علل و درمان ترس از مدرسه در بچه ها

به گزارش کیوسک خبری آشنا، متخصص روانپزشکی کودک و نوجوان، در آستانه بازگشایی مدارس، توصیه هایی برای والدین داشت که چگونه ترس از مدرسه را از فرزند خود دور نمایند.

علل و درمان ترس از مدرسه در بچه ها

امین ماهورام اظهار کرد ترس از مدرسه یکی از مسائل شایع در دوران تحصیل است که به ویژه در سال های ابتدایی دبستان بیشتر دیده می گردد.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از بچه ها هنگام جدا شدن از والدین مضطرب می شوند به والدین هشدار داد: جلوگیری از هرگونه تماس کودک با محیط خارج، این پیغام را به کودک می دهد که محیط بیرون خطرناک است.

بیشتربخوانید

فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان با بیان اینکه هراس از مدرسه، ترس بیش از حدی است که در مورد بعضی بچه ها در مورد رفتن و ماندن در مدرسه وجود دارد، اضافه کرد: این بچه ها ممکن است در مکان های دیگر بتوانند دوری از مادر را تحمل نمایند.

وی خاطر نشان کرد: ترس از مدرسه می تواند از بخش خاصی از مدرسه، عملکرد تحصیلی، محیط مدرسه یا در اثر تجربه اتفاق های ناخوشایند، مانند آزار تماشا از دوستان در مدرسه یا مسائلی در راستا خانه تا مدرسه باشد، در این موارد پی بردن به دلیل هراس، برای مداخلات درمانی ضرورت دارد.

ماهورام با اشاره به اینکه بعضی بچه ها هنگام جدا شدن از مادر اضطراب شدیدی تجربه می نمایند، شرح داد: در مواردی هم کودک حتی در خانه هم مانند سایه مادرش را دنبال می نماید تا به این وسیله بر اضطراب خود غلبه کند. چنین بچه های به جدا شدن از مادر (یا هرکدام از والدین) و خانه، تمایلی نشان نمی دهند، چون به شدت وابسته اند.

وی با تاکید بر اینکه اضطراب جدایی می تواند به صورت های گوناگون، حتی شکایات جسمی مانند درد های شکمی، حالت تهوع، بی اشتهایی، مسائل خواب، سردرد و کابوس های شبانه خود را نشان دهد اضافه کرد: در صورت بروز علائم اضطراب جدایی در نوجوانان، باید آنالیز و درمان جدی تر باشد، زیرا در بعضی موارد علائم اولیه افسردگی نوجوانان همین اضطراب جدایی است.

فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان به والدین توصیه کرد: کودک به جزئیات همه قوانین و مقررات مدرسه واقف نیست و تهدید و ترساندن آن ها می تواند مشکل آفرین باشد، بنابراین هرگز او را از معلم نترسانید، مثلاً به او نگویید اگر غذا نخوری به معلمتان خواهم گفت.

ماهورام تاکید نمود: برای آن که بتوانید استرس و نگرانی آغاز مدرسه بچه ها تان را کاهش دهید باید به سراغ روش تمرین و تکرار بروید، یعنی باید تغییرات روزمره ای را که بعد از آغاز سال تحصیلی در زندگیشان رخ می دهد پیش از آن موقع کم کم ایجاد کنید تا خود را به آن ها عادت دهند. برای مثال شما می توانید از چند روز قبل از آغاز مدرسه، فرزند خود را صبح زود بیدار کنید.

وی ادامه داد: تعداد زیادی از والدین عادت دارند که تا لحظه آخر در کنار فرزند خود بمانند و خیال کودک خود را راحت نمایند، در حالی که این کار باعث می گردد جدایی کودک از والدین سخت تر گردد. بهتر است والدین بصورت تدریجی از کودک دور شوند تا هم برای کودک قابل تحمل باشد و هم بتوان پس از مدتی ترس از جدایی را از بین برد.

ماهورام به والدین یادآوری کرد: اگر کودک شما دچار مسائل جدی و یا اختلالات مشخصی نباشد، می تواند یاد بگیرد که خودش را با شرایط تازه و رفتن به مدرسه تطابق دهد. علاوه بر آنکه مهم است به ترس ها و نگرانی های فرزند خود توجه کنید و آن ها را نادیده نگیرید، به فرزند خود بگویید در کنار او هستید و می توانید با یاری یکدیگر آمادگی لازم را برای این مرحله تازه از زندگی او ایجاد کنید.

منبع: مهر

خبرنگاران وب گردی وبگردی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 3 مهر 1401 بروزرسانی: 3 مهر 1401 گردآورنده: kshna.ir شناسه مطلب: 1089

به "علل و درمان ترس از مدرسه در بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علل و درمان ترس از مدرسه در بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید