حمال طلا؛ فیلمی جالب اما نه چندان قوی

به گزارش کیوسک خبری آشنا، تورج اصلانی پس از سال ها کار کردن در عرصه فیلمبرداری سینما به کارگردانی دوباره رو آورده است و دومین فیلم سینمایی بلندش به نام حمال طلا را ساخته است. فیلمی که نقدها و ایراد گرفتن منتقدان سینما را با خود به همراه داشته است اما ارزش تماشا دارد.

حمال طلا؛ فیلمی جالب اما نه چندان قوی

کارگردانی تازه وارد و فیلمبرداری حرفه ای

تورج اصلانی متولد کرمانشاه است و از دسته مدیر فیلمبرداران، کارگردانان و تهیه نمایندگانی است که می توان او را در دسته جوانترها قرار داد. جوان بودن نه از منظر سنی که برای کارهای مشترکی که با نسل نو فیلمسازان کشور داشته است.

او از سال 1369 و در سن 14 سالگی با دوربین 8 میلی متری، فعالیت فیلمسازی را در انجمن سینمای جوان کرمانشاه شروع کرد. تورج اصلانی برای اولین بار به اسم مدیر فیلمبرداری در فیلم سینمایی عقل سرخ به کارگردانی حمید جبلی حضور داشت و وارد سینما شد.

اصلانی در سال های اخیر تمایل خود به فیلمسازی را بیش از گذشته نشان داده است و پس از جینگو که در سال 93 ساخت و در بخش هنر و تجربه اکران شد، حمال طلا دومین فیلم بلند سینمایی او محسوب می گردد.

فیلم های عروسی مردم، قسم، 14 جولای (14 تموز)، درخونگاه، کامیون، مالیخولیا، به تهران خوش آمدید، آشغال های دوست داشتنی، بغض، فصل کرگدن تنها کارهای سال های اخیر است که اصلانی مدیر فیلمبرداری آنها بوده است. او تهیه نمایندگی فیلم های چه سر سبز بود دره ما و روز بعد را هم برعهده داشته است. او ساخت بیش از 10 فیلم کوتاه انیمیشن، مستند و داستانی را در انجمن سینمای جوانان ایران در قطع 8 میلی متری و 16 میلی متری و ویدئویی را در کارنامه خود دارد.

فیلم جینگو اولین ساخته بلند سینمایی اصلانی است. جینگو کلاژی است درباره تعلیق در زندگی جوانان امروز تهران در میان هیاهو، خستگی، تنهائی، ... و تن سپردن به فراموشی و همزمانی آن با احتمال وقوع انتها جهان در سال 2012 طبق نظریه نوستراداموس. هنگامه قاضیانی، مهدی قوچانی، سیاوش درخشی، سعید ابراهیمی فر، پانته آ پناهی ها، نیلوفر خوش خلق، الهه خادمی در این فیلم بازی می نمایند.

کوشش برای کارگردان شدن

جینگو برای اصلانی موفقیت چندانی نداشت. این فیلم آن چنان که باید دیده نشد و به سرعت فراموش شد اما فیلم حمال طلا این راستا را پیش نرفت اما با بدشانسی هایی همراه بود چرا که در زمانی اکران شد که پرده های سینما را به چشم ندید و سهم آن اکران آنلاین بود.

حمال طلا درباره زندگی رضا است. شغل او رساندن طلا و جواهرات از کارگاه به مغازه است. در یکی از روزهایی که مقداری طلا به همراه دارد، چند موتور سوار دیگر به او حمله نموده و طلاهایش را می دزدند و او باید غرامت بپردازد. او از دوستش لویی یاری می گیرد، اما نوسانات بازار تهران اوضاع او را بدتر می نماید.

در این باره بخوانید:

عصر آدینه؛ داستان واقعی زنان که 15 سال توقیف ماند

بنفشه آفریقایی را حتما ببینید

اصلانی یک سوژه اجتماعی را برای ساخت فیلمش انتخاب نموده است و در ابتدا قصه و فضای فیلم برای تماشاگر مجذوب کننده است اما در ادامه فرایند و قصه فیلم مجذوب کنندهیت ابتدایی را ندارد و ایراداتی به فیلم وارد است که صدای منتقدان را بلند نموده است.

فیلمنامه این فیلم از دید صاحب نظران ایرادات جدی دارد و بعضی از ایده هایی که در ابتدای فیلم مطرح می گردد نیمه کاره رها می شوند و انتها بندی فیلم هم قوی نیست و بسیار شعارزده است و ایرادی که می توان به این فیلم وارد کرد این است که کارگردان از مسئله ای که آن را مطرح نموده و طبقات اجتماعی مختلف و کارگران بی اطلاع است و فیلم در فضای غیرواقعی ساخته شده است.

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 16 مهر 1400 بروزرسانی: 16 مهر 1400 گردآورنده: kshna.ir شناسه مطلب: 762

به "حمال طلا؛ فیلمی جالب اما نه چندان قوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمال طلا؛ فیلمی جالب اما نه چندان قوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید