راز پشت پرده عجیب ترین حفره های زمین چیست؟

به گزارش کیوسک خبری آشنا، زمین پر از شگفتی و زیبایی است. در گوشه و کنار این کره خاکی پدیده هایی وجود دارند که آنقدر شگفت انگیز هستند که باورشان سخت است.

راز پشت پرده عجیب ترین حفره های زمین چیست؟

خبرنگاران در این مطلب 7 تا از عجیب ترین حفره های زمین را به شما معرفی می نماید. بعضی از این حفره های رعب آور و زیبا به دست طبیعت و در اثر پدیده های جغرافیایی شکل گرفته اند و بعضی به دست بشر ساخته شده اند.

عجیب ترین حفره های زمین

بعضی از این عجیب ترین حفره های زمین آنقدر شگفت انگیز هستند که دوست داریم به آن مقاصد سفر کنیم تا با چشم خودمان این پدیده های خارق العاده را ببینیم.

دروازه جهنم - ترکمنستان

در قلب کویر کاراکوم در کشور ترکمنستان حفره ای داغ و سوزان واقع شده است که به دروازه گاز یا دروازه جهنم معروف شده است. این حفره عمیق همواره در حال اشتعال و سوختن است و این شعله ها در تاریکی شب از فواصل دور نیز قابل مشاهده هستند. دروازه جهنم یک پدیده طبیعی نیست و بر اثر حادثه انفجار گاز شوروی در دهه 1950 به وجود آمده است و از آن موقع در حال سوختن و شعله کشیدن است. در آن موقع، تجهیزان حفاری شوروی در جستجوی یافتن گاز طبیعی در حال حفر زمین بودند که داخل غاری زیرزمینی افتادند. در نتیجه حفره ای مثل دهانه آتشفشان ایجاد شد که امروزه حدود 60 متر قطر و 20 متر عمق دارد.

معدن الماس کیمبرلی- آفریقای جنوبی

معدن الماس کیمبرلی که به نام حفره بزرگ نیز معروفیت دارد در حال کسب عنوان بزرگ ترین حفره دست ساز در جهان است. کارگران معدن در جستجوی الماس از سال 1866 تا 1914 با چکش و بیل سوراخی عمیق حفر کردند و ماحصل این زحمات استخراج 2722 کیلوگرم الماس بود. کوشش هایی اجرا شده تا این حفره عمیق به عنوان یک میراث جهانی ثبت گردد. حفره بزرگ 17 هکتار مساحت و 463 متر عرض دارد. عمق این حفره حدود 215 متر است، اما با جمع شدن آب در این حفره اکنون 175 متر آن قابل مشاهده است. زیر این حفره، معدن الماس تا عمق 1097 متری نیز همچنان حفر شده است.

سد مونتیسلو- ایالات متحده

سد مونتیسلو در شهرستان ناپا، کالیفرنیا واقع شده است و بین سال های 1953 و 1957 ساخته شده است. این سد در واقع یک قوس بتونی بزرگ است که 93 متر ارتفاع و 312 متر طول دارد و حاوی 249000 متر مکعب بتون است. دریاچه پشت این سد بریسا نام دارد که بزرگ ترین دریاچه در کالیفرنیا به شما می رود. آب این سد عمدتا از شمال سن فرانسیسکو تامین می گردد. معروفیت اصلی این سد به علت حفره بزرگی است که در پشت سد واقع شده است و نقش آب ریز را ایفا می نماید. زمانی که آب موجود در سد از حد معینی فراتر برود داخل این حفره ریخته می گردد که صحنه ای جالب و خارق العاده پدید می آورد.

گودال آبی بزرگ- بلیز

گودال آبی بزرگ (The Great Blue Hole) حفره ای عمیق در کف دریاست که در ساحل بلیز واقع شده است. این حفره حدود 304 متر مساحت و 121 متر عمق دارد. این گودال عجیب و البته زیبا در آخرین عصر یخبندان به عنوان یک غار آهکی به وجود آمده است. این منطقه به ویژه مورد توجه غواصان است و هرساله غواصان بسیاری به این منطقه سفر می نمایند.

فروگودال- گواتمالا

فروگودال حفره هایی هستند که به علت تجزیه سنگ و به علت افزایش آب های زیرزمینی به وجود می آیند. در فوریه 2007 گودال بزرگی در یک محله فقیر نشین در گواتمالا دهان گگردد و باعث کشته شدن 3 نفر شد. این فروگودال 100 متر عمق دارد و ظاهرا بر اثر جریان فاضلاب که باعث حل کردن صخره زیرین شده به وجود آمده است. پس از این حادثه هزار نفر ساکنین این منطقه به جای امنی برده شدند. در حال حاضر خطر برطرف شده و برنامه هایی جهت توسعه این منطقه ارائه شده است.

گودال اوداچنایا- روسیه

گودال اوداچنایا یک معدن الماس در جمهوری یاقوتستان کشور روسیه است. این معدن در سال 1955 کشف شد و بیش از 600 متر عمق دارد. این معدن از لحاظ وسعت سومین معدن روباز جهان محسوب می گردد. مالکان معدن اعلام کردند که در سال 2010 بهره برداری از این معدن را متوقف می نمایند. معدن الماس اوداچنایا متعلق به شرکت روسی استخراج الماس الروساست.

معدن دیاویک- کانادا

معدن دیاویک (Diavik Mine) در منطقه شمال غربی کانادا واقع شده است. این معدن در سال 2003 ایجاد شده و سالیانه حدود 1600 گیلوگرم الماس فراوری می نماید. انتظار می رود طول عمر این معدن 16 تا 22 سال باشد. این معدن دارای سه لوله کمبرلیت برای شکستن الماس است و در جزیره ای به مساحت 20 کیلومتر مربع واقع شده است. این جزیره در فاصله 220 کیلومتری جنوب مدار قطب شمال واقع شده است. اگر به سازه های عجیب علاقه مند هستید مطلب با عجیب ترین خانه های جهان آشنا شوید را از دست ندهید.

پیشنهاد مطالعه: مطلب چرا باید مسواک خود را بشویید! را بخوانید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 9 آبان 1401 بروزرسانی: 9 آبان 1401 گردآورنده: kshna.ir شناسه مطلب: 1105

به "راز پشت پرده عجیب ترین حفره های زمین چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راز پشت پرده عجیب ترین حفره های زمین چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید