با ارزش ترین کپسول جهان

به گزارش کیوسک خبری آشنا، تخم مرغ از جالب توجه ترین غذاهاست، زیرا برای نگهداری و حفظ یک موجود زنده طراحی شده است. در فرهنگ های مختلف یک ماده غذایی سمبولیک است و در باور مردم به اسم آغازگر زندگی و حیات شناخته شده است. تخم مرغ از نظر درصد و نوع پروتئین و املاح موجود دارای ارزش غذایی بسیار بالایی بوده و حاوی املاحی مانند فسفر، پتاسیم، سدیم، گوگرد، روی، کلسیم، کلر، منیزیم، آهن، سلنیم و ویتامین هایA B1،B2، اسیدفولیک، اسیدهای چرب مختلف و پروتئین مرغوب است.

با ارزش ترین کپسول جهان

با ارزش ترین کپسول جهان

تخم مرغ از جالب توجه ترین غذاهاست، زیرا برای نگهداری و حفظ یک موجود زنده طراحی شده است. در فرهنگ های مختلف یک ماده غذایی سمبولیک است و در باور مردم به اسم آغازگر زندگی و حیات شناخته شده است.

تخم مرغ از نظر درصد و نوع پروتئین و املاح موجود دارای ارزش غذایی بسیار بالایی بوده و حاوی املاحی مانند فسفر، پتاسیم، سدیم، گوگرد، روی، کلسیم، کلر، مهمیم، آهن، سلنیم و ویتامین هایA B1،B2، اسیدفولیک، اسیدهای چرب مختلف و پروتئین مرغوب است. تخم مرغ غذای پروتئینی با ارزشی به شمار میرود، چرا که پروتئین آن از کیفیت بالایی برخوردار بوده و در بین مواد خوراکی از لحاظ ارزش بیولوژیکی، بالاترین آن را به خود اختصاص داده و ارزش بقیه مواد خوراکی هم از روی آن سنجیده می گردد.

پروتئین تخم مرغ کامل است، یعنی تمام اسیدهای آمینه ضروری را برای سلامت بدن داراست. مصرف تخم مرغ با سایر مواد غذایی که از نظر پروتئینی فقیر هستند مانند نان، برنج و غلات، باعث تکمیل ارزش پروتئینی غذا می گردد. علاوه بر خواص پروتئین های تخم مرغ، آسانی انعقاد آن باعث می گردد که در بسیاری از روش های تهیه غذا به کار رود.

تنوع غذایی با تخم مرغ: با تخم مرغ غذاهای بسیار مفید و خوشمزه ای تهیه می گردد. به این ترتیب، با بهره گیری از خواص این ماده غذایی مفید می توان در برنامه غذایی خود تنوع ایجاد کرد.

تخم مرغ به اسم میان وعده: ساندویچ تخم مرغ همراه سبزی هایی مانند گوجه فرنگی، خیار و سبزی خوردن از میان وعده های بسیار مفید، خوشمزه و مقرون به صرفه است و به خصوص برای بچه ها می تواند جانشین میان وعده های ناسالم گردد.

تخم مرغ به اسم پیش غذا: در انواع سالاد مانند سالاد الویه، سالاد سیب زمینی، سالاد فصل، سالاد تن ماهی و سالاد لوبیا می توان از آن استفاده کرد.

استفاده از تخم مرغ در سالاد موجب افزایش ارزش تغذیه ای آن شده و ضمناً طعم و مزه مطلوب هم به سالاد می دهد. تخم مرغ به اسم پیش غذا می تواند به صورت پخته، همراه بیسکویت کراکر و گوجه فرنگی هم مصرف گردد.

تخم مرغ در داخل سس ها: از تخم مرغ در ترکیب برخی از سس ها مانند سس مایونز و یا انواع سس سالاد استفاده می گردد. استفاده از تخم مرغ در سس ها علاوه برخوشمزه کردن سس، برارزش غذایی آن هم می افزاید.

تخم مرغ به اسم غذا: از تخم مرغ می توان انواع خوراکی های خوشمزه را تهیه کرد. غذاهای آماده شده با تخم مرغ، بسیار خوشمزه و از ارزش تغذیه ای بالایی برخوردارند.

با تخم مرغ می توان انواع املت تهیه کرد، مثل: املت گوجه فرنگی، سبزیجات، قارچ، گل کلم و نخود سبز و سایر سبزیجات و صیفی جات و همین طور املت میگو و ...

تخم مرغ به اسم دسر: از تخم مرغ می توان دسرهای خوشمزه ای مثل انواع کیک ها، شیرینی ها و... تهیه کرد.

اندازه مصرف: با مصرف اندازه کافی تخم مرغ در برنامه غذایی خود می توانیم از خواص تغذیه ای این ماده غذایی مفید بهره ببریم و قسمتی از نیازمندی های تغذیه ای خود را تأمین کنیم.

بچه ها، نوجوانان و جوانان سالم می توانند روزی یک عدد تخم مرغ مصرف نمایند. افراد سالمند هم

- چنانچه مبتلا به افزایش چربی های نامطلوب خون یا اختلالات قلبی و عروقی نباشند- می توانند در هفته سه الی چهار عدد تخم مرغ مصرف نمایند، ولی در افراد با چربی خون بالا یا مبتلا به عوارض قلبی - عروقی باید مصرف آن محدود گردد.

آلودگی تخم مرغ: تخم مرغ ممکن است حاوی میکروبی به نام سالمونلا باشد که می تواند موجب بروز بیماری گردد، لذا نباید آن را به صورت خام مصرف کرد. با پختن کامل تخم مرغ این میکروب از بین می رود.

تمیز کردن تخم مرغ: تخم مرغ را نباید شست، زیرا لایه پوششی محافظت نماینده روی پوسته با شستن از بین می رود. با از بین رفتن این لایه، منافذ روی پوسته آهکی باز شده و امکان ورود میکروارگانیسم های بیماری زا فراهم می گردد. پس بهتر است تخم مرغ ها را به صورت نشسته با یک برس نرم، گردگیری نموده و داخل ظروف در بسته در یخچال نگهداری کنید و هنگام مصرف آلودگی های قابل رؤیت سطح آن را با آب گرم شسته و بلافاصله مصرف کنید.

در سرانجام یادآور می شویم:

از مصرف تخم مرغ به صورت خام پرهیز کنید.

هنگام خرید تخم مرغ به محل نگهداری آن در فروشگاه ها توجه کنید، چرا که تخم مرغ هایی که در مغازه، بیرون از یخچال و یا در معرض نور و گرما نگهداری می شوند، زودتر فاسد می شوند.

منابع و مآخذ:

1- مهندس حلم سرشت، پریوش، مهندس دل پیشه، اسماعیل. اصول تغذیه و بهداشت مواد غذایی انتشارات چهر، 1379، چاپ سوم

2- دکتر فرج زاده آلان، داود بهداشت مواد غذایی انتشارات نوردانش، 1382، چاپ دوم

3- دکتر محمودزاده، سید علی و همکاران علوم غذایی، سلامت و تغذیه مرکز انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، 1378

سلامت نیوز

ارسال به وسیله کاربر محترم سایت :hasantaleb

منبع: راسخون
انتشار: 18 مهر 1400 بروزرسانی: 18 مهر 1400 گردآورنده: kshna.ir شناسه مطلب: 764

به "با ارزش ترین کپسول جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با ارزش ترین کپسول جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید