرآیند فعالیت و نحوه دریافت بسیاری از مجوزها برای اشتغال این کسب و کارها به وسیله معاونت علمی و فناوری تسهیل شده است، اما فعالان این کسب و کارها، احتیاج دارند که از فضایی مناسب برای ارائه خدمات برخوردار باشند. اگر این فضای لازم به آنان اختصاص یابد قطعاً شاهد تحولی در توسعه کسب و کارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات و اقتصاد خلاق و دیجیتال خواهیم بود.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 2 بهمن 1400 بروزرسانی: 2 بهمن 1400 گردآورنده: kshna.ir شناسه مطلب: 878

به "ایجاد نواحی فناورانه برای شرکت های فناوری اطلاعات و ارتباطات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایجاد نواحی فناورانه برای شرکت های فناوری اطلاعات و ارتباطات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید