شاه پلوی آذربایجان رو با این دستور بپز و بخور و لذتشو ببر!

به گزارش کیوسک خبری آشنا، شاه پلو! یک غذای ناب از جمهوری آذربایجان است. اینکه شاهان در گذشته چطور اینقدر غذاهای خوشمزه و چرب می خوردند و هیچ بلایی سرشان نمی آمد به کنار، چقدر سرآشپزهای خوبی داشته اند! البته انصافا سرآشپز شاه باشی قدری ترسناک است، فکر کنید اگر غذا خوب از آب درنیاید سرتان را ببرند و توی دیگ غذا بیندازند! به همین راحتی! نه نمی ارزد!

شاه پلوی آذربایجان رو با این دستور بپز و بخور و لذتشو ببر!

مواد لازم برای شاه پلوی آذربایجانی چیست؟

برای سه نفر

خب... این مواد لازم بود. حالا چیزهای دیگری هم نیاز است. یک شکم خالی که هی گرسنه تر شود. یک سلیقه تازهپسند که با عشق، غذای تازه را مزه کند و یک نفر که با مهر این دستور را اجرا کند!

پیاز را خلالی خرد کنید و نصف آن را داخل ظرف حاوی روغن ریخته و تفت بدهید. کمی که پیاز سبک شد زردچوبه به آن اضافه کنید. بعد از چند دقیقه نوبت به گوشت ها می رسد. گوشت های تکه ای بدون استخوان را به قابلمه اضافه کنید و تفت بدهید. وقتی رنگ گوشت عوض شد و مطمئن شدید بافت آن در اثر پخته شدن و دم شدن بین برنج دیگر وا نمی رود مقداری آب روی گوشت بریزید و اجازه بدهید بپزد. برای پخت روی گاز 2 ساعت و اگر داخل زودپز می پزید نیم ساعت زمان کافی است.

گوشت های پخته شده را بردارید و آب گوشت را هم کنار بگذارید که مورد نیاز است.

برگه زردآلو و آلوچه زرد و کشمش را با آب گوشت خیس کنید. مدتی بماند تا مزه بگیرند.

در ظرفی کره را ذوب کنید و نصف دیگر پیاز خلالی را در آن تفت بدهید. بعد از سبک شدن پیاز، گوشت های پخته شده را اضافه کنید. زعفران دم کرده را هم به میزانی که خودتان دوست دارید به غذا بیفزایید. برگه زردآلو و آلوچه و کشمش ها را که خیس کرده بودید داخل این ظرف بریزید و ده دقیقه با دمای ملایم تفت بدهید. همه مواد با هم ترکیب می شوند و طعم ها در هم ادغام می گردند. به به!

برنج را که از قبل خیس کرده اید به همراه زعفران داخل آب گوشت در یک قابلمه بریزید اجازه بدهید برنج نیم پز بشود و آب قابلمه هم ته بکشد.

در این مرحله یک قابلمه کاملا نچسب لازم دارید. کف و دیواره های قابلمه را کاملا چرب کنید. نان لواش را طوری داخل قابلمه بیندازید که هم کف را پوشش بدهد هم دیواره ها را تا بالای قابلمه دربر بگیرد. لایه به لایه از برنج نیمپز و مواد گوشتی توی قابلمه بریزید. تا جایی که مواد تمام شود و روی آن را کمی آب گوشت بریزید و دوباره نان لواش بگذارید. روی نان را کره بمالید و با فویل در قابلمه را خوب بپوشانید. داخل فری که با 180 تا 200 درجه سانتیگراد روشن کرده اید قرار دهید. یک ساعت بعد شاه پلوی معرکه شما حاضر است.

قطعا از طعم بی نظیر و طریقه پخت ساده آن لذت خواهید برد.

منبع:راهنماتو

منبع: فرارو
انتشار: 23 مرداد 1402 بروزرسانی: 23 مرداد 1402 گردآورنده: kshna.ir شناسه مطلب: 1225

به "شاه پلوی آذربایجان رو با این دستور بپز و بخور و لذتشو ببر!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شاه پلوی آذربایجان رو با این دستور بپز و بخور و لذتشو ببر!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید