طرز تهیه باقالی آب پز با گلپر؛ مخصوص شب های سرد زمستانی

به گزارش کیوسک خبری آشنا، فصل پاییز و زمستان زمانی که هوا خیلی سرد است یک ظرف باقالی آبپز، همراه با سرکه و گلپر به عنوان میان وعده یا عصرانه بسیار دلچسب و فوق العاده ست.در ایران، خوردن باقالی جزء خوراکی های اصلی به شمار میرود. باقالی را به همراه برنج، خورشت باقلا، کوفته باقلا، باقالا قاتوق و باقالی آبپز مصرف می نمایند. در کل باقالی آبپز یکی از خوراکی های مغذی و پرطرفدار در شب های سرد پاییز و زمستان، همراه با سرکه و گلپر بسیار دلچسب و لذیذ است.

طرز تهیه باقالی آب پز با گلپر؛ مخصوص شب های سرد زمستانی

ما در اینجا طریقه درست کردن باقالی آبپز را به آموزش می گذاریم تا در منزل بتوانید تهیه و میل کنید.

طرز تهیه باقالی آبپز برای 5 نفر

  • باقالی خشک: 1 کیلو نیم
  • آب: 2 لیتر
  • سرکه: به میزان دلخواه
  • نمک و فلفل سیاه: کمی
  • گلپر و نعنا خشک: به میزان لازم

ابتدا باقالی ها را شسته و در یک قابلمه جا دار یک شبانه روز بخیسانید . آب باید تمام سطح باقالی را بگیرد. در طی خیس خوردن باقالی ها چندین مرتبه آب آن را تعویض کنید. روز بعد ظرفی را انتخاب کنید و باقالی ها را درون آن بریزید. آب را اضافه کنید تا حدی که روی سطح باقالی ها را بپوشاند. حرارت را زیاد کنید و بعد از جوش آمدن آب حرارت شعله گاز را در حد میانه بگذارید . سعی کنید تا لحظه جوش آمدن آب مواظب باشید آب سر نرود بعد از آن درب قابلمه را بگذارید.

زمانی که باقالی ها پخت، نمک، سرکه و فلفل را به آب اضافه کنید. اجازه دهید 5 دقیقه دیگر بجوشد و سرکه و نمک به خورد باقالی ها برود.

باقالی پخته شده را داخل ظرف بریزید و روی آن را کمی نعنا خشک و گلپر اضافه و در کنار خانواده نوش جان کنید.

دقت کنید اگر از باقالی تازه (باقالی سبز) استفاده می کنید دیگر نیازی به خیساندن باقالی نیست. می توانید باقالی ها را از غلاف اصلی پوست بکنید، بشویید و داخل قابلمه قرار دهید.

اگر مغز باقالی زرد رنگ باشد، نشان دهنده کیفیت پایین باقالا است. سعی کنید تازه و سبز رنگ تهیه کنید.

روش دیگر پخت باقالی با پوست اول

در این روش باقالی تازه را بخرید و بدون اینکه آنها را پوست بکنید بشویید و داخل قابلمه ای قرار دهید (پوست اول و دوم کنده نگردد). داخل قابلمه را آب بریزید تا روی سطح باقالی ها را بگیرد. نمک و مقداری سرکه به آب اضافه کنید (میزان سرکه حداقل نصف استکان و نمک در حدی که خوش نمک بگردد). چک کنید بعد از نیم ساعت پخته شده و آماده سرو است . بعد از کمی خنک شدن باقالی ها را داخل ظرف بریزید و از پوست اول جدا کنید و با گلپر و نمک و سرکه و نعنا میل کنید. اگر دوست داشته باشید کمی سماق روی باقالی ها بپاشید. ریختن سماق، باقالی را لذیذ و خوشمزه خواهد نمود.

چگونه باقالی تازه را خشک کنیم؟

ابتدا باقالی تازه را از پوست اول جدا کنید. بدون شستن آنها را روی پارچه تمیزی جلو نور آفتاب پهن کنید. حتی می توانید این کار را جلوی باد پنکه نیز انجام بدهید . هر چند ساعت باقالی ها را جابجا کنید تا زیر آنها هوا رد و بدل گردد. باقالی ها به تدریج خشک می گردد. بعد از خشک شدن زمان استفاده، می توانید زیر آب آنها را بشویید.

طریقه فریز کردن باقالی

فریز کردن باقالی باعث تغییر رنگ در فریزر خواهد شد، اما مجبوریم برای زمانی که باقالی فصلش تمام می گردد، آن را فریز کنیم. پس سعی کنید یک سری نکات رعایت بگردد تا در فصل هایی که باقالی موجود نیست بتوانید با خیال راحت بهره ببرید. سالم بودن مواد فریزی بسیار حائز اهمیت است.

زمان خرید از برترین نوع باقالی بخرید: تازه و ترد و با کیفیت، به اصطلاح جوان و تازه باشد.

پوست اول آن را در آورده و خوب بشویید و اجازه بدهید خوب آب آن کشیده گردد. بعد باقالی ها را تقسیم بندی کنید و داخل کیسه فریزر زیپی قرار دهید. مدت نگهداری باقالی فریز شده حداقل سه ماه است.

خاصیت باقلا سبز

در بازار دو نوع باقالی موجود است: تازه و خشک. اگر چه خاصیت باقالی خشک بیشتر از باقالی تازه هست. اما، ویتامین سی باقالی خشک پایین و دارای طبع سرد و تر است. باقالی تقویت نماینده استخوان ها است و در عین حال مصرف آن برای رماتیسم، درد مفاصل و سیاتیک مفید هست.

باقالی سرشار از فیبر و به دلیل داشتن پروتئین بالا یک غذای کامل محسوب می گردد. کلسیم و پتاسیم بالایی را دارا است و به همین جهت مصرف آن برای جلوگیری در پوکی استخوان توصیه می گردد. افرادی که دچار فشار خون بالا، نقرس، رماتیسم و سنگ کلیه هستند مصرف باقالی توصیه می گردد.

افرادی که، دچار فاویسم (کم خونی) هستند تاکید می گردد از مصرف باقالی دور باشند. خانم های باردار هم از خوردن باقالی امتناع نمایند.

باقالی برای لک صورت و کیسه صفرا مفید و درد میگرن را کم می نماید. در هضم غذا یاری نماینده و رفع نماینده اسهال است.

امیدوارم دوستان این مطالب مورد استفاده شما عزیزان قرار گرفته باشد.

منبع: اُکالا
انتشار: 1 دی 1400 بروزرسانی: 1 دی 1400 گردآورنده: kshna.ir شناسه مطلب: 845

به "طرز تهیه باقالی آب پز با گلپر؛ مخصوص شب های سرد زمستانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه باقالی آب پز با گلپر؛ مخصوص شب های سرد زمستانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید