فوت و فن تهیه تارت شکلاتی؛ تارت موز???? و شکلات????!

به گزارش کیوسک خبری آشنا، تارت (tart) نوعی شیرینی بین الملی است؛ از مواد پرنماینده برای پوشش تارت استفاده میشود و خمیر تارت (کراست) حالت ترد و بیسکوئیتی دارد! اصلی ترین قسمت تارت پخت خمیر آن است. روی تارت باز است و خمیر قسمت رویی تارت را پوشش نمیدهد، تارت ها پف نمی نمایند و خمیر شکل اولیه خود را حفظ می نماید. داخل تارت را با مواد مختلفی مثل مربا، خامه، کرم پاتیسیر، کرم کاستارد، گاناش، ژله، بریلو و انواع میوه ها و شکلات میتوان پر کرد.

فوت و فن تهیه تارت شکلاتی؛ تارت موز???? و شکلات????!

در این مقاله از مجله اینترنتی خبرنگاران و در قسمت آشپزی به آموزش تارت موز و شکلات با خمیر مخصوص می پردازیم. معمولا موقع سرو یا خوردن تارت، صدای خرد شدن تارت و حالت تردی آن باعث معذب شدن افراد می گردد! در این آموزش، خمیر حالت تردی کمتری دارد (خمیر با کراست عالی).

مواد لازم برای تهیه تارت موز و شکلات
کره سرد100 گرم
آرد2 پیمانه
بکینگ پودر1/2 قاشق چایخوری
خامه صبحانه100 گرم یا نصف پاکت
نمکنوک قاشق چایخوری
پودر شکر یا پودرقندپست2 الی 3 قاشق غذاخوری (بسته به ذائقه)

بیشتر بخوانید: طرز تهیه تارت پیتزای خانگی با دستور آسان تهیه خمیر تارت

مراحل تهیه تارت شکلاتی:

1- کره سرد یخچالی و خرد شده رو با پودر قند الک شده مخلوط میکنیم و به یاری دو تا چنگال کره و پودر قند رو به خورد هم میدیم

2- تا جایی که پودر قند کاملا جذب کره بشه و هیچ دونه ای دیده نشه، مخلوط کردن را ادامه میدیم.

3- آرد الک شده، بکینگ پودر و نمک رو کاملا مخلوط میکنیم و به کره اضافه میکنیم.

4- با نوک انگشتان مواد رو مخلوط کنید! به هیچ عنوان از کف دست برای مخلوط کردن مواد استفاده نکنین؛ چون حرارت کف دست باعث به روغن افتادن خمیر میشه. تا جایی که مواد حالت شنی پیدا کنه ادامه بدین (اگه در منزل غذا ساز دارید میتونید همه این مواد (کره-پودرقند-آرد-نمک-بکینگ پودر) رو از اول داخل غذا ساز بریزید و مخلوط کنین تا مواد حالت شنی پیدا کنن.

5- حالا خامه رو با مواد مخلوط میکنیم.

6- با نوک انگشت مواد رو به خورد هم میدیم؛ مواد کم کم حالت خمیری پیدا میکنن.

7- با دست خیلی سریع خمیر رو جمع میکنیم؛ بدون اینکه ورز بدیم (ورز دادن باعث ایجاد گلوتن در خمیر و به روغن افتادن اون میشه و در نهایت خمیر شما سفت میشه و دندون رو اذیت میکنه)

8- خمیر رو به مدت نیم ساعت داخل زیپ کیپ داخل یخچال استراحت میدیم تا چسبندگی خمیر گرفته بشه و خمیر سرد بشه.

نکته: از انواع قالب های تارت میتونین استفاده کنین قالب دایره شکل، مربعی، مستطیل شکل یا قالب های تک تفره معمولا قالب های کف جدا، برای تارت ها خیلی مناسب هستن چون موقع خارج کردن تارت از قالب باعث سهولت کار میشن و احتمال خرد شدن خمیر خیلی کم میشه.

9- بعد از استراحت خمیر، به دو صورت میتونین خمیر رو داخل قالب تارت باز کنین؛ این دو روش هیچ فرقی با هم ندارن و فقط به این بستگی داره که با کدوم روش راحت باشین:

  • روش اول: خمیر رو روی میز کار با وردنه به ضخامت 0.5 سانت باز کنین؛ طول و عرض خمیر به صورتی باشه که کف و دیواره های قالب رو پوشش بده، بعد به یاری وردنه T خمیر رو بلند کنین و داخل قالب تارت قرار بدین. به یاری دست، خمیر رو داخل قالب فیکس کنین و قسمت های کناری رو کاملا روی دیواره های قالب بخوابونین بعد به یاری دست اضافات دیواره رو جدا کنین.
  • روش دوم: خمیر رو داخل قالب تارت قرار میدین و به یاری نوک انگشت ها خمیر رو داخل قالب باز میکنین و از سمت مرکز به سمت دیواره ها راهنمایی میکنین؛ همه جای خمیر رو کاملا صاف میکنین و هرجا که خمیر بیشتری نسبت به بقیه جا ها داشت با فشار انگشت ها حرکت میدین تا خمیر به سمت دیواره ها حرکت کنه و بعد از پوشش دیواره ها اضافه های خمیر رو از قسمت دیواره خارج میکنین.

10- بعد از پهن کردن خمیر با هر کدوم از روش های بالا، با چنگال کف ظرف و روی خمیر سوراخ های متعدد ایجاد میکنیم تا موقع پخت خمیرمون داخل فر پف نکنه.

11- قالب رو به مدت یک ساعت داخل یخچال قرار میدیم.

12- فر رو با دمای 180 درجه روشن و گرم میکنیم Y قالب رو داخل فر قرار میدیم تا زمانی که خمیر تغییر رنگ بده و کناره های خمیر طلایی بشه! هر چه خمیر طلایی رنگ تر بشه خوشمزه تر و ترد میشه اما مراقب باشین که نسوزه. (پختن خمیر ممکنه نیم ساعت طول بکشه اما زمان در فرهای مختلف متفاوته حتما مرتب سر بزنید و هر موقع خمیر به رنگ مورد نظر رسید از فر خارج کنین)

بیشتر بخوانید: طرز تهیه تارت لیمو ترش و مرنگ خوش عطر با نکات کلیدی

13- اجازه بدین خمیر داخل قالب کاملا خنک بشه. اگه وقتی گرمه خمیر رو از قالب خارج کنین خمیرتون میشکنه و خرد میشه و زحمتتون به هدر میره! پس شکیبا باشین. بعد از خنک شدن به راحتی و با احتیاط خمیر رو از قالب خارج کنین؛ اگه قالبتون کف جدا باشه این کار خیلی آسونتره.

طرز تهیه مواد داخلی تارت:

موز1 عدد بزرگ
شکلات150 گرم
خامه صبحانه250 گرم

1- شکلات رو به قطعات کوچیک تر خرد کنین، حتما از شکلاتی استفاده کنین که طعمش رو دوست دارین اینطوری در نهایت از نتیجه کار کاملا راضی خواهید بود.

2- ظرف آبی رو روی حرارت قرار بدین تا بجوشه و ظرف شکلات رو روی ظرف در حال جوش بذارین طوری که آب با ظرف شکلات تماس نداسته باشه و فقط حرارت بخار آب به ظرف شکلات بخوره (حالت بن ماری) گاهی شکلات ها رو هم بزنین تا کاملا آب بشن.

3- بعد خامه صبحانه رو به شکلات آب شده اضافه کنین و دوباره روی حرارت بن ماری مخلوط کنین تا کاملا صاف و یک دست بشه.

4- موز رو به صورت حلقه ای برش بدین و داخل تارت بچینین.

5- از شکلات به آرومی روی موزها بریزین تا تارت کاملا پر بشه.

6- ظرف تارت رو داخل یخچال بذارین تا شکلات و خامه کمی خودش رو بگیره.

7- برای تزیین تارت کارهای زیادی میتونین انجام بدین؛ از پسته یا گردو، خمیر فوندانت در انواع شکل ها میشه برای تزیین این دسر شکلاتی استفاده کرد. از خامه به یاری انواع ماسوره ها و از انواع میوه ها میتونین برای تزیین استفاده کنین و حتی گاهی از گل های طبیعی هم برای تزیین استفاده میشه. ما برای تزیین از خامه استفاده کردیم و به یاری قیف و ماسوره کناره های تارت رو تزیین کردیم.

امیدواریم از آموزش امروز راضی بوده باشین؛ تارت شکلاتی هم مثل بقیه دسرهای شکلاتی از جمله کیک شکلاتی و کوکی شکلاتی طرفدارای زیادی داره.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه 6 نوع تارت خوشمزه و خاص با نکات ریز کلیدی

نکات مهم در تهیه تارت:

  • اگه خمیر شما موقع پخت داخل فر، آب رفت و کوچیک شد یعنی موقع تهیه خمیر حرارت دستتون یا ورز دادن باعث به روغن افتادن خمیر شده! خمیرهایی که در اون ها مقدار قابل توجهی کره استفاده میشه نسبت به حرارت حساسن و اگه به روغن بیفتن داخل فر تغییر شکل میدن و بعد از پخت سفت میشن.
  • حتما از کره سرد داخل تارت استفاده کنین؛ این کار احتمال به روغن افتادن خمیر رو کم میکنه.
  • اگه پودر قند نداشتین، میتونین شکر رو آسیاب و الک کنین و داخل مواد استفاده کنین! اگه ذائقه شما با شیرینی زیاد جور نیست میتونین پودر شکر رو کم و حتی حذف کنین تا فقط شیرینی شکلات و موز باعث شیرینی تارت بشه.
  • چون داخل خمیر تارت مقدار قابل توجهی کره استفاده شده، بعد از قرار گرفتن داخل یخچال خمیر تارت سفت تر میشه بنابراین کمی قبل از سرو از یخچال خارج کنین تا به دمای محیط برسه.
  • خمیر تارت به مدت یک هفته داخل یخچال و یک ماه داخل فریزر قابل نگه داری هست. فقط کافیه کمی قبل از استفاده از یخچال خارج کنین تا به دمای محیط برسه.
  • از قالب های تارت کوچیک میتونین برای سرو راحت تر تارت استفاده کنین تا تارت های شما حالت تکنفره داشته باشه (اصطلاحاً تارتلت)

جالبه بدونید از خمیر تارت علاوه بر عصرانه و دسر، در غذاهای مختلف برای ناهار و شام هم استفاده میگردد؛ میتوان خمیر تارت را بدون شکر و با مقدار بیشتری نمک درست کرد و داخل آن را با مواد مختلف مثل گوشت، قارچ، مرغ یا سبزیجات پر کرد و از آن به عنوان اردور یا پیش غذا یا اگر در مقدار کوچک تهیه گردد به عنوان فینگر فود استفاده کرد.

منبع: اُکالا
انتشار: 3 دی 1400 بروزرسانی: 3 دی 1400 گردآورنده: kshna.ir شناسه مطلب: 847

به "فوت و فن تهیه تارت شکلاتی؛ تارت موز???? و شکلات????!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فوت و فن تهیه تارت شکلاتی؛ تارت موز???? و شکلات????!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید