کاهش اثربخشی فایزر مقابل سویه های تازه کرونا ، اسپایکوژنمجوز مصرف اضطراری گرفت

به گزارش کیوسک خبری آشنا، معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه روز گذشته مجوز مصرف اضطراری از سوی سازمان غذا و دارو برای واکسن اسپایکوژن صادر شد، گفت: اثربخشی واکسن هایی همانند فایزر در مقابل سویه های نو ویروس کرونا، کاهش یافته است و در بعضی موارد به زیر 50 درصد رسیده است. این در حالی است که اثربخشی واکسن اسپایکوژن بالاتر از مقادیر مجاز اعلام شده در دستورالعمل های سازمان جهانی بهداشت بوده است.

کاهش اثربخشی فایزر مقابل سویه های تازه کرونا ، اسپایکوژنمجوز مصرف اضطراری گرفت

به گزارش خبرنگاران، دکتر محمدرضا شانه ساز گفت: در حال حاضر ویروس غالب کرونا در کشور شامل سویه هایی مانند دلتا، انگلیسی و ووهان ممکن است باشد، که مطالعه بالینی واکسن اسپایکوژن جزو معدود مطالعاتی در دنیا است که تماما در پیک دلتا اجرا شده است و این واکسن در مقابل بیشتر سویه های موجود ویروس کرونا در کشور، اثربخشی مناسب و بالاتر از دستورالعمل های سازمان دنیای بهداشت را داشته است.

وی توضیح داد: بر اساس گزارش ارسالی از مطالعه بالینی و نظر کمیته بالینی، در این مرحله از مطالعه بالینی فاز 3 واکسن اسپایکوژن، اثربخشی واکسن در پیش از ابتلا به موارد علامت دار و خفیف کووید19 و در شرایط غلبه واریانت دلتا در کشور، حدود 60 تا 65 درصد برآورد شده است.

رییس سازمان غذا و دارو یادآور شد: براساس هماهنگی با معاونت بهداشت وزارت بهداشت مقرر شده که افرادی که در فازهای پیروز مطالعات بالینی واکسن دریافت نموده اند، بتوانند کارت واکسن خود را دریافت نمایند تا در مراحل اجرای قرنطینه هوشمند با مسئله ای روبرو نشوند.

شانه ساز گفت: فراوری ماهانه اسپایکوژن بر اساس اظهارات شرکت سیناژن، حداقل سه میلیون دُز است.

بنابراعلام وزارت بهداشت، وی اظهار داشت: به نظر می رسد که مسئله ای برای استفاده از واکسن اسپایکوژن به اسم دُز بوستر یا یادآور، وجود نداشته باشد لیکن بمنظور اظهار نظر قطعی انجام مطالعات بیشتر ضروری می باشد.

معاون وزیر بهداشت پر خاتمه اظهار کرد: شرکت سیناژن هم همانند واکسن های برکت و پاستور از ابتدا بر اساس دستورالعمل های سازمان دنیای بهداشت برای دریافت تاییدیه های لازم، مطالعات کارآزمایی خود را طراحی نموده و کوشش این شرکت این بوده که حتما مجوزهای سازمان دنیای بهداشت و سایر مراجع معتبر بین المللی را برای صادرات این واکسن ، دریافت کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 مهر 1400 بروزرسانی: 30 مهر 1400 گردآورنده: kshna.ir شناسه مطلب: 778

به "کاهش اثربخشی فایزر مقابل سویه های تازه کرونا ، اسپایکوژنمجوز مصرف اضطراری گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش اثربخشی فایزر مقابل سویه های تازه کرونا ، اسپایکوژنمجوز مصرف اضطراری گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید