طرز تهیه آکراس ، فلافل آفریقایی با بافت پوک و پفکی

به گزارش کیوسک خبری آشنا، آکراس در اصل همان فلافل است؛ البته نسخه آفریقایی آن. روش تهیه آکراس آفریقایی، مشابه فلافل ایرانی یا فلافل عربی است ولی موادی که در این مدل استفاده می گردد، یک فرق اساسی دارد. در آکراس آفریقایی به جای استفاده از نخود، از لوبیا چشم بلبلی استفاده می گردد، به همین دلیل طعم آن فرق دارد. در عین حال، این برای فهرست و بسیار خوشمزه و پرطرفدار است. در این مقاله از در ما طرز تهیه آکراس فلافل را به شما آموزش خواهیم داد و رازهای خوشمزه شدن این مدل فلافل آفریقایی را به شما خواهیم گفت.

طرز تهیه آکراس ، فلافل آفریقایی با بافت پوک و پفکی

مواد لازم برای تهیه آکراس (فلافل آفریقایی)

مواد اولیهمقدار مورد احتیاج
لوبیا چشم بلبلی2 لیوان فرانسوی دسته دار
فلفل دلمه ای قرمز1 عدد میانه
پیاز1 عدد میانه
سیر2 حبه درشت
آرد سفید2 قاشق غذاخوری
پودر فلفل قرمزنصف قاشق چای خوری
فلفل سیاهنصف قاشق چای خوری
بیکینگ پودر1 قاشق چای خوری
پودر کاری1 قاشق چای خوری
پودر تخم گشنیزنصف قاشق چای خوری
پودر آویشن و نعناعبه مقدار دلخواه
نمک و روغن سرخ کردنیبه مقدار لازم
سس، نان و خیارشوربرای سرو آکراس

مدت زمان آماده سازی و استراحت مواد اولیه: 24 ساعت

مدت زمان آماده کردن مایه فلافل آفریقایی: 20 دقیقه

مدت زمان مورد احتیاج برای سرخ کردن آکراس آفریقایی: 15 دقیقه

مراحل طرز تهیه آکراس (فلافل آفریقایی)

فلافل آفریقایی یک غذای خوشمزه و متفاوت برای ناهار یا شام است که می توانید به عنوان غذای پیک نیک یا فینگرفود مهمانی، هم آن را تهیه و سرو کنید. در ادامه طرز تهیه آکراس مرحله به مرحله را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: لوبیاها را آماده کنید

ابتدا لوبیاهای چشم بلبلی را پاک کنید و بشویید. سپس لوبیاها را در یک کاسه بریزید و به آن آب اضافه کنید. اجازه دهید لوبیاها به مدت 24 ساعت در آب بمانند و خیس بخورند تا نفخ آنها گرفته گردد و نرم تر شوند. در این مدت 2 تا 3 بار آب روی آنها را با آب تازه عوض کنید تا نفخ لوبیا گرفته گردد. سپس لوبیاها را آبکش کنید.

در صورت تمایل می توانید انواع حبوبات مثل لوبیا چشم بلبلی را به روش های و اینترنتی از فروشگاه های بخرید.

مرحله دوم: مواد فلافل آکراس را پوره کنید

برای آغاز کار، پیاز را پوست بگیرید. سیرها را پوست بگیرید. فلفل دلمه ای را بشویید و دانه های آن را جدا کنید. فلفل دلمه ای، سیر و پیاز را درشت خرد کنید. سپس لوبیاهای آبکش شده، پیاز، سیر و فلفل ها را در چرخ گوشت یا غذاساز بریزید و پوره کنید. اگر از چرخ گوشت استفاده می کنید، 2 بار مواد را چرخ کنید تا کاملا یکدست شوند.

مرحله سوم: مایه آکراس را درست کنید

مخلوطی را که پوره نموده اید، در یک کاسه بریزید. به آنها ادویه ها شامل پودر کاری، آویشن، پودر تخم گشنیز، پودر فلفل سیاه، پودر فلفل قرمز، نمک و دیگر مواد مثل آرد و بیکینگ پودر ا اضافه کنید. همه مواد را با هم مخلوط کنید تا کاملا یکدست گردد. بهتر است روی ظرف را بپوشانید و به مدت 1 ساعت در یخچال بگذارید تا مایه آکراس هم منسجم تر گردد و هم طعم ها به خورد هم بروند.

شما می توانید انواع ادویه معطر غذا، بیکینگ پودر و آرد را به روش های حضوری و اینترنتی از فروشگاه های بخرید.

مرحله چهارم: غلظت آکراس را مقدار کنید

بعد از استراحت کردن مایه آکراس، مقدار سفت یا شل بودن آن را آنالیز کنید. باید به مقدار ماست چکیده، مایه شما غلظت داشته باشد. اگر مایه، زیادی شل و روان است، مقدار آرد را بیشتر کنید و اگر سفت است، کمی آب اضافه کنید. غلظت مواد که به مقدار کافی رسید، یک تابه را روی حرارت بگذارید و در آن مقداری روغن بریزید تا داغ گردد.

برای خرید روغن مایع سرخ کردنی می توانید از فروشگاه های به روش های خرید حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله پنجم: آکراس را در روغن سرخ کنید

تابه یا ظرفی (مثل یک قابلمه جمع و جور) را انتخاب کنید که عمق زیاد و پهنای کمی داشته باشد تا روغن زیادی استفاده نگردد ولی اگر اکراس ها را در آن انداختید، در روغن شناور شوند.

مایه آکراس را با فلافل زن فرم دهید یا به مقدار یک نارنگی کوچک بردارید و بین دست هایتان گلوله کنید. وقتی روغن داغ شد، آکراس را در آن قرار دهید تا سرخ گردد. همه قسمت های آکراس باید طلایی گردد. آکراس ها را به همین شکل آماده کنید تا تمام شوند.

مرحله ششم: آکراس را سرو کنید

در یک بشقاب، دو لایه دستمال حوله ای قرار دهید. بعد از سرخ شدن هر آکراس، آن را روی دستمال بگذارید تا روغن اضافی آن گرفته گردد. آکراس ها را که سرخ کردید و آماده شد، مثل فلافل در نان باگت با کاهو یا جعفری، گوجه فرنگی و خیارشور بپیچید و با سس دلخواهتان سرو کنید. مقداری پنیر پیتزا و قارچ هم می توانید جداگانه درست کنید و روی این فلافل بریزید تا آکراس با قارچ و پنیر داشته باشید.

شما می توانید انواع نان، خیارشور، انواع پنیر و انواع سس را به روش های خرید حضوری و اینترنتی از فروشگاه های بخرید.

روش تهیه آکراس آفریقایی در فر

در صورتی که می خواهید آکراس رژیمی را در فر درست کنید و روغن کمتری استفاده گردد، مثل ، فر را از 10 دقیقه قبل روشن نموده و روی دمای 180 درجه سانتی گراد تنظیم کنید تا گرم گردد. کف سینی فر را از طریق فرچه آشپزی، کمی چرب کنید. آکراس ها را به شکل فلافل فرم دهید و با کمی فاصله کنار هم بچینید. روی آکراس ها را با فرچه روغنی، کمی چرب کنید.

سینی را در فر بگذارید و 10 دقیقه صبر کنید. سپس سینی را بیرون بیاورید و آکراس ها را بچرخانید تا سمت دیگر آن هم طلایی گردد. 10 دقیقه دیگر صبر کنید تا کاملا همه قسمت های آن طلایی گردد. آکراس آفریقایی که آماده شد، از سینی خارج کنید و در ظرف سرو بگذارید و با نان، سس، خیارشور، گوجه فرنگی و چاشنی دلخواه سرو کنید.

فوت و فن های خوشمزه شدن آکراس آفریقایی

چرا آکراس ترک می خورد؟

علت ترک خوردن آکراس در هنگام فرم دادن یا بعد از سرخ کردن، کم بود غلظت مواد آن است. در این صورت کمی آب به مایه آکراس اضافه کنید تا غلظت آن به مقدار ماست چکیده گردد.

اگر مایه آکراس شل بود چه کنیم؟

در صورت زیادی شل و روان بودن مواد، کمی آرد یا یک سیب زمینی رنده و آبگیری شده به آن اضافه کنید.

چه کار کنیم آکراس پوک گردد؟

  • برای پوک شدن آکراس، اضافه کردن بیکینگ پودر را از قلم نیاندازید. بیکینگ فلافل را پفکی می نماید.
  • اگر به مایه آکراس، سیب زمینی اضافه کنید، دیگر حالت پوک نمی گیرد.
منبع: افق کوروش
انتشار: 27 مهر 1403 بروزرسانی: 27 مهر 1403 گردآورنده: kshna.ir شناسه مطلب: 1287

به "طرز تهیه آکراس ، فلافل آفریقایی با بافت پوک و پفکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه آکراس ، فلافل آفریقایی با بافت پوک و پفکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید