خبرنگاران مشخص قیمت محصولات کشاورزی به متولی جدید واگذار شد

به گزارش کیوسک خبری آشنا، مشهد- خبرنگاران- رییس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور گفت: شورای جدیدی متشکل از نهادهای دولتی، تشکلهای کشاورزی و کشاورزان برای مشخص قیمت واقعی خرید تضمینی محصولات کشاورزی در کشور تشکیل شده تا قیمت واقعی محصولات این بخش را مشخص کند.

خبرنگاران مشخص قیمت محصولات کشاورزی به متولی جدید واگذار شد

محمد شفیع ملک زاده شنبه شب طی نشست خبری در مشهد عمده خسارات وارده به کشاورزان کشور را از محل فروش محصولات آنان دانست و اضافه کرد: برنامه درستی برای جلوگیری از انباشته شدن محصول روی دست کشاورزان تدوین نشده که این مهم باعث شده است محصولات آنان با حداقل قیمت در بازار به فروش برسد یا خوراک دام و طیور گردد.

وی ادامه داد: سال جاری با پیگیری نظام صنفی کشاورزی و یاری وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تعاون روستایی و همکاری کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، شورای انحصاری معین قیمت محصولات تغییر کرد و شورای اقتصاد دیگر اختیاری در مورد معین قیمت تضمینی محصولات کشاورزی ندارد.

رییس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور با بیان اینکه شورای جدید انحصاری معین قیمت تضمینی محصولات کشاورزی متشکل از 9 نفر است گفت: سه نفر از این افراد شامل وزیر جهاد کشاورزی، وزیر اقتصاد و رییس سازمان برنامه و بودجه است که وزیر جهاد کشاورزی به عنوان رییس شورا معرفی شده است، سه تشکل بخش کشاورزی شامل رییس نظام صنفی کشاورزی، رییس اتحادیه مرکزی تعاون روستایی، رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی نیز در این شورا عضویت دارند، سه کشاورز خبره نیز در این شورا عضو هستند که یکی از این کشاورزان رییس بنیاد ملی گندمکاران ایران است، دو نفر ناظر نیز از کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در این شورا حضور دارند.

وی اضافه کرد: دستکم هفت نفر از اعضای این شورا آشنایی کامل با حوزه کشاورزی دارند که با تشکیل این شورا قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی واقعی و از خسارت زدن به کشاورزان جلوگیری می گردد.

ملک زاده ادامه داد: سال جاری قیمت دولتی برای هر کیلو کشمش 56 هزار ریال معین شد اما وزارت جهاد کشاورزی قیمت هر کیلوگرم کشمش را بیش از 140 هزار ریال معین کرد در حالی که قیمت واقعی هر کیلو کشمش بیش از 200 هزار ریال بود.

وی با بیان اینکه میزان مصرف سالانه کشور 2 میلیون تن پیاز است و این محصول مازاد بر احتیاج کشور فراوری می گردد گفت: پارسال حداقل قیمت برآورد شده برای هر کیلو پیاز 15 هزار ریال بود و سال جاری دولت قیمت هر کیلوگرم پیاز را پنج هزار و 400 ریال معین کرد که براساس واقعیات نیست.

رییس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور اضافه کرد: وظیفه شورای انحصاری معین قیمت تضمینی محصولات کشاورزی، معین قیمت 24 قلم محصول است که معین قیمت برای هر محصول براساس هزینه های واقعی فراوری خواهد بود.

وی ادامه داد: تشکیل روستا بازار فاصله قیمت از فراوری تا مصرف را کاهش می دهد و حداقل هر محصول را 25 درصد زیر قیمت بازار عرضه می نماید و خراسان رضوی از نظر تشکیل روستابازار بهترین عملکرد را در کشور دارد.

ملک زاده گفت: از آنجا که همه بهره برداران بخش کشاورزی عضو نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی نیستند، آمار دقیقی در مورد میزان خسارت کرونا به بخش کشاورزی از سوی این نهاد قابل ارایه نیست ولی برآوردها گویای خسارت 30 تا 40 درصدی به بخش کشاورزی بر اثر شیوع کرونا است.

منبع: ایرنا
انتشار: 9 اسفند 1399 بروزرسانی: 9 اسفند 1399 گردآورنده: kshna.ir شناسه مطلب: 405

به "خبرنگاران مشخص قیمت محصولات کشاورزی به متولی جدید واگذار شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مشخص قیمت محصولات کشاورزی به متولی جدید واگذار شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید