لایحه حرمت تعرض به حریم خصوصی در فضای مجازی در دولت تدوین شده است

به گزارش کیوسک خبری آشنا، وزیر ارتباطات گفت: فتوای رهبرانقلاب مبنی بر حرمت تعرض به حریم خصوصی مردم در فضای مجازی باید به یک قانون تبدیل گردد که در این خصوص لایحه ای در دولت تدوین شده است.

لایحه حرمت تعرض به حریم خصوصی در فضای مجازی در دولت تدوین شده است

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات صبح امروز (یکشنبه) در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: من شب گذشته نامه ای را به صورت الکترونیکی به وسیله دولت الکترونیک و اتوماسیون اداری مجلس برای یکیایک نمایندگان مجلس ارسال کردم که در کارتابل نمایندگان نهاده شده است، البته در سامانه مانیتورینگ مجلس هم هست و تا دقایقی دیگر بر روی تلفن های همراه نمایندگان هم قرار می گیرد.

وی در ادامه اضافه کرد: در وزارت ارتباطات دو حوزه کلیدی فعالیت وجود دارد. اولین محور، شبکه ملی اطلاعات و محور دوم برنامه صلح آمیز فضایی است. همه اقدامات وزارت ارتباطات ذیل این دو برنامه تعریف می گردد.

آذری جهرمی گفت: شبکه ملی اطلاعات در سال 84 مطرح و در سال 86 تصویب شده است و اولین گام شبکه ملی اطلاعات، استقرار یک شبکه ارتباطی مناسب بوده است. کوشش های خوبی از سال 86 تا 92 انجام گرفته است، اما از سال 92 رشد این حوزه چشمگیرتر بوده است. در سال 92 مجموع ظرفیت هسته ملی شبکه ملی اطلاعات 680 گیگابیت بر ثانیه و امروز این ظرفیت به 18 هزار گیگابیت بر ثانیه رسیده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید نمود: در لایه دسترسی، نسل 3 و 4 تلفن همراه در حال حاضر تمام شهرهای کشور مورد پوشش قرار داده است و همچنین در جهت عدالت ارتباطی، توسعه دسترسی های روستایی هم مورد توجه نهاده شده است. اکنون ظرفیت روستاهای متصل به شبکه ملی اطلاعات به عدد 89 درصد رسیده است و آنها هم تحت پوشش نسل 3 و 4 تلفن همراه نهاده شده اند.

وی ادامه داد: در سال 92، 300 هزار شهروند ایرانی به وسیله موبایل پهن باند به شبکه ملی اطلاعات دسترسی داشتند که امروز به 70 میلیون شهروند ایرانی رسیده است.

آذری جهرمی گفت: ما با وجود تحریم های بین المللی و فشارهای حداکثری، شکوفایی حداکثری داشتیم. سازمان جهانی مخابرات در گزارش سال گذشته خود، ایران را دارای بالاترین نرخ رشد ارتباطات در منطقه معرفی کرد. در این گزارش ایران در جهان دارای رتبه دوم است. البته کرونا مجال خوبی برای محک زدن شرایط ما در توسعه زیرساخت ها بود و ما در یک بازه 10 روزه با یک رشد 150 درصدی استفاده از شبکه های ارتباطی روبرو شدیم.

وی ادامه داد: آمارهایی که ما پیش بینی می کردیم در خرداد 1400 به نتیجه برسد، ظرف 10 روز محقق شد. همه امورات کشور به نوعی بر روی این بستر نهاده شد. حتی در ماه رمضان عبادات مردم هم بر روی فضای مجازی آمد. به دعوت رهبر انقلاب و بر پایه فضای مجازی، ایران یکپارچه همدل شد و یک خاطره خوش از یاری های مومنانه ایرانیان در ذهن همه شکل گرفت.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در این ایام معین شد که ما باید در ارتباطات ثابت به هر شرایط انحصار موجود را بشکنیم و راه را برای فعالیت بخش خصوصی باز کنیم. خصوصی سازی علیرغم رقم زدن اتفاقات و دستاوردهای مهم، ضعف هایی را هم داشته است که باید رفع گردد.

آذری جهرمی توضیح داد: واگذاری کانال های زیرزمینی و سیم مسی به نوعی باید مورد اصلاح قرار بگیرد تا راه را برای بخش خصوصی باز کند. در توسعه شبکه ارتباطی درون استانی یا باید مجوز داده گردد یا راه برای سرمایه گذاری بخش خصوصی باز گردد.

وی توضیح داد: شرکت مخابرات ایران کوشش های زیادی را در ایام کرونا انجام داد اما این کوشش ها کافی نیست و ما باید بار این مسئولیت را تقسیم کنیم. در مناطق روستایی مسائل بروز کرد و علیرغم وجود پوشش، پهنای باند کفاف استفاده روستاییان را نمی داد که باید مورد توجه قرار بگیرد. البته حل این مسائل تنها با اراده دولت و کوشش های وزارت ارتباطات انجام نمی گیرد و احتیاجمند یک حرکت مشترک میان مجلس و دولت است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید نمود: باید مخابرات ایران را وارد گود رقابت کنیم تا هم استعدادها شکوفا گردد و این شرکت به بالندگی بیشتری برسد و مردم هم خدمات بهتری دریافت نمایند.

آذری جهرمی گفت: در کنار توسعه زیرساخت های ارتباطاتی، توسعه زیرساخت های خدماتی و IT هم مورد توجه نهاده شده است. سال 92 ما مجموعا 400 اپلیکیشن داشتیم و این عدد امروز به 345 هزار اپلیکیشن رسیده است. مردمان زیادی که دور از مرکز کشور توانسته اند کارها و فعالیت های خود را به وسیله این اپلیکیشن ها تقویت نمایند در حال زیاد و زیادتر شدن است.

وی ادامه داد: طرح نوآفرین با هدف حمایت از جوانان شهرستانی در وزارت ارتباطات پیاده سازی شده اس و تا به امروز 5 هزار شرکت نوپا از تسهیلات برخوردار شده اند. در ایام کرونا 8 میلیون نفر از دانش آموزان و والدین و معلمین علیرغم مسائل موجود از پیغام رسان شاد استفاده کردند. یک پیغام رسان بومی دیگر با یاری دو اپراتور کشور فعال شده است و به تعداد 9 میلیون کاربر رسیده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه نیمه مرداد ماه سال جاری مرکز داده پایه شبکه ملی اطلاعات افتتاح خواهد شد، گفت: ما احتیاجمند مساعدت مجلس هستیم. از جمله اینکه فتوای راهبردی رهبرانقلاب مبنی بر حرمت تعرض به حریم خصوصی مردم در فضای مجازی باید به یک قانون و دستورالعمل روشن تبدیل گردد. ما لایحه ای را در دولت تدوین کردیم و آخرین مراحل آنالیز آن در کمیسیون لوایح انجام می گردد و ما می خواهیم که مجلس این مساله را با اولویت به خاتمه برساند.

آذری جهرمی تاکید نمود: الزام و تسهیل خدمات به مردم به وسیله پیغام رسان های بومی احتیاجمند مساعدت قانونی مجلس است زیرا در بعضی جاها احتیاج به مجوز قانونی وجود دارد. در بعضی حوزه ها انحصارهایی وجود دارد که باید شکسته گردد و خدمات دهی به مردم آسان و با کمترین هزینه به وسیله این پیغام رسان ها انجام گردد.

وی ادامه داد: من از همت جمعی از نمایندگان مجلس و ابتکار عملی که در مورد راه اندازی کمیسیون فضای مجازی و اقتصاد دیجیتال بعمل آمده است، تشکر می کنم و بنده هم پیشنهاد دائمی شدن این کمیسیون را دارم.

وزیر ارتباطات تاکید نمود: دولت الکترونیکی هم در این مدت به خوبی پیاده سازی شده است و سازمان ملل ایران ایران را با 20 رتبه رشد معرفی کرد و هم مجلس شورای اسلامی در طرح تحقیق و تفحص از مبارزه با قاچاق کالا بالاترین نمره را به وزارت ارتباطات داد. کرونا ضعف ها و قوت های این عرصه را روشن کرد و به خوبی روشن شد که اگر بخواهیم و اراده باشد، می توانیم تنها با ارسال یک پیغامک به 24 میلیون نفر وام بدهیم.

آذری جهرمی اظهار کرد: اقدام ارزشمند قوه قضائیه در پیوستن به دولت الکترونیک در چند هفته گذشته یک جهش بزرگی را در این حوزه در دولت رقم زده است. رئیس جمهور شخصا پیگیر دولت الکترونیکی هستند و اخیرا در ابلاغ های 10 گانه ای دستگاهها را ملزم به انجام یکسری اقدامات نموده اند. درهمین مدت چند هفته ای قبوض گاز حذف و الکترونیک شد. 13.7 میلیون نفر مشخص تکلیف شرایط سهام عدالت را بدون مراجعه حضوری و به وسیله تلفن همراه انجام دادند. صدور بیمه شخص ثالث نیز الکترونیکی شد.

وی با اشاره به برنامه فضایی گفت: تعداد ماهواره هایی که ایران ساخته است تا سال 92 سه مورد بوده است و در سال 96 به هفت مورد رسیده است و تا سرانجام 98 به 15 مورد و تا سرانجام 99 به 18 ماهواره فراوری داخلی خواهیم داشت.

مطابق برنامه تنظیمی درصد پیشرفت پروژه فراوری ماهواره ما 82 درصد است و در سال 98 با همه مسائل، بودجه حوزه فضایی را نسبت به قبل دو برابر بیشتر کردیم.

برنامه صلح آمیز فضایی بر پایه توان پرتابگرهای وزارت دفاع در حال پیگیری است و اخیرا ظرفیت هوافضای سپاه به ظرفیت هابی عملی کشور اضافه نموده شده است که راستا را برای ما هموارتر خواهد نمود.

در یکسال گذشته با اجرای طرح تحول پستی، ترافیک پستی رشد 4 برابری داشته است. با توجه به گستردگی حوزه پست و ازدیاد نیروی انسانی در حوزه، این شرکت تا به امروز ضرر ده بوده است که سال جاری هل به سوددهی رسیده است. پست بانک هم با 15 هزار شعبه، گسترده ترین شبکه بانکی کشور را داریم. برنامه پست بانک توسعه بانکداری الکترونیک در مناطق روستایی است که در 2500 روستا مستقر شده است.،مهر

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 28 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kshna.ir شناسه مطلب: 14

به "لایحه حرمت تعرض به حریم خصوصی در فضای مجازی در دولت تدوین شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لایحه حرمت تعرض به حریم خصوصی در فضای مجازی در دولت تدوین شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید